Gå til innhold

Cheesecake v2.0


Anbefalte innlegg

Da har jeg surra litt på kjøkkenet i dag... å dette ble resulatet ;)

Ostekake v2.0:

Bunn 22cm form:

80 g store havregryn

20 g hakket mandel

60 g sukrin

Fremgangsmåte:

Spray formen med Fry Light eller lignende og bland havregryn, mandler og halvparten av sukrinet i en kakeform, så drysser du over resten av sukrinet når alt er fordelt, stekes i ovn på 175 grader i ca 15 min. Ta ut og avkjøl.

Ostemasse:

2 poser eldorado sukkerfri gele (denne er bringebær smak)

2 bokser cottage cheese ( brukte vanlig da butikken ikke hadde den nye magre)

Fremgangsmåte:

Kok opp geleposene med 8 dl vann, avkjøl når alt er løst opp.

Når gele vannet er avkjølt kjører du 2 bokser cottage cheese og gele vannet i en blender så du får en fin ostemasse, dette kan også gjøres med andre "mosemetoder". Bland godt!!!

Ostemassen helles så over formen med bunnen i, så kan den settes i fryseren i ca 2 timer.

Note: Det rant litt gele ut av bunnen på forma mi, men dette har ingen effekt på ostemassen, så hvis det skjer, så ingen bekymring ;)

Løsne formen forsiktig, vær tolmdig, den løsner ;)

...... og ja... den smaker KONGE!!!

TIPS: Denne er laget med sukkerfri gele fra eldorado bringebærsmak. Lag gele på fun light, å lag din egen versjon! kanskje en dobbel eller trippel smak ostekake?? ;)

post-1339-1444085066637_thumb.jpg

Næringsinnhold:

1058 kcal

107 g Proteiner

59 g Karbohydrater

43 g Fett

Pr stykke hvis deles på 8:

132 kcal

13 g Proteiner

7 g Karbohydrater

5 g Fett

post-1339-1444085065974_thumb.jpg

post-1339-1444085066401_thumb.jpg

post-1339-14440850665196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hvordan ble bunnen egentlig? Ser for meg den blir veldig tørr uten uendelige mengder smør...

Den blei faktisk veldig bra :) sukrinet smelter og binder sammen bunnen, så den blir litt crispy :)

Du vil jo aldri få den "the real taste" uten mengder med fett og sukker, men denne var en veldig god erstatning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jepp! det er ikke noe problem, siden er gelatinen som gjør at kaka stivner ;) så det vil egentlig si i praksis at man kan bruke mager kesam også... (hmmm... lurer på om det hadde blitt bra)

Skulle i utgangspunktet tro det siden kesam "ligner" litt på rømme, som ofte brukes i de kaloririke ostekakene? Kanskje mager kesam sammen med philadelphia light og geleen vil funke? :) (hhhmmm *ideer spinner i hodet*) ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle i utgangspunktet tro det siden kesam "ligner" litt på rømme, som ofte brukes i de kaloririke ostekakene? Kanskje mager kesam sammen med philadelphia light og geleen vil funke? :) (hhhmmm *ideer spinner i hodet*) ;):D

om man blander inn philadelphia ost, så trenger man nok ikke gele tenker jeg... ostekake stivner som regel om det er mye fett i ostene man bruker, men det er jo også noen kaker som bruker gelatin/gele til å får den til å stivne.. men det er jo bare å eksperimentere xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man blander inn philadelphia ost, så trenger man nok ikke gele tenker jeg... ostekake stivner som regel om det er mye fett i ostene man bruker, men det er jo også noen kaker som bruker gelatin/gele til å får den til å stivne.. men det er jo bare å eksperimentere xD

Tenker mest på at gelen gir så god smak :) Kunne jo testet med å legge gelelokk på toppen, vel å merke hvis resten av kaka er "tett" av philadelphia og kesam :D

I min yndlings-"usunne" ostekake brukes lettrømme, kremfløte, kremost, melis og sitrongele. Så jeg går for tiden og filosoferer litt over hvordan denne kan "sunnifiseres" Noen gode forslag?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...