Gå til innhold

Hvetemel vs. speltmel


Natalie90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det egentlig er så mye sunnere med speltmel enn hvetemel? Hvis jeg f.eks. har en spisedag/oppkarbing i uken og skal lage pizza, hamburgerbrød eller lignende, har det noe å si hvilket type mel jeg velger? Forskjell på sammalt og fin? Såg på myrevolution sine nettsider at Børges proteinpizza skulle lages med speltmel og så var det presisert at man IKKE skulle bruke hvetemel.. Men så har jeg jo også lest mange artikler om at hvetemel er perfekt til oppkarbing pga. lite fiberinnhold.. Så, er det fiberet som er den store forskjellen på de to ulike meltypene?? Holder man evt. mer vann av hvete enn spelt?

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det påståes vell mye at spelt er sunnere fordi det skal ha et høyere innhold av protein og enkelte vitaminer og mineraler vet jeg.

Men tydlige analyser har vell ikke funnet noe direkte svar på det , vet bare at i Spelt så viser høyere innhold av visse mikronæringsstoffer , som for eksempel jern, sink og kobber.

Men igjen er jo sammalt mel mye bedre , Sammalt mel inneholder hele kornet og gir mer kostfibre, vitaminer og mineraler, så helsemessig "bedre"....

Vet at pr.100g så har siktet hvetemel 3,4g fiber , mens sammalt har 12g.

Vet ikke om det ga noe mer klokhet i spørsmålet men :D Prøvde hvertfall (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

låner tråden litt.. jeg har hveteallergi og lurer på hvordan speltmel er i denne sammenhengen. vet det at spelt er nært beslektet til hvete, men vet ikke hvordan det er å spise for meg. tåler gluten, så jeg har ikke cøliaki elns.

edit: googled it.. Spelt inneholder gluten, som vanlig hvete, og kan derfor ikke spises av folk med cøliaki. proteinsammenetningen skiller seg fra vanlig hvete og spelt kan derfor i noen tilfeller spises av folk med hveteintoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

låner tråden litt.. jeg har hveteallergi og lurer på hvordan speltmel er i denne sammenhengen. vet det at spelt er nært beslektet til hvete, men vet ikke hvordan det er å spise for meg. tåler gluten, så jeg har ikke cøliaki elns.

edit: googled it.. Spelt inneholder gluten, som vanlig hvete, og kan derfor ikke spises av folk med cøliaki. proteinsammenetningen skiller seg fra vanlig hvete og spelt kan derfor i noen tilfeller spises av folk med hveteintoleranse.

Hveteintoleranse - Speltmel kan i noen tilfeller tåles bedre, uten at man vet hvorfor. Antar det har noe med minimalt forskjellig proteinstruktur å gjøre.

Hverteallergi - ligg også unna spelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123
Hveteintoleranse - Speltmel kan i noen tilfeller tåles bedre, uten at man vet hvorfor. Antar det har noe med minimalt forskjellig proteinstruktur å gjøre.

Hverteallergi - ligg også unna spelt.

ahkai.. hva er forskjellen på hveteallergi og hveteintoleranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ahkai.. hva er forskjellen på hveteallergi og hveteintoleranse?

Ved allergi starter reaksjonene i immunsystemet, og du får effekter andre steder enn i mage/tarm-systemet. Hveteallergi er svært sjelden. Ved hveteintoleranse så er det snakk om problemer med fordøyelsen av enten hvetestivelsen eller hveteproteinet, noe som gir plager i magen (oppblåsthet, løs avføring, forstoppelse osv).

Cøliaki er en form for glutenallergi, men er mer regnet som en toksisk/irriterende reaksjon på tarmslimhinnen, og ikke en klassisk allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123
Ved allergi starter reaksjonene i immunsystemet, og du får effekter andre steder enn i mage/tarm-systemet. Hveteallergi er svært sjelden. Ved hveteintoleranse så er det snakk om problemer med fordøyelsen av enten hvetestivelsen eller hveteproteinet, noe som gir plager i magen (oppblåsthet, løs avføring, forstoppelse osv).

Cøliaki er en form for glutenallergi, men er mer regnet som en toksisk/irriterende reaksjon på tarmslimhinnen, og ikke en klassisk allergi.

tusen takk for informativt svar! nå ble det plutselig litt lettere å forstå, det er fortsatt en del å sette seg inn i ettersom jeg ikke har hatt diagnosen så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...