eller for å delta i diskusjonen. Det tar kun 3 sekunder og er helt gratis!

peanøttsmør.. bra?

En tråd i 'Kosthold' startet av mimmi83, 2 Sep 2012.

1. mimmi83

155 / 35
    Ser d er mange som bruker dette. Er det en form for kos eller er d noe og hente derifra?
    Er selv glad i dette. Økologisk type.
    Finnes det andre pianøttsmør som er bedre enn den økologiske?
  2. T-bone

1.106 / 1.242
    Loggbok
    Harit liker dette.
  3. BadWolf

1.823 / 1.794
    Bedre på vilken måte ? snakker vi smak eller makro sammensetning?
  4. peanøtter er sunt. Peanøttsmør KAN være sunt avhengig av hva den består av. Den bør inneholde mest mulig nøtter (pleiere stå % bakpå) og minst mulig sukker - Les bakpå produktet. Type Mills har relativt mye sukker = mindre sunn. Helsekost har ofte peanøttsmør med større andel nøtter og mindre sukker.
  5. Godt for å spe på med litt ekstra sunt fett (iallefall de naturlige variantene), men husk at det er ganske kaloritett for en som skal ned i vekt! :)
  6. Kan kjøpe organisk peanøttsmør på blant annet ICA MAXI, meny etc - som bare er tilsatt havsalt. Synes det fungerer godt å smake litt på den, når jeg blir sulten eller får lyst på noe kjapt. :)
    BadWolf liker dette.
  7. Krie

1.004 / 821
    De har denne, bl.a. på Meny:

download.ashx.jpg

Åh, så altfor godt, spesielt oppå riskaker synes jeg! :) og en kilde til sunt fett. Men, som nevnt ovenfor her er peanøttsmøret ekstremt kaloritett. Jeg kan faktisk ikke ha det for ofte i hus, da det utfordrer selvdisiplinen min for mye :unsure: Får alltid en cravings til å spise opp hele glasset på en gang :oops::ROFLMAO:
    pialates, CamillaO, Olaf G. og 2 andre liker dette.
  8. ^ Husker ikke hvem det var som var på diett og brukte dette før trening. Men han skrev noe bra om det så jeg kjøpte et glass..

BIG MISTAKE da.. Det er jo slat for godt :banghead:
    Kristin E liker dette.
  9. Kjøpte en shitload av det økologiske peanøttsmøret i Sverige til 25kr glasset. Oops :p
    Kristin E og VOFF liker dette.
  10. peanøttsmø = fantastisk gulrot dipp...!!! _O)
    Everlast liker dette.
  11. Jeg har et økologisk peanuttsmør med 99% peanutter og resten havsalt, så jeg liker å tro at det er sunt! Regner det bare inn i kcalregnskapet, null stress for min del :)

Sitert fra bama sitt "nettleksikon"; Peanøtter er ganske rike på kalorier. Mye kommer fra én- og flerumettet fett, men proteininnholdet er også bra. De er også rike på kostfiber, vitamin E, B-vitaminet tiamin, magnesium og kalium. Peanøtter er også en fin kilde til jern.
    Harit og mimmi83 liker dette.
  12. mimmi83

155 / 35
    :) litt skader jo ikke. da skal jeg kjøpe meg eit lite glass :)
    StiligeCecilie liker dette.
  13. Proteinkvaliteten er vel ikke videre god i peanøttsmør, men det har jo ikke så mye å si i de mengdene man vanligvis inntar peanøtter og peanøttsmør!
  14. Everlast

39 / 23
    og selleri!
  15. Jeg liker å stappe i meg litt peanøttsmør og evnt en banan under lengre fysiske aktiviteter (Gå turer, fotballkamper etc) Vet ikke helt om det er optimalt, men billig og rask energi er det ihvertfall, for å ikke snakke om hvor lett det er å ha med seg en spiseskje og et glass peanøttsmør.
  16. oslove

274 / 24
  17. mimmi83

155 / 35
    tynner du den da ut med noe?
  18. Everlast

39 / 23
    naup, bare smører det oppå.. kjempe godt! så kan du også ta et par rosiner oppå om du vil.. god snacks:)
    mimmi83 liker dette.
  19. peanøttsmør er godt stoff. supert når ein treng litt ekstra kcal :)
  20. Morrissey

68 / 24
    Er det bare meg eller får peanøttsmør en limaktig konsistens om man spiser den ren? Kjennes ut som lim i ganen.
  21. Oppgulp

23 / 27
    Pleier å kjøpe ristede, usaltede peanøtter som jeg slenger i blenderen og lar den gå til det blir flytende. Peanøttene pleier å koste 15,- for en pose på 270 gram, så blir ganske mye billigere enn om man skal kjøpe økologisk peanøttsmør.
    T-bone liker dette.
  22. Jeg har sluttet å kjøpe peanøttsmør fordi jeg spiser minst et halvt glass om gangen når jeg først har tatt en skje, og får skikkelig fæl mageknip av å gjøre det. Det sier kanskje seg selv at jeg elsker peanøttsmør og gjerne spiser det med skje. Men jeg tar det mer enn gjerne på banan, eple, riskaker og i lomper eller en kombinasjon av flere av disse (med nugatti eller annet sjokopålegg er det 10x diggere også).
    Monika Hafredal, Aurelius og TEW liker dette.

23. Mmmmm :) Bruker det i bunnen på sjokoladekaken min :D YUM :love:
    Krie liker dette.
  24. Krie

1.004 / 821
    Sjokoladekake med peanøttsmørbunn?:eek: Fortell mer please!!! :D :hungry::)