Gå til innhold

Nybegynner, tid og lyst til mer enn Starting Strength. What do do?


Big Kettle

Anbefalte innlegg

Ref: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/fra-tynn-spiker-til-mann.21094/ - men: har en mistanke om at PHAT ikke er ideellt for meg.

Bakgrunn: Tilsammen, spredt over 24 mnd, ca 9 mnd med treningserfaring. Rimelig god teknikk på baseøvelser.

Mål: Bli større (muskelmasse), og sterkere.

Har altså en mistanke om at PHAT er best om en stund - at jeg får mer ut av Starting Strength nå i starten.

Men! Jeg har en god del motivasjon og treningslyst, og treningstid. Kan gjerne kjøre 5 økter i uka.

Hvilket alternativ er å foretrekke?

  1. Kjøre Starting Strength i en god periode (til rundt nyttår?), som skrevet. 3 dager i uka.
  2. Kjøre Starting Strength i en god periode (til rundt nyttår?), som skrevet. 3 dager i uka. Men også legge inn en 4de og/eller 5te dag - hva ville dette i så fall være?
  3. Fortsette med PHAT, eller et annet 4-/5-dagers-program

Annet?

Takker på forhånd for hjelp, og beklager om spørsmålene overlapper med noe jeg kunne søkt meg frem til (har prøvd, uten å finne).

============

Redigert:

Oppsummering av svar

  • Starting Strength er bra for nybegynnere. Programmet skal kjøres mest mulig som skrevet. Hvis 3d/uke absolutt ikke er nok, så kan ABA-BAB-ABA-BAB over 4 uker gjøres til ABAB-ABAB-ABAB over 3, eller noe sånt. Men antakeligvis blir det tungt nok, fort nok, til at 2 fridager blir bra
  • SS kjøres til det ikke lenger er mulig å inkrementere belastningen. Inkrementene kan tilpasses, men poenget er at vekten skal fortsette å stige
  • Melk er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er din maks løft på? t eller hvor mye løfter du i baserøvelsene når du trener?

du trenger ikke noe mer enn starting strenght det er min mening!!! du kan forsåvidt legge en fjerde dag, men jeg tror det lønner seg å følge programmet sånn det er satt opp fordi det er for nybegynnere og du ville aldri klart progresjonen som programmet legger opptil fordi du øker enda oftere faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva verdsetter du mest, bedre framgang eller trivsel?

Selv kjører trener jeg mye mer enn hva som er bra for optimal framgang, rett å slett fordi jeg liker det :)

Dersom ett nytt program gjør at du oftere er på trening og er mer motivert. Vil det jo over tid gi resultater dersom du dropper noen økter fordi du ikke er motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier litt det samme som Thookdee, selv kjører jeg også et program mye hardere enn det som er tiltenkt, men det skyldes delvis at jeg er for dum for mitt eget beste, og at jeg ikke er sterk nok til å følge programmet som det er ment å følges

du kan jo prøve å kjøre SS med fire økter i uka, og se om du klarer å henge med i svingene? hvis ikke er det jo bare å skru ned til tre økter i uka.

fordelen sånn sett er at det blir så tungt så fort at overskuddsfølelsen du har nåforsvinner riiimelig fort:p PS; hvor myr løfter du i de tre store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Uimponerende tall foreløpig (benk: 5x @60kg, kne: 5x @80kg, mark: 5x @85kg).

Har tenkt litt, og forslaget med å kjøre SS 4 ganger i uka er vedtatt. Så ser jeg hvor lenge jeg kan fortsette før kroppen ber om litt mer hvile, og eventuelt falle tilbake til 3g/uke. Skal prøve å holde loggboka ved like, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter, som skal trene Starting Strength frem til nyttår.

Han finner fort ut det. Men han kan fint klare det. Hvis du hadde lest boken, så hadde visst at programmet forandres litt etter hvert.

En jeg trente med klarte å følge programmet ca. et halvt år og det er vanlig med 3-9 mnd før man må bytte. Det er en del ting med livet og ernæringen til de fleste som gjør at ikke progresjonen er så enorm. Derfor kan programmet kjøres ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Advanced novice-delen av programmet går progresjonen ned fra 15 til 10 lbs i uka. Det vanlige på norske treningssentre er 1,25 kg vektskiver, så i Norge går vel progresjonen ned fra 7,5 til 5 kg i uka, selv om 5 lbs strengt tatt er nærmere 2 kg enn 2,5 kg.

Det stemmer at man kan trene Starting Strength i flere måneder hvis man ikke følger programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fast økning på 2,5 kg som du nevner nødvendigvis. Det kan fint tas ned til 2kg eller 1,5 kg, hovedpoenget er jo lineær progresjon. Men jeg er i hovedsak enig med deg at han sannsynligvis klarer å kjøre programmet i noen måneder siden han har 80x5 allerede. Med mindre han er villig til å veie 110-120 kg rundt juletider, da tror jeg det kan gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er hovedsakelig 3 sett med 5 repitisjoner med starting strength. Selv kjører jeg 5x5 markløft, knebøy og militærpress.

Fordeler/ulemper mellom 3 og 5 sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, som skal trene Starting Strength frem til nyttår.

Vil påpeke at trådstarter (meg) ganske tydelig gir uttrykk for å være nybegynner, og "til rundt nyttår" etterfølges av et spørsmålstegn, nettopp for å signalisere usikkerhet.

Tar til etteretning det du sier, og skal sikte meg inn mot rundt slutten av september for et nytt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påpeke at trådstarter (meg) ganske tydelig gir uttrykk for å være nybegynner, og "til rundt nyttår" etterfølges av et spørsmålstegn, nettopp for å signalisere usikkerhet.

Tar til etteretning det du sier, og skal sikte meg inn mot rundt slutten av september for et nytt program.

Kjør programmet til du stagnerer. Ikke la noen på Internett begrense fremgangen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fast økning på 2,5 kg som du nevner nødvendigvis. Det kan fint tas ned til 2kg eller 1,5 kg, hovedpoenget er jo lineær progresjon. Men jeg er i hovedsak enig med deg at han sannsynligvis klarer å kjøre programmet i noen måneder siden han har 80x5 allerede. Med mindre han er villig til å veie 110-120 kg rundt juletider, da tror jeg det kan gå.

Kan nevne at: Jeg er fint villig til å veie 110 kg til nyttår hvis det er det som kreves. Jeg er ikke redd for å få litt vekt på kroppen, hvis det betyr at jeg blir sterkere. Kan alltids ta av 10 kg ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er hovedsakelig 3 sett med 5 repitisjoner med starting strength. Selv kjører jeg 5x5 markløft, knebøy og militærpress.

Fordeler/ulemper mellom 3 og 5 sett?

(Ikke hør på meg: Jeg er ikke ekspert)

Men: I Starting Strength-boka frarådes det å kjøre så mye mer enn 1x5 markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...