eller for å delta i diskusjonen. Det tar kun 3 sekunder og er helt gratis!

Hvorfor får jeg ikke sove, selv om jeg er utslitt?

En tråd i 'Helse og livsstil' startet av Frøken Antonsen, 14 Des 2011.

  1. innsovningspiller ftw
    Opheliia liker dette.
  2. Danny S

    445 / 334
    Oslo
    Sliti mye med søvn selv :/ ikke gøy det altså.

    Koffein har mye av grunnen, da det ligger i kroppen opptil 8 timer. Også at jeg trener seint på kvelden, stresser hjem med t-bane og drit..

    Også pc'titting rett før man legger seg trur jeg heller ikke lurt :p noe jeg gjør vær kveld, men hva faen annet skal man finne på da? ^^
  3. Sove :D
  4. Danny S

    445 / 334
    Oslo
    selvfølgelig før man sover ;) slutter med pc titting gjerne 9 timer før jeg skal stå opp, så er nok ikke det som er problemet ;D
  5. :p
  6. pelsjeger

    65 / 63
    Ofte gjør man for mye rart før man skal legge seg.. Hva med å koble ut og holde seg unna media ett par timer før leggetid.. ?

    Zma og GABA kan hjelpe..

    Selv får jeg problemer med å sovne til rimelig tid når jeg trener seint eller spiser for lite.. Ja og selvfølgelig når jeg "bare skal" sjekke noe på nett, da flyr tiden..
  7. Når jeg blir utbrent fra treninga i perioder. Slitter jeg mye med søvnløshet, samtidig som jeg er utrolig trøtt hele ettermiddagen/kveld/natt. Utrolig tungt for kroppen ja. Ødeleger fordøyelsen min å :(

    Bruker ZMA og tar ikke noe koffein i det heletatt.
    Eneste som hjelper for MEG er å ta en fri uke fra trening. (Tar bare et par dager med cardio i steden for 5-splitt)
    Dette er MIN erfaringa da ;)
  8. aaa

    0 / 0
    Hvis det ikke fungerer å kutte koffein bør du sjekke morgentemperaturen din i noen dager. Etter jeg fikk hypotyreose sliter jeg med å sove selv...
  9. Hør på P1 på radioen samtidig som du leser en bok av Knut Hamsun. Jeg lover at du sovner rimelig kjapt!
    rambo og Ninian liker dette.
  10. Jeg har tenkt masse på søvn; og har i den forbindelse samlet noen strategier som jeg opplever funker bra for meg.

    Halveringstid på koffein er nevnt; sliter du med å sovne kan dette være en ide å kutte ut.
    Dropp kunstig lys fra tv/pc ol. like før du legger deg; Les heller noen sider i en bok eller et blad. Skal du noe dagen etterpå; forbered deg praktisk til dette. Pakk treningsbag, legg fram klær, rydd i stuen (med tven av)

    Når du er i sengen:
    Blir du liggende å tenke og løse verdensproblemer? Skriv ned det du tenker og få det ut av systemet.
    Blir du liggende uten å få sove? Stå opp - flytt deg inn på stuen/kjøkkenet eller lignende. Da unngår du å forsterke negative følelser i sengen. Legg deg på ny en halvtime senere.
    Om du våkner i løpet av natten; ikke sjekk klokken! det tilsetter bare unødvendig stress - hvorfor skal du måtte regne på hvor lenge det er til klokken ringer, ringe gjør den jo uansett (Dette fungerer utrolig godt for meg, jeg våkner stort sett en gang i løpet av natten, og etter jeg kuttet ut å sjekke klokken sovner jeg langt dypere igjen. Om jeg bare får sove en time eller fire til har jeg ikke peiling på. Og det er ganske befriende.)

    lykke til! :)
    eirich og Ida Marie Lerøy liker dette.
  11. Mulig noen har tatt tak i denne, men jeg opplever nøyaktig det samme som deg! Sovner alltid som en sten på kvelden og sover tungt i 1-2 timer. Deretter våkner jeg alltid opp og blir liggende våken. Resten av natten er preget av å vri meg rundt i sengen, gå på do, lese, dra frem ipaden (dødssynd, jeg vet...) eller annet. Men jeg får meg rett og slett ikke til å bli liggende. Aner ikke hva dette kommer av. Tror ikke er pga tanker heller, da det ikke er noe spesielt jeg tenker på/bekymrer meg over når jeg våkner. Annet enn bekymringen om å ikke få nok søvn da..: p Har faktisk prøvd flere sovemedisiner også, med resept fra legen, men til tross for disse klarer jeg fortsatt ikke sove lengre i strekk!
  12. Andy

    • Moderator
    3.108 / 2.925
    Trondheim
    Hvordan føler du det går nå, en stund etter du har fått tipsene?
  13. eirich

    • Moderator
    Ja det er utrolig irriterende, og det kommer og går i perioder :(
  14. Problemet mitt har vart sammenhengende i litt over to år nå... Meget sjeldent jeg er så heldig å få 5 timer sammenhengende søvn!! :( unntaket er når jeg sover sammen med noen, venninner og liknende, da sover jeg som et barn :)
  15. SaraM

    231 / 122
    Bergen
    aaldri se på klokken når du prøver å sove, da sovner du hvertfall ikke!
    Jeg har alltid slitt med søvnproblemer, men syns at å drikke te og å gjøre yoga på kvelden hjelper. litt yoga og så RETT i seng (typ mindre enn 1 min mellom) så sovner jeg som en stein :)
  16. eirich

    • Moderator
    la meg rundt midnatt, våknet 03, lå våken til kl var 09, så opp å på jobb kl 10.

    "kjempemorsomt"
  17. Her skal du få litt vitenskap.

    Hold deg unna lys da det undertrykker melatoninproduksjonen (kroppens søvnhormon). Studier har vist at en kjølig romtemperatur promoterer søvn, kroppens temperatur synker naturlig under søvn. Det lønner seg også å redusere stimulus en stund før man sovner, ikke se på TV eller gjør noe gir hjernen din mye stimulus.

    Koffein er absolutt ikke bra for søvnen. Koffein er sentralstimulerende og undertrykker melatoninproduksjonen. Det promoterer også adrenalin. Halveringstiden på koffein er på 5 timer. Det vil si, det tar 6 timer for koffeinet å bli halvert i kroppen din. Så stor er da mengden koffein i kroppen din etter du har tatt det:

    kl 15:00 - 200mg
    kl 20:00 - 100mg
    (Neste dag)
    kl 01:00 - 50mg
    kl 06:00 - 25mg
    kl 11:00 - 12,5mg
    kl 16:00 - 6,25mg
    osv.

    Ang. innsovningtabletter (Benzondiazepiner) så burde du holde deg unna dem så godt du kan. Det er lett å bli fysisk avhengig dersom man tar det over tid. Disse virker angstdempende, muskelavslappende og sedative. Det finnes bedre løsninger.

    Noen tilskudd som jeg selv har god erfaring med:
    5-HTP (en kjemisk forløper til serotonin). Serotonin er avgjørende for god søvn, humøret og generell velvære.
    Melatonin (søvnhormon). Øker søvnfølelsen og er i tillegg en veldig kraftig antioksidant
    (5-HTP får du kjøpt i sverige, og melatonin får du kjøpt i blant annet england - selvom de står registrert som "legemiddel" er det lovlig med opp til 3 måneder forbruk med innkjøp fra EØS land, dvs du kan bestille fra england og sverige blant annet)

    Det er ingen påviste farlige bivirkninger ved vanlig bruk av noen av disse tilskuddene. Mye serotonin kan redusere sexlysten, men går tilbake til normalt med en gang man slutter å ta tilskudd - absolutt ikke noe jeg ville bekymret meg over.

    Stress spiller også stor rolle, da stress påvirker biokjemien i hjernen - stress promoterer også en fight-or-flight respons som gjør at kroppen frigjør ut stresshormoner som adrenalin, noradrenalin og kortisol. Du vet det sikkert fra før av - men stress er aldri bra.
  18. burny_

    • Moderator
    3.638 / 4.498
    Oslo
    Loggbok
    Om du har prøvd alt som står her og du enda ikke får noe bedre søvn så kan det være melatonin mangel. Sliter med det selv, så tar tilskudd av det :) Funker ihvertfall på søvnkvaliteten min, får mye dypere søvn.
    Hos noen funker det også på innsovningen.

    http://www.biovea.com/uk/results.aspx?PageNo=1&KW=melatonin
  19. Goldie

    635 / 1.182
    Loggbok
    Flott med slike tråder - mange gode råd!
    Sliter med å få sove selv, skjønner ikke hva det kommer av :(
  20. Aaah, denne tråden kom som sendt fra himmelen!

    Har de siste måndene slitt med og sovne i perioder.
    De siste dagne har vært grusomme, de siste nettene har jeg sovnet klokken 06 og 04 på morgenen.. stått opp klokken ti uansett, ikke sovet på dagen, trent hardt, ingen kaffe. Likevell ligger jeg og vrir meg i sengen helt utslitt uten og sovne, utrolig frustrerende!:unsure:
  21. aamtw

    89 / 14
    Bergen
    Melatonin er hormoner kroppen produserer naturlig som sier fra at nå er det snart på tide å sove, og kan fås i pilleform. NB, ikke det samme som sovetabletter, og er heller ikke avhengighetsskapende. Hør med legen om å få resept på det hvis søvnmangelen går utover hverdagen din.

    Ellers har jeg ei venninne som har vært på en søvnklinikk, og noen av rådene hun fikk var at hvis du ligger i sengen og ikke får sove så kan du like greit stå opp og gjøre noe annet til du blir trøtt og vil sove. Det hadde visst ingen hensikt å ligge i sengen og stresse over at man ikke får sove. Jeg pleier å sette meg opp og lese pensum, sovner rimelig fort da :p

    Hvis man er interessert i såkalt supermat, så fungerer kirsebærkonsentratet "Tart Cherry" veldig bra på mange (bestill i utlandet, svindyrt i Norge).