Gå til innhold

SALT!


SaraM

Anbefalte innlegg

Lurer rett og slett bare på om salt er dumt å spise?

Har lest at man blir oppblåst og at man holder på veske når man har for mye salt i kroppen og at man kan bli syk hvis man ikke spiser det i det hele tatt, men hvor mye salt er da for mye salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salt, som vanlig koksalt eller husholdningssalt (NaCl eller Natriumklorid), er nødvendig for kroppen, men kroppens behov for natrium er bare ca 2 gram pr dag. Salt i store mengder er helseskadelig. Gjennomsnittlig saltinntak for nordmenn er ca 8-9 gram pr dag. For mye salt i maten kan føre til helseplager som hjerte- og karsykdommer. Særlig gjelder dette de som fra før av lider av høyt blodtrykk.

Dessuten binder salt vann i kroppen og kan føre til "vektøkning" pga vannsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sinnsykt hippie-aktig, skal man tro det som skrives om det hjelper det mot alt og inneholder alt. Jeg bare synes det smaker godt og ser stilig ut. Kjøpte det opprinnelig for awesome superxplodepump for den ultimate før-treningsshaken, og fortsatte å bruke det for smaken. Kommer fra Pakistan, så blir mer rett å si pakkissalt egentlig.

Hehe, skjønner! Pakissalt blir vel ingen stor slager nei... Selv er jeg ikke så bevandret i verdens salter, men synes dette Maldon-saltet smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor sannsynlighet for å få i seg for lite salt?

Jeg er ikke glad i salt mat, og salter aldri maten, pga smaken, rett og slett. Sjekke dagens kost, og lå på 2300 mg natrium, der halvparten kom fra 250 g laks som jeg spiste. Dette vil jo da utebli på dager jeg ikke spiser laks, (selv om det sikkert er den del natrium i annet kjøttvarer og)

Er det sannsynlig at en da kan få et lite saltinntak?

Og hvordan varierer dette ift til fysisk aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt er viktig for kroppen i moderate mengder, men som flere har vært inne på her er det ikke bra med for mye.

Nå har det seg slik at vi som trener mye, bør vi få i oss en del salt. Mer enn hva som er den generelle anbefalingen. Den gjelder for inaktive og overvektige sofaslitere. Det er også lurt med en del salt om man er på en diett/deff. Salt gir mer trykk i kroppen og er den viktigste elektrolytten.

For å sitere Børge Fagerli: Salt er den viktigste elektrolytten og styrer energien som strømmer inn og ut av cellene i kroppen, og man taper store mengder av den under hard trening, og enda større mengder på lavkarbdietter.

Konklusjon: Ikke vær redd for salt! Det er spesielt viktig for oss som trener. Kan imidlertid være lurt å balansere det med å få i seg litt kalium.

And: rosa himalayasalt er ikke noe annet enn en dyr kombinasjon av Na og Cl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Normale, friske mennesker har stor reguleringskapasitet når det gjelder salt. Om du spiser lite kvitter kroppen seg med lite, om du spiser mer kvitter kroppen seg med mer. Nivåene av elektrolytter holdes innenfor er rimelig snevert fysiologisk nivå.

For folk med nyresvikt, metabolsk syndrom eller hjertesvikt kan det være hsniktsmessig å redusere saltmengden for å redusere blodtrykk og slikt, for alle oss andre: Ikke tenk på det. Du får nok, og får du for mye kompenserer kroppen midlertidig ved å ta opp mer væske og skille ut mindre, og skille ut mer senere til balanse er oppnådd.

Er rimelig liberal med salt, salt er dritgodt. Spesiellt rosa himalayasalt.

I perioder har jeg en skummel avhengighet av havsalt..:oops: Men det er gøy å studere krystallene da!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

images?q=tbn:ANd9GcSyPFn6UujYcU5UpgECl4Caw01TL7MK9qjCledz46WLd6tWnxShfAMange tror faktisk at salt er en dumming (akkurat som folk tror karbs er en dumming nå) og spesielt jenter har en tendens til å drikke alt for mye vann ift til salt, noe som fører til hodepine og uvelhet.

Ah, Maldon.. <3

Takk, den presterte jeg i dag:sick: Var nesten ferdig med styrketreninga, og midt i første runde nedtrekk, holdt jeg på å spy:oS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det gunstig å bytte ut vanlig salt med f.eks. seltin? :)

Innbiller meg å ha hørt at det er bra å bytte ut vanlig bordsalt med havsalt.. Bruker selv Confecta finmalt havsalt:) Når jeg ikke bruker flak, altså..hehe De er alt for fasinerende de havsaltflakene..!:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...