Gå til innhold

Fjellturer i Norge


HeleneJ

Anbefalte innlegg

Mange her inne er nok mest interessert i styrketrening og #fitness, men jeg har inntrykk av at en hel del også er glad i fjellturer i fin, norsk natur :) selv har jeg lyst til å kjøre litt rundt i Norge og bestige flere fjell, og jeg tenkte vi kunne lage en liste over flotte turer rundt om i landet til inspirasjon! Skriv gjerne ned turer du vet om, helst litt generell informasjon om turen (lengde, høyde, vanskelighetsgrad, tidsbruk, parkering...), så oppdateres listen etter hvert. "Små" turer er selvsagt også lov, ikke bare de mest kjente fjellene i Norge. Bilder vedlagt er ekstra gøy (y)

1. Østfold

2. Akershus

3. Oslo

4. Hedmark

- Rondane

5. Oppland

- Galdhøgpiggen, 2469 moh.

- Besseggen

[ATTACH]148750[/ATTACH]

- Rondane

- Jotunheimen

- Snøhetta, 2286 moh.

6. Buskerud

- Hardangervidda

7. Vestfold

8. Telemark

- Gaustatoppen, 1883 moh.

- Hardangervidda

9. Aust-Agder

- Lindeknuten, 858 moh. Les mer i post nr. 15

10. Vest-Agder

11. Rogaland

- Prekestolen, 604 moh.

[ATTACH]148747[/ATTACH]

- Kjerag, 1084 moh

[ATTACH]148746[/ATTACH]

- Flørlitrappene, 4444 trappetrinn

[ATTACH]148748[/ATTACH]

12. Hordaland

- Trolltunga, 1100 moh

[ATTACH]148749[/ATTACH]

- Hardangervidda

- Over Vidden (mellom Ulriken og Fløyen).

20 - 662 moh. Lengde: 15 km. Estimert tid: 5 timer

- Gullfjellmassivet, høyeste topp 987 moh. Post 24.

- Stølsheimen. Post 24.

- Bergsdalen. Post 24.

- Hardanger. Post 24.

14. Sogn og Fjordane

- Jotunheimen

- Bakkanosi, 1389 moh. Les mer i post nr. 25.

- Breiskrednosi, 1189 moh. Les mer i post nr. 25

15. Møre og Romsdal

- Vinsåshornet i Geiranger, les mer i post nr. 4

- Romdalstrappa

- Romdalseggen, 1222 moh

16. Sør-Trøndelag

- Storsylen, 1762 moh

- Trekanten i Trollheimen. Les mer her.

- Bymarka i Trondheim

17. Nord-Trøndelag

18. Nordland

- Visten - Eiterådalen. 23 kilometer. Hvert år arrangeres en marsj over fjellet til minne om våpentransport som gikk over fjellet under 2. verdenskrig.

- De sju søstre. Mellom 900 - 1100 moh. Alle syv toppene på en dag vil ta ca. 10 - 15 timer for veltrente.

Les litt mer i post nr. 21.

[ATTACH]148779[/ATTACH]

- Saltfjellet

19. Troms

21. Finnmark

- Finnmarksvidda

- Stuorroaivi

- Alta - Porsangermoen

post-31799-1444098635209_thumb.jpg

post-31799-14440986352485_thumb.jpg

post-31799-14440986352955_thumb.jpeg

post-31799-14440986355872_thumb.jpg

post-31799-14440986356178_thumb.jpeg

post-31799-14440986405481_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker denne tråden! Ganske sikker på at Nilsern og Afterall også kommer til å trives godt her inne. Og Tonje_86 og Ole-Mats Moskvil.

Jeg har gått Gaustatoppen, Besseggen, Galdhøpiggen (fra Spiterstulen), Prekestolen, Kjerag og omlag 50 mindre topper rundtom. Trolltunga står på plakaten om noen uker :D Alle disse turene står det jo uhorvelig mye om på nett, men spør om det skulle være noe:)

I tillegg har jeg en finfin hylle med fjellturbøker, så om det mangler info om topper på nett kan jeg alltids ta en titt i bøkene :D

Lover å bidra mer senere!post-20888-14440986357394_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møre og Romsdal - Geiranger.

Hvis jeg hadde hatt én uke å sette av til turer, så tror jeg hadde reist til Geiranger. Fytti katta så vilt vakkert. Tragisk at japanere besøker stedet mer enn nordmenn.... Kan også anbefale kajakkleie i Geirangerfjorden! Leide campinghytte rett over sentrum, Fossen camping. Billig og en FANTASTISK utsikt. Frister definitivt til gjentagelse, får vel kanskje lura med meg noen fintfolk herfra om jeg kliner til med dådyrøynene mine:D

Bilder fra min tur:

[ATTACH]148756[/ATTACH]

Bilde fra verandaen på campinghytta

[ATTACH]148757[/ATTACH]

Vinsåshornet (finfin tur for deg som har gått litt i småfjell og på "bortoverbakke" som vil prøve seg på litt mer krevende tur. Vil gradere turen til 2 av 5 (1 for alle, 2 for de fleste med bein i orden, 3 krever mer muskler i beina, 4 krever at man har lange distanser og mange høydemeter bak seg, 5 er med utstyr ala klatresele).

Bilder fra nett:

images?q=tbn:ANd9GcQ0552hf_N9L8QUFJK7a5YYn0QJr9msoKuz1DVi2frHwUIPBqKG

Geiranger+2013+329.JPG

post-20888-1444098637053_thumb.jpg

post-20888-14440986371492_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over Vidden i Bergen (Fløyen til Ulriken) fortener å bli nevnt, sjølv om det er ein liten "kosetur" samanlikna med mykje av det andre her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

images?q=tbn:ANd9GcQ0552hf_N9L8QUFJK7a5YYn0QJr9msoKuz1DVi2frHwUIPBqKG

Geiranger+2013+329.JPG

Herlig! Aldri hørt om turen faktisk, skrevet inn på listen. Keep'em coming(y)

Over Vidden i Bergen (Fløyen til Ulriken) fortener å bli nevnt, sjølv om det er ein liten "kosetur" samanlikna med mykje av det andre her inne.

Fint å nevne "småturer" også! Absolutt ikke bare de hardeste og lengste turene som skal nevnes her. Listen er oppdatert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ut.no :)

Ellers vil jeg og anbefale boka Luftige Topper (http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5107785). Den er veldig enkel og grei, sortert med hvor det er, med kart, rute, beskrivelse, avstand og mye interessant fakta, pluss litt jordnært, ikke kjedelig liksom. (Tips: ta en titt i den i et bibiliotek, gratis :) )

PS. Rondane er mye i Oppland og. Kanskje mest der.. (?)

Hedmark har hedmarksvidda, gåsbu, veldre, budor, bla. Husk at det er et langt fylke, med kongsvinger, våler, hamar, trysil, alvdal for å nevne noe..

Oslo har oslomarka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut.no :)

Ellers vil jeg og anbefale boka Luftige Topper (http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5107785). Den er veldig enkel og grei, sortert med hvor det er, med kart, rute, beskrivelse, avstand og mye interessant fakta, pluss litt jordnært, ikke kjedelig liksom. (Tips: ta en titt i den i et bibiliotek, gratis :) )

.

Enig, men Vær obs på at disse turene sjeldent er (godt) merket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut.no :)

Ellers vil jeg og anbefale boka Luftige Topper (http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5107785). Den er veldig enkel og grei, sortert med hvor det er, med kart, rute, beskrivelse, avstand og mye interessant fakta, pluss litt jordnært, ikke kjedelig liksom. (Tips: ta en titt i den i et bibiliotek, gratis :) )

PS. Rondane er mye i Oppland og. Kanskje mest der.. (?)

Hedmark har hedmarksvidda, gåsbu, veldre, budor, bla. Husk at det er et langt fylke, med kongsvinger, våler, hamar, trysil, alvdal for å nevne noe..

Oslo har oslomarka..

Det finnes mange gode bøker ja, takk for tips:) tenkte det var greit å høre om andre sine erfaringer, bøker oppdateres jo ikke og ting forandres jo på 10-15 år. Rondane står skrevet under Oppland, såvidt jeg forstod er det innom 3 fylker. Kom gjerne med mer informasjon om stedene du nevner! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aust-Agder (ikke øst-agder...)

Lindeknuten, Tovdal.

[ATTACH]148762[/ATTACH]

Hadde en fin tur opp på Lindeknuten for noen uker siden. Det er det nærmeste man kommer et "fjell" i Aust-Agder uten å måtte kjøre 5 timer. Tovdal ligger ca. 1.5 h fra Arendal og selve toppen er på 858 m.o.h. Turen startet nede ved Hillestad Galleri hvor det var mulig å følge en rødmerket sti fra lekeplassen. Stien var enkel å følge, selv om den var både bratt og lang for de uvandte turgåere. Skulle en glemme mat, er det i alle fall masse blåbær å plukke. Nesten oppe ved hyttefeltet hang det en metallsylinder i et tre som inneholdt 3 par gamle tre-ski, kan ikke si jeg har sett det før :p Fra hyttene var veien til toppen godt markert med "brøytestikker", men skulle noen ta turen opp bør de være ops for en 2-3 høyspenter som har knekt (dog ikke vanskelig å se). På toppen ligger det et militærannlegg (sambandstasjon) fra 1950-tallet.

Link fra ut.no: http://ut.no/tur/2.3513/

Skulle man ønske seg noe mer krevende, er det nok mange fine turer fra Hovden.

post-33349-14440986375892_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordland:

- Visten - Eiterådalen, ca. 23km. Hvert år arrangeres en marsj til minne om våpentransport som gikk over fjellet her under 2.verdenskrig.

- De sju søstre

- Saltfjellet m/svartisen

Sør-Trøndelag:

- Trekanten i Trollheimen

- Bymarka i Trondheim

Oppland:

- Snøhetta

Finnmark:

- Stuorroaivi

- Alta - Porsangermoen

Begge turene forbinder jeg med helvetes-"turer" i Forsvaret, men ser jeg bort i fra det er det veldig fine turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips til fjellturer for en helg i slutten av august? Tenker da å leie en hytte og ta dagsturer derfra (blir med litt forskjellige folk og ikke alle er like glade i morsjon :p). Hadde også vært fint om det var noen fiskevann i nærheten.

Jeg veit ikke hvor du holder til, eksempelvis kjører dere kanskje ikke til Trøndelag om jeg anbefaler noe lurt hvis dere bor i Kristiansand eller Tana. Men generelt så er inatur.no en glimrende side både for å leie hytter og å kjøpe fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hvor du holder til, eksempelvis kjører dere kanskje ikke til Trøndelag om jeg anbefaler noe lurt hvis dere bor i Kristiansand eller Tana. Men generelt så er inatur.no en glimrende side både for å leie hytter og å kjøpe fiskekort.

Bor i Oslo, så i og med at jeg er den eneste som har lappen så setter jeg en grense på 5 timer i bil :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...