Gå til innhold

Steroids, Crossfit and the Crossfit Games


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som en kommentar så er FFMI på 25 grensa basert på sceneform. Ved en høyere fettprosent så er det sannsynlig med en høyere FFMI grense.

For mer referanse: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/whats-my-genetic-muscular-potential.html

Som et eksempel er styrkeløfterne i 120+ klassen (hvis man går ut i fra at de er rene).

CYC veier vel 163, og er 1.88m høy. Til og med på en fettprosent på 40 (et meget høyt anslag) vil han ligge på en FFMI på 27,7.

Og dette har en sammenheng med at kroppen justerer ned egenproduksjon av hormoner betraktelig når man kommer ned mot 10% fett og lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Tviler på at noen i verdenseliten, uansett sport, ikke bruker noe (eller mye ;)

Uavhengig av nasjonalitet, sport og tester? Du må gjerne tro det, og i mange tilfeller er det nok sant, uten tvil. Men ALLE uansett sport har du nok heldigvis feil om :) (poengterer at jeg snakker om organisert idrett, og ikke "sport-show")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uavhengig av nasjonalitet, sport og tester? Du må gjerne tro det, og i mange tilfeller er det nok sant, uten tvil. Men ALLE uansett sport har du nok heldigvis feil om :) (poengterer at jeg snakker om organisert idrett, og ikke "sport-show")

Dessverre så har jeg ikke høye tanker om integritet i sport lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Dessverre så har jeg ikke høye tanker om integritet i sport lenger.

Jeg skjønner hvorfor, men det er synd å skjære alt over en kam, toppidrett i Norge er f.eks gjennomtestet, gjennomsiktig og ikke minst sterke verdier og holdninger som gjør det vanskelig om ikke umulig å kunne skjule noe slikt om en ikke syns 9-11 var en inside jobb virker sannsynlig da, da tror man jo hva som helst :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvorfor, men det er synd å skjære alt over en kam, toppidrett i Norge er f.eks gjennomtestet, gjennomsiktig og ikke minst sterke verdier og holdninger som gjør det vanskelig om ikke umulig å kunne skjule noe slikt om en ikke syns 9-11 var en inside jobb virker sannsynlig da, da tror man jo hva som helst :p

Testing er en vits :) No offense til deg så klart Eirik.

Vi får bare være enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Testing er en vits :) No offense til deg så klart Eirik.

Vi får bare være enige om å være uenige.

Vi får være det, selv om jeg synes det er noe ukorrekt å si "testing er en vits". Men orker ikke å begi meg ut på enda en runddans ang det, så greit, vi er uenig om bruk og testmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvorfor, men det er synd å skjære alt over en kam, toppidrett i Norge er f.eks gjennomtestet, gjennomsiktig og ikke minst sterke verdier og holdninger som gjør det vanskelig om ikke umulig å kunne skjule noe slikt om en ikke syns 9-11 var en inside jobb virker sannsynlig da, da tror man jo hva som helst :p

Det er urimelig å anta at en gruppe atleter innenfor en sport er "renere" enn andre. Mennekser vil alltid ty til juks uavhengig nasjonalitet og sport. Crossfit som det refereres til i denne tråden har "verdier" som tilsier at steroidebruk ikke er akseptert, men det er allikevel naivt å tro at det er mindre bruk enn i andre idretter. Så lenge man når toppen (og blir populær nok), så kan man sikkert rasjonalisere det for seg selv med at man "gjør det som trengs" (og viser dedikasjon?).

Jeg ser absolutt ingen grunn til å tro at toppidrett i Norge står bedre rustet enn i andre land. Det er positivt at det testes mye, men er det ikke sånn at de som vet hva de gjør, kan slå testene? En må gjerne snakke masse om verdier og holdninger, men det er mange som har to ansikter. Snakker moral i det ene øyeblikket og gjør det motsatte i det neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Det er urimelig å anta at en gruppe atleter innenfor en sport er "renere" enn andre. Mennekser vil alltid ty til juks uavhengig nasjonalitet og sport. Crossfit som det refereres til i denne tråden har "verdier" som tilsier at steroidebruk ikke er akseptert, men det er allikevel naivt å tro at det er mindre bruk enn i andre idretter. Så lenge man når toppen (og blir populær nok), så kan man sikkert rasjonalisere det for seg selv med at man "gjør det som trengs" (og viser dedikasjon?).

Jeg ser absolutt ingen grunn til å tro at toppidrett i Norge står bedre rustet enn i andre land. Det er positivt at det testes mye, men er det ikke sånn at de som vet hva de gjør, kan slå testene? En må gjerne snakke masse om verdier og holdninger, men det er mange som har to ansikter. Snakker moral i det ene øyeblikket og gjør det motsatte i det neste.

Det er ikke urimelig i det hele tatt, da det er store forskjeller.

Det er for det første forskjell på hva vi prater om, jeg snakket om idrett, og i Norge.

Det er forskjell på land, både i testing, verdier og holdninger.

Det er forskjell på organisert idrett og "sport" ala Crossfit, sistnevnte kan gjøre hva de vil da de ikke har forpliktelser til idrettsforbundet, samme med strongman, bygging etc

Det er betydelig forskjell på utøvere som tjener store summer, har tilgang til store summer, og f.eks en norsk student som hevder seg i la oss si bryting. Du ser forskjellen mellom Per Bryter som driver på fritiden og betaler sine egne reiser til stevner og Lance Armstrong som opererer med millioninntekter?

Jeg hører stadig at disse testene "betyr ingenting", men det er så langt bare folk som synser og sier, akkurat som "steroider er safe bare du...." og tilsvarende. Bare for at noen sier det, gjør det ikke mer sant.

Så ja, jeg sier ikke at ikke sport er gjennomsyret med doping, men det ER forskjell på hvor, hvem, hvilken nasjon, hvilke forbund osv. Det er grovt å bare dra alt over en kam, å det er bare det jeg reagerer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jason Khalipa la ut et bilde på Instagram for en stund tilbake, hvor han forklarte at det nå er blitt startet med regelmessig testing innen crossfit. Problemet med dette er bare at det er crossfit selv som står for testinga, og jeg tviler litt på at de kommer ut med det om noen de mest profilerte blir tatt for doping. Det er altfor mye penger å tape på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på land, både i testing, verdier og holdninger.

Det er forskjell på organisert idrett og "sport" ala Crossfit, sistnevnte kan gjøre hva de vil da de ikke har forpliktelser til idrettsforbundet, samme med strongman, bygging etc

Det er betydelig forskjell på utøvere som tjener store summer, har tilgang til store summer, og f.eks en norsk student som hevder seg i la oss si bryting. Du ser forskjellen mellom Per Bryter som driver på fritiden og betaler sine egne reiser til stevner og Lance Armstrong som opererer med millioninntekter?

Gode poeng. Jeg er ikke uenig i det hele tatt. Det er nok lang mer plausibelt at en crossfitutvøer med millioninntekt velger snarveier, fremfor en styrkeløfter med deltidsjobb for eks.

Jeg hører stadig at disse testene "betyr ingenting", men det er så langt bare folk som synser og sier, akkurat som "steroider er safe bare du...." og tilsvarende. Bare for at noen sier det, gjør det ikke mer sant.

Nei det blir ikke sant bare fordi noen sier det, men hvis det er mulig, ville det vel neppe blitt forsket på eller validert av en seriøs organisasjon? Hvis noen som lever av å hjelpe utøvere med å sette opp steroidebruk, sier at det er mulig, så er det kanskje noe i det? I know nothing.. så det blir bare synsing som du sier.

Så ja, jeg sier ikke at ikke sport er gjennomsyret med doping, men det ER forskjell på hvor, hvem, hvilken nasjon, hvilke forbund osv. Det er grovt å bare dra alt over en kam, å det er bare det jeg reagerer på

Det blir feil å dra alle over en kam ja. Jeg tror ikke alle i toppen av en idrett/sport tar steroider, men det avhenger nok mest av hvor mye penger det er i idretten/sporten (tror jeg). Blir det nok penger i sirkuasjon, så tiltrekker det også mer shady aktører og appelerer mer til det mer morlask tvilsomme i mennesker ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir ikke sant bare fordi noen sier det, men hvis det er mulig, ville det vel neppe blitt forsket på eller validert av en seriøs organisasjon? Hvis noen som lever av å hjelpe utøvere med å sette opp steroidebruk, sier at det er mulig, så er det kanskje noe i det? I know nothing.. så det blir bare synsing som du sier.

Jeg tror nok det er langt greiere når de organisasjoner som har som formål å avsløre juks sier at metodene deres ikke er bra nok.

Ref "dopingboka" som kom ut nylig.

Men dette her er vel strengt tatt poeng som har blitt tatt opp tidligere i "legaliseringsdebatt"-tråden.

(før den bevegde seg gradvis over til enda en debatt om marihøna og annet ugress)

Mye artig i den tråden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er langt greiere når de organisasjoner som har som formål å avsløre juks sier at metodene deres ikke er bra nok.

Ref "dopingboka" som kom ut nylig.

Men dette her er vel strengt tatt poeng som har blitt tatt opp tidligere i "legaliseringsdebatt"-tråden.

(før den bevegde seg gradvis over til enda en debatt om marihøna og annet ugress)

Mye artig i den tråden :D

Jeg kan ikke så mye om dopingkontroll som du skjønner, men utfra det du skriver så sier jo "alle" at metodene ikke er gode nok til å avsløre juks. Så da hadde jeg jo egentlig forstått det riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Dersom du ser på mine svulmende overarmer, så ser du at jeg kan så mye om å skjule dopingbruk at ikke engang kroppen min har fått det med seg.

For meg virker det egentlig som om det er tre ting som skjer.

- De som lever av å avsløre sier at ikke alt de gjør er bra nok

- De som lever av å selge hevder at de kan skjule det, alltid

- Andre personer med interesse (ikke nødvendigvis egeninteresse), hevder at alle bruker, alltid, og at bare idioter blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunning Krugeren er også ganske sterk i en del av dem som tror de kan mer om å avsløre dopingmetoder enn ADN :p

En funfact er for øvrig at det ikke er noen i kraftsport på internasjonalt nivå som har testet positivt verken utenfor konkurranse eller i konkurranse på nesten 20 år. Derimot er det blitt tatt både fitnessutøvere og kroppsbyggere i dopingtester, noe som i seg selv er ganske imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunning Krugeren er også ganske sterk i en del av dem som tror de kan mer om å avsløre dopingmetoder enn ADN :p

En funfact er for øvrig at det ikke er noen i kraftsport på internasjonalt nivå som har testet positivt verken utenfor konkurranse eller i konkurranse på nesten 20 år. Derimot er det blitt tatt både fitnessutøvere og kroppsbyggere i dopingtester, noe som i seg selv er ganske imponerende.

Whut? :huh:

http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Anti-Doping/IPF-ADRV-list.pdf

http://www.iwf.net/anti-doping/sanctioned-athletes/

Jeg kjenner ikke til om noen av utøverne på de listene der er på "internasjonalt nivå", men likevel. Doping skjer, også i IPF. For styrkeløft vil jeg generalisere og si at det finnes ingen dopingfrie organisasjoner. Du har testede (IPF) og utestede (shitloads borti statene). Det er ingen garanti for at utøvere i testede organisasjoner er dopingfrie selv om de testes.

Og så har vi studier som viser at selv å brukt steroider flere år tilbake fortsatt har effekt. Altså kan en utøver være "ren" nå, men fortsatt har fordel pga. tidligere bruk av steroider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...