Gå til innhold

Effekt av "sporadiske" pullups?


Gjest MrWednesday

Anbefalte innlegg

Gjest MrWednesday

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør likevel (fordi jeg er litt "dum" når det gjelder trening). :unsure:

Jeg har kjøpt meg en sånn her: http://www.clasohlson.com/no/D%C3%B8rtrapes-Asaklitt/31-5087 for å ha som en del av hjemmetreningen de dagene jeg ikke kommer meg på treningssenteret. Kjører da pullups som en del av et treningsprogram som hovedsaklig fokuserer på å trene opp mine litt svake knær (pullups, pushups og planke tar jeg som "bonusøvelser" utenom øvelsene jeg kjører for knærne).

Men når den dingsen nå henger det så fristes jeg stadig til å ta noen pullups når jeg går forbi den likevel. Det blir jo da helt utenom ordinær trening og jeg blir jo ikke akkurat veldig sliten av det, men vil disse "ekstraløftene" ha noen effekt på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har en effekt (y) Johnny Pain kaller dette Frequency Method. Han skriver om det i e-boka om Greyskull LP. Det som er viktig når du gjør dette er at du ikke gjør så mange reps at du kommer i nærheten av failure. La oss si du klarer 6 reps før du sliter som ei bikkje. Da burde det gå greit å gjøre sett á 2-3 reps ganske greit. Siden dette er noe du gjør ofte så må stimulien være såpass lav at det ikke belaster musklene for mye, ellers vil det gå utover restitusjon. Gjør du dette 5-6 ganger daglig så blir 15 reps om dagen, 90 reps i uka. Klart det har effekt.

Gjør dette noen ganger utover dagen, start med f.eks. et par-tre sett hver dag og legg til ett sett i uken eller noe sånt. Så kan du begynne å legge til reps. Når du går opp i reps kan du gjøre ett sett eller to mindre om dagen. Slow and steady wins the race. Ha én dag i uken uten noen chinning for restitusjon. Hvis du er for ivrig og gjør for mye, for ofte, for fort så blir det senebetennelse i albuen (been there, done that). Du kan gjøre det samme med push-ups også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...