Gå til innhold

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri


Anbefalte innlegg

Kom over denne saken på VG i dag.

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri – stadig flere besatt av sunnhet minmote.no

I takt med det ekstreme kroppsfokuset på sosiale medier og landets største blogger, øker den «nye» spiseforstyrrelsen ortoreksi: En sykelig trang til å være sunn.

Og ser at det er kommet en artikkel nummer to nå med svar fra en del bloggere:

Bloggerne svarer på kritikken fra ekspertene minmote.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hele er så dumt at det er til å gråte av. Hvordan kan man ha "et usunt fokus på å være sunn"? Er en persons fokus på helse "usunt" i det andre blir brydd av at man har med egen lunch som alternativ til de kjipe brødskivene? Er man usunn fordi folk føler de ikke lever opp til kollegaen som trener hardt og gjevnlig? Jeg forventer ikke mye fra Norske journalister, men at de ikke kan se den logiske bristen i utsagnet "usunt fokus på å være sunn" er et nytt lavmål.

Stå opp mot kroppshysteriet minmote.no

Nok en artikkel om samme vrøvl. Sjekk forresten gjerne bloggen til denne minMote-Sonia. Hun er tynn som en strek, poster bilder av seg selv og moteklær, skriver reiseskildringer og kommer med kommentarer som at beinrangelet Kate Moss er fantastisk.

Hvordan er hun på noen måte et bedre forbilde enn f.eks. fotballfrue som er opptatt av helsa si, noe som selvsagt skinner igjennom i bloggen hun skriver om livet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er så dumt at det er til å gråte av. Hvordan kan man ha "et usunt fokus på å være sunn"? Er en persons fokus på helse "usunt" i det andre blir brydd av at man har med egen lunch som alternativ til de kjipe brødskivene? Er man usunn fordi folk føler de ikke lever opp til kollegaen som trener hardt og gjevnlig? Jeg forventer ikke mye fra Norske journalister, men at de ikke kan se den logiske bristen i utsagnet "usunt fokus på å være sunn" er et nytt lavmål.

Siterer en kommentar jeg har skreve tidligere.

"Lurer på hva definisjonen 'Sunn' er til enkelte. Det å spise 500 kcal hver dag i form av gulerøtter og brokkoli vil ikke jeg anse som sunn. Det å sulte seg på en auschwitz-diett for å få mageruter til sommeren vil jeg heller ikke anse som det å være sunn. Det å spise rikelig med mat og at du får i deg det du skal ha av mikro-næringsstoffer og næringsstoffer og at du går sakte men sikkert ned i vekt vil jeg anse som sunn."

Man kan bli så opptatt av å være sunn at det går utover helsen og man kan utvikle ortoreksi. Man kan bli så fokusert på å spise sunt at man kan bli underernært å dø.

Disse kjendisene gir ikke ungdommen et bra fokus på det å ha en sunn kropp når de sier at de er feit og er tannpirkere alle ihop.

Om ei på 160cm/50kg sier hun selv er feit, hvordan tror du ei på 155cm/55kg vil føle seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer en kommentar jeg har skreve tidligere.

"Lurer på hva definisjonen 'Sunn' er til enkelte. Det å spise 500 kcal hver dag i form av gulerøtter og brokkoli vil ikke jeg anse som sunn. Det å sulte seg på en auschwitz-diett for å få mageruter til sommeren vil jeg heller ikke anse som det å være sunn. Det å spise rikelig med mat og at du får i deg det du skal ha av mikro-næringsstoffer og næringsstoffer og at du går sakte men sikkert ned i vekt vil jeg anse som sunn."

Man kan bli så opptatt av å være sunn at det går utover helsen og man kan utvikle ortoreksi. Man kan bli så fokusert på å spise sunt at man kan bli underernært å dø.

Disse kjendisene gir ikke ungdommen et bra fokus på det å ha en sunn kropp når de sier at de er feit og er tannpirkere alle ihop.

Om ei på 160cm/50kg sier hun selv er feit, hvordan tror du ei på 155cm/55kg vil føle seg?

Om fokuset på sunnhet legges til grunn for at man sulter seg på 500kcal om dagen er det noe som er galt. Da aner man jo ikke hva det å være sunn betyr, og det må vel strengt tatt være personens manglende evne og vilje til å lese ei bok eller kontakte en personlig trener som får ta skylden.

At "fitnessbølgen" får skylden for at noen rævkjører kroppen sin helt blir som å gi våpenprodusenter skylden for alle drap som begåes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er så dumt at det er til å gråte av. Hvordan kan man ha "et usunt fokus på å være sunn"? Er en persons fokus på helse "usunt" i det andre blir brydd av at man har med egen lunch som alternativ til de kjipe brødskivene? Er man usunn fordi folk føler de ikke lever opp til kollegaen som trener hardt og gjevnlig?

Men her det snakk om signaler som man gir. En ting er å ha et bra kosthold og være aktiv, men det er fokuset på en slank og stram kropp som er problemet!

I tillegg er det mange som har denne "ALT eller ingenting" attiduden som mange får og ender opp med å spise for "sunt" mat med lite kcal og trene alt for mye. Da kan det fort gå ut over livskvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fokuset på sunnhet legges til grunn for at man sulter seg på 500kcal om dagen er det noe som er galt. Da aner man jo ikke hva det å være sunn betyr, og det må vel strengt tatt være personens manglende evne og vilje til å lese ei bok eller kontakte en personlig trener som får ta skylden.

At "fitnessbølgen" får skylden for at noen rævkjører kroppen sin helt blir som å gi våpenprodusenter skylden for alle drap som begåes.

Ja, det er noe som er galt om folk spiser så lite. Men skriver de kjendisbloggerne hvor mye man burde spise? Tror nok ikke det. Hvordan tror du leserne skal få nok kunnskap til å kunne velge den "rette" veien til å gå ned i vekt når det eneste fokuset er å være stram og slank?

Nå er det folk der ute som utvikler spiseforstyrrelser pga fokuset på en fin kropp som er nå til dags. Det at disse kjendisbloggerne snakker om hvor feit de er når noen av de er per definisjon undervektig hjelper det ikke jenter som er usikker på kroppen sin.

"fitnessbølgen" er en del av problemet. Istedet for å gi generelle tips om trening og kosthold, skriver de om hvordan de spiser sunt og trener i timesvis hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er noe som er galt om folk spiser så lite. Men skriver de kjendisbloggerne hvor mye man burde spise? Tror nok ikke det. Hvordan tror du leserne skal få nok kunnskap til å kunne velge den "rette" veien til å gå ned i vekt når det eneste fokuset er å være stram og slank?

Nå er det folk der ute som utvikler spiseforstyrrelser pga fokuset på en fin kropp som er nå til dags. Det at disse kjendisbloggerne snakker om hvor feit de er når noen av de er per definisjon undervektig hjelper det ikke jenter som er usikker på kroppen sin.

"fitnessbølgen" er en del av problemet. Istedet for å gi generelle tips om trening og kosthold, skriver de om hvordan de spiser sunt og trener i timesvis hver dag.

Ser poenget ditt, men er nå av den oppfattning at f.eks. anoreksi er en sykdom, ikke noe alle kan "utvikle". Det er en sykdom folk led av før rosabloggenes tid. Da var det TV sin skyld. Før det var TV sin skyld var det magasiner. Det blir like dumt å skylle på en blogg for unge jenters spiseforstyrrelser som det blir å skylde på Vinmonopolet for enkelte menneskers alkoholmisbruk. "Varen" er der og folks generelle frihet tilsier at den bør være der, men syke mennesker vil misbruke det.

Men her det snakk om signaler som man gir. En ting er å ha et bra kosthold og være aktiv, men det er fokuset på en slank og stram kropp som er problemet!

I tillegg er det mange som har denne "ALT eller ingenting" attiduden som mange får og ender opp med å spise for "sunt" mat med lite kcal og trene alt for mye. Da kan det fort gå ut over livskvaliteten.

Mener ikke å være voldsomt kverulant, men er det ikke engang slik at overvekt er det største problemet velferdssamfunnet står ovenfor? Som nevnt, anoreksia og bulimi er psykiske lidelser noen vil ha uansett hvor "skjønnhetsidealet" kommer fra. Løsningen er ikke å kneble ytringsfriheten til enkeltindivider.

Det virker for meg logisk at et fokus på helse og trening må være bedre enn f.eks. holdningsskapende kampanjer som sier at alle skal akseptere (sykelig) overvekt, fordi "Alle er forskjellige og man må jo være glad i seg selv!" Sier ikke man ikke skal være glad i seg selv, men er man glad i familien sin lever man ikke en livsstil så blottet for tanker rundt helse og vekt at man risikerer å dø fra dem man er glad i flere 10-år tidligere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra ting litt off topic og langt.

Man kan absolutt ha ett usunt fokus på å være sunn.

Det at du har så høyt fokus på å være sunn at det går utover den psykiske helsen din.

Du blir ukomfortabel med deg selv. Deg selv, er ikke bra nok.

Du får ett "tunnel syn" mot det ene målet ditt, at du ser ikke det andre som er rundt deg. Du gir på mot målet ditt som du ser et stykke foran deg i tunnelsynet.

Hvor nærmere du kommer målet ditt, hvor lengre går målet ditt vekk. Du blir som eselet med gulrota foran seg, uansett hvor fort eller lenge du løper. Vil alltid gulrota være like langt foran deg.

Når du har brukt langt nok tid til å løpe etter gulrota, så har "tunnel synet" gjort at du ikke har fått med deg eller brydd deg om tingene rundt deg. Tingene rundt deg kan være venner, familie, skole eller til og med deg selv. Din egen psykiske helse, din egen trivsel.

Når ditt fokus på å være sunn går utover din eller andres trivsel, vil jeg kalle det usunt.

Helt enig, men er det ikke i allefall bedre at noen som er så sterkt predisponert for psykiske lidelser og tvangstanker retter fokusen mot å trene og spise sunt fremfor alternativene, f.eks. å sulte seg ihjel? Jeg tror ikke noen kan lese seg til psykisk sykdom. Enten har man det eller ikke, og man dør i allefall ikke av å f.eks. være aktiv her på fitnessbloggen selv om mange medlemmer her er såpass oppslukt i interessen sin at vanlige folk føler for å kommentere på det (se tråden jeg ikke husker navnet på om dumme kommentarer til kosthold og trening). :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er så dumt at det er til å gråte av. Hvordan kan man ha "et usunt fokus på å være sunn"? Er en persons fokus på helse "usunt" i det andre blir brydd av at man har med egen lunch som alternativ til de kjipe brødskivene? Er man usunn fordi folk føler de ikke lever opp til kollegaen som trener hardt og gjevnlig? Jeg forventer ikke mye fra Norske journalister, men at de ikke kan se den logiske bristen i utsagnet "usunt fokus på å være sunn" er et nytt lavmål.

Det enkleste er vel å svare med et reelt eksempel. Les bloggen til dedication, dette er en populær blogg som daglig leses av tusenvis av småjenter. Legg merke til hvordan alt hun spiser er mager diettmat også kan du jo ta en titt på hvordan hun ser ut. Hvordan resultatet er etter flere år med stålfokus på kosthold og trening. Så kan du jo spørre deg om du synes det ser ut som hun har et sunt fokus på sunnhet? Jeg er hvertfall ikke enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men er nå av den oppfattning at f.eks. anoreksi er en sykdom, ikke noe alle kan "utvikle". Det er en sykdom folk led av før rosabloggenes tid. Da var det TV sin skyld. Før det var TV sin skyld var det magasiner. Det blir like dumt å skylle på en blogg for unge jenters spiseforstyrrelser som det blir å skylde på Vinmonopolet for enkelte menneskers alkoholmisbruk. "Varen" er der og folks generelle frihet tilsier at den bør være der, men syke mennesker vil misbruke det.

Nå tror jeg ikke at jeg har sagt at det er bloggerne sin feil, men at de spiller en rolle i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel å svare med et reelt eksempel. Les bloggen til dedication, dette er en populær blogg som daglig leses av tusenvis av småjenter. Legg merke til hvordan alt hun spiser er mager diettmat også kan du jo ta en titt på hvordan hun ser ut. Hvordan resultatet er etter flere år med stålfokus på kosthold og trening. Så kan du jo spørre deg om du synes det ser ut som hun har et sunt fokus på sunnhet? Jeg er hvertfall ikke enig.

Du sier det jo selv, fokuset hennes ligger ikke på det å være sunn, ergo utgår utsagnet som starta hele denne rosablogg-hetsen nemlig at "usunn fokus på å være sunn" er et problem. Hun er etter bildene å dømme syk, og dersom tenåringen du har hjemme anser det der som et ideal å strebe etter er det noe galt med hvordan han/hun ser verden også. Jeg vil faktisk gå så langt som å si man bør være obs på psykisk lidelse hos alle som oppriktig mener de bildene er på noen måte attraktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å være voldsomt kverulant, men er det ikke engang slik at overvekt er det største problemet velferdssamfunnet står ovenfor? Som nevnt, anoreksia og bulimi er psykiske lidelser noen vil ha uansett hvor "skjønnhetsidealet" kommer fra. Løsningen er ikke å kneble ytringsfriheten til enkeltindivider.

Det virker for meg logisk at et fokus på helse og trening må være bedre enn f.eks. holdningsskapende kampanjer som sier at alle skal akseptere (sykelig) overvekt, fordi "Alle er forskjellige og man må jo være glad i seg selv!" Sier ikke man ikke skal være glad i seg selv, men er man glad i familien sin lever man ikke en livsstil så blottet for tanker rundt helse og vekt at man risikerer å dø fra dem man er glad i flere 10-år tidligere enn nødvendig.

Ja til økt fokus på helse,trening og kosthold! Hvor motivatorer som handball jentene, Petter nortug, Therese johaug osv i fokus

Nei til økt fokus på overfladiske ting som utseende og slank, fit kropp som mange av de bloggerne fokuserer på.

(skall ikke gre alle over 1 kam)

Det er jo unge jenter og gutter i en alder av 15-18 som leser bloggene og de er i den perioden også mest utsatt for påvirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig mening: personer som dedication+ alle disse små ulogiske, idiotiske, folk uten sans og samling. Som ser ut som de har vært på diett siden f.kr.... Burde ALLE fått stengt disse bloggene sine! Bare å se bildene Dedication legger ut, burde få ALLE til å forstå at det er IKKE sunt! Herre min hatt! Det er jo ikke flott!! Verste er at alle jentene som kommenterer "syk flott" osv.. Har folk virkelig ikke øyne? Tunnelsynet kommet før folk i det hele tatt er født?

On topic: Ja er mulig å bli "for sunn". Alt har en balanse. Det er bare synd at enkelte KVINNER! Skal ødelegge for resten av kvinnene/jentene! Det er svarten meg ingen menn/gutter som vil ha skjelett(med mindre de er syke)!! Spør hvilken som helst oppegående mann/gutt! Og man har fasiten.

Mange ungjenter sier hele tiden "jeg må jo se flott/fit ut" osv.. Og mange sier det er pga gutter/menn! Nei, dette er faktisk(beklager) kvinnene sin feil! De har feilt fokus, de er "bedrevitere" og tror DE vet hva som er fasit!

Nei jeg har ingenting imot kvinner/jenter! Men det er lets face it, ingen menn som vil ha skjelett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en artikkel om samme vrøvl. Sjekk forresten gjerne bloggen til denne minMote-Sonia. Hun er tynn som en strek, poster bilder av seg selv og moteklær, skriver reiseskildringer og kommer med kommentarer som at beinrangelet Kate Moss er fantastisk.

Er hun tynn som en strek? Syntes hun så helt normal ut jmf. Google bildesøk. Har du noen bilder av noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitram: Er såre enig! Det kvinnelige "skjønnhetsidealet" vi så ofte får skylden for kommer enten fra kvinner selv, eller fra homofile klesdesignere som vil ha et levende klesstativ å henge kreasjonene sine på.

Kate Moss, som gjennom årene har prydet et uttall magasiner rettet mot kvinnelige lesere:

kate-moss-tattoo_2402260b.jpg

Mira Craig, som såvidt jeg vet ikke har vært på et eneste internasjonalt motemagasin:

Mira-Craig001.jpg

Gjetter de har omtrent samme fettprosenten, men hvem tror du har sunnest forhold til mat og trening? Hvem synes menn er mest attraktiv, og hvem tror damer at menn synes er mest attraktiv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke Discipline your Dedication er så sykelig utseendemessig jeg. I så fall er Therese Johaug døden nær.

Mitt største problem med Discipline your Dedication er den ufattelig stereotype bloggtittelen. Skulle tro det var en parodi :D

Hvorfor skal man stenge blogger med tynne jenter? De er kanskje borderline tynne noen av de, men det er jo virkeligheten. Gutter begynner ikke å skjære seg i håndleddene bare fordi de ser et bilde av Ronnie Swoleman (takk til IAmaBro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitram: Er såre enig! Det kvinnelige "skjønnhetsidealet" vi så ofte får skylden for kommer enten fra kvinner selv, eller fra homofile klesdesignere som vil ha et levende klesstativ å henge kreasjonene sine på.

Kate Moss, som gjennom årene har prydet et uttall magasiner rettet mot kvinnelige lesere:

kate-moss-tattoo_2402260b.jpg

Mira Craig, som såvidt jeg vet ikke har vært på et eneste internasjonalt motemagasin:

Mira-Craig001.jpg

Gjetter de har omtrent samme fettprosenten, men hvem tror du har sunnest forhold til mat og trening? Hvem synes menn er mest attraktiv, og hvem tror damer at menn synes er mest attraktiv..?

Jeg møtte Mira Craig i 2010 og da var hun ikke i nærheten av den formen...hun var mer som...en hamburger i profil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en artikkel om samme vrøvl. Sjekk forresten gjerne bloggen til denne minMote-Sonia. Hun er tynn som en strek, poster bilder av seg selv og moteklær, skriver reiseskildringer og kommer med kommentarer som at beinrangelet Kate Moss er fantastisk.

minMote-Sonia er ca 1.50ognoe høy - hun er bitteliten. Vil påstå at hun er helt normalvektig til å være den høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare server-error feilmelding når jeg forsøker å svare, enda jeg ser dere andre svarer som bare det. oO Edit: Hum.. det funka.. Tror ikke backend likte link med "æ" i adressen.

Er hun tynn som en strek? Syntes hun så helt normal ut jmf. Google bildesøk. Har du noen bilder av noe annet?

Sonias Blogg minmote.no

Misforstå meg rett, sier ikke hu er sykelig tynn men hu har armer og lår som ikke akkurat tilsier at hu er nevneverdig sterk heller. Mellomrom mellom låra er skjeldent noe godt tegn på at beina får brukt seg noe, og tror ikke akkurat hu tar inn alle handleposene på én tur med de armene. :p Poenget var uansett at det er veldig påfallende at noen med en slik "perfekt" kropp skal skrike om hvor fælt det er at samfunnet er blitt så overfladisk og at alle skal være glade i egen kropp. Veldig lett å si når man har den kroppen selv.

Jeg møtte Mira Craig i 2010 og da var hun ikke i nærheten av den formen...hun var mer som...en hamburger i profil?

Fortsatt mer næring og nytelse i en hamburger enn i en saltstang. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...