Gå til innhold

Fotografering: Hjelp, spørsmål og svar


Tiwas

Anbefalte innlegg

Siden jeg har sett at det er mange her inne som driver med fotografering, og sikkert mange andre spirer her inne tenkte jeg å lage en generell tråd der man kan stille spesifikke spørsmål, få kommentarer til ting man har gjort og forslag til forbedringer osv osv. Denne kan da gå hånd i hånd med den andre fotograferingstråden jeg laget: Fotografering: Utstyr, programvare, guider osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lekt meg litt på ferie for å lære meg Nik Collection (fra nå av kommer jeg nok til å bruke Lightroom mer, og heller PS med Nik Collection for å småfikse i etterkant). Har noen lyst til å komme med kommentarer på disse bildene? Jeg er ute etter både hva folk synes er gjort riktig og hva som er gjort feil. Ser jeg har vært litt hard på kontrasten på noen av dem, men jeg har ikke kjørt et eneste bilde gjennom HDR-filter ;)

post-28009-1444097790112_thumb.jpg

post-28009-14440977895944_thumb.jpg

post-28009-14440977897017_thumb.jpg

post-28009-14440977897357_thumb.jpg

post-28009-14440977898497_thumb.jpg

post-28009-1444097789946_thumb.jpg

post-28009-14440977900163_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de var fine! Litt mer symmetri kunne hevet det første bildet pittelitt, at den buen på midta blir mer sentrert, og på bilde nr to ville jeg gjort det litt mer beint, trappa blir såvidt skjeiv. Likte de to siste best, den "kritikken" er bare pirk egentlig :) Nr tre er også ganske pent, mye å se på, noe som gjør bildet spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de var fine! Litt mer symmetri kunne hevet det første bildet pittelitt, at den buen på midta blir mer sentrert, og på bilde nr to ville jeg gjort det litt mer beint, trappa blir såvidt skjeiv. Likte de to siste best, den "kritikken" er bare pirk egentlig :) Nr tre er også ganske pent, mye å se på, noe som gjør bildet spennende.

Takk for det :) Fant ingen profil for linsen min og orket ikke å manuelt korrigere ;) Men jeg gleder meg til å få nye kameraet mitt - da blir det i hvert fall et polariseringsfilter så jeg slipper å lage så skarpe kanter selv i etterkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen var litt overeksponerte - men utrolig fine bilder:) Har du brukt mye på utstyret?

Bildene der ble tatt med Sony QX10 (samme linse som RX100, men uten kamerahus - alt blir gjort på telefonen, og derfor er det lite innstillingsmuligheter). Bilder av solopp- og solnedgang ble tatt på trefot, og da gjorde "kameraet" selv flere eksponeringer, noe som fungerte veldig bra. Når jeg får nytt kamera i hus kommer jeg til å i hvert fall kjøpe polariseringsfilter for å få bedre farger og kontraster utendørst, for ting hadde en tendens til å bli litt blast - men milevis bedre enn mobilkamera og bilder i 20Mp. Det kan hende ting ser litt overeksponert ut fordi jeg måtte bruke photoshop for å gjenspeile det jeg så/det jeg ønsket å se/det jeg opplevde ;)

Før og etter:

post-28009-14440977964762_thumb.jpg

post-28009-14440977959435_thumb.jpg

post-28009-14440977957742_thumb.jpg

post-28009-14440977958703_thumb.jpg

post-28009-14440977960632_thumb.jpg

post-28009-14440977961508_thumb.jpg

post-28009-14440977962348_thumb.jpg

post-28009-14440977963112_thumb.jpg

post-28009-14440977963956_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn i forhold til kompsisjon så var det en ting jeg la merke til (og som irriterte meg grenseløst :p ). Det er at en del av de nærbildene av bygningene/arkitekturen (alle de i før/etter-posten) er kutta på unaturlige steder i toppen, og har masse uinteressant (dvs bakken/gulv) i bunn av bildet. Fikk nesten litt OCD av å ikke få se lengre opp.

Som nenvt før her, så har du nok dratt litt vel hardt i spakene på noen av bildene også.

Ellers var det mye kule motiver og farger. Digga det bildet med solnedgangen der. Eneste pirket er at havet ikke var helt vannrett. ;) Men et par enkle grep i PS, så er det i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så frekk at jeg prøvde meg på litt redigering i litt dusere farger:-D

Helt greit det, men da var vi plutselig langt unna både det jeg så og slik i hvert fall jeg liker å se det. Vet ikke om jeg bare er morgentrøtt, men for min del ble det for matt og uskarpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit det, men da var vi plutselig langt unna både det jeg så og slik i hvert fall jeg liker å se det. Vet ikke om jeg bare er morgentrøtt, men for min del ble det for matt og uskarpt :)

aah, ja, sånt er j veldig fra person til person:-) Selv er jeg mest glad i vintage-stil på bilder, mens noen liker skikkelig hdr-effekter for klarhet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig som har blitt nevt til nå, men også greit å huske på at det å ta bilder av så sterkt og direkte lys som på soloppgang/solnedgang-bildet fører til at sola ofte blir en litt 'utbrent' masse.

På nye kameraet håper jeg å kunne løse det med å stacke et ND-filter med en CPL. Høy kontrast er jo uansett ikke noe å hige etter når det gjelder kompaktkamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...