Gå til innhold

MGA91

Medlemmer
  • Innholdsteller

    226
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om MGA91

  • Rang
    Medlem
  • Bursdag 07. mars 1991

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Kvinne
  • Sted
    Bournemouth
  • Interesser
    Masterstudent i kiropraktikk, BSc Human Sciences, !! Et liv i bevegelse!! Helse, anatomi, muskel og skjelettplager, trening, biomekanikk. You know what I mean ;) Utfordringen med å stadig bli en bedre versjon av seg selv!
  1. Betennelse i ryggraden og forkalkning i hoftene

    Strukturell betyr at årsaken har oppstått gjennom vekst og utvikling, og hvordan elementene er formet, Funksjonell oppstår stort sett gjennom dårlig holdning, dominant høyre/venstre sidemuskulatur og vev, eller skade. Det vil da si at en strukturell skoliose ikke kan fikses uten inngrep, men da skal man ha en særdeles alvorlig skoliose. Rollen til helsepersonell som driver rmed manuell behandling er å overvåke skoliosen mens man vokser og behandle eventuelle følgeproblemer for å minimere plager og forverring. (f.eks dårlig styrke i en skulder, skjevhet, hodepine, stivhet i muskulatur etc.)
  2. Betennelse i ryggraden og forkalkning i hoftene

    Hei May- Linn! Jeg jobber ikke innenfor dette, jeg er student og jeg vil ikke synse eller gi deg noen andre svar enn din kiropraktor har gitt deg. Har du ikke fått gode nok svar så foreslår jeg at du tar en samtale med han eller at han sender et brev til din lege, og du samtaler med legen din. Har du Scheuermanns så er ikke dette noe du skulle være særdeles plaget av, men din kiropraktor som har sett dine røntgenbilder og undersøkt ryggen din er langt mer kvalifisert til å forklare hva Scheuermanns betyr for deg. Kort fortalt er scheuermanns indikert når det er 3 eller flere pittesmå "ostehull" i ryggvirvlene i 3 eller flere virvler på rad. Altså ikke noe å bry seg om med mindre man har det utbredt og/eller følgekomplikasjoner.. Jeg er overhodet ikke kvalifisert til å gi deg min personlige mening eller synse på dette. Skoliosen din kan jeg heller ikke uttale meg om for her er det også MANGE faktorer som spiller inn. Om den er strukturell, funksjonell, hvor mange grader, om du har påfølgende kompresjon av ryggvirvler, skiver osv. osv. osv. Som du sikkert skjønner så er ikke dette noe noen som sitter på nettet kan hjelpe deg med, og det er grunnen til at man møter helsepersonell i person, fordi det er så mange faktorer som er avgjørende for hva slags råd og behandling man får. Lykke til!
  3. Betennelse i ryggraden og forkalkning i hoftene

    Jeg ville vel personlig gått en tur til legen også jeg. Osteoporose kan komme av kronisk stress OGSÅ, men med din bakgrunn, unge alder, det faktum at dette synes på røntgenbilder, og at det er den eneste undersøkelsen som har blitt tatt, så synes jeg det er en god idé å snakke med legen også. Evt ta noe blodprøver og muligens scintografi el. lign. Jeg sier ikke at du skal droppe kiropraktoren, for de har mye kunnskap og er flinke til å følge opp og forklare, kan gi deg vektbærende øvelser etterhvert som du blir bedre, osv. (jeg er selv kiropraktorstudent). Men, du burde jo ta en prat med legen og forsikre deg om årsaken, + at du kan få medisin som taes et par dager i måneden og gir en positiv økning i benmasse, eller et preparat som stopper tapet av skjelettmasse. Spiseforstyrrelser er en stor årsak til osteoporose, og selv om tilbakefallet var for 12 mnd siden, så klarer ikke nødvendigvis skjelettet å reparere seg selv tilbake til "normal" på den tiden. Skjelettet er en enorm lagringsenhet og det er ett "gi og ta" forhold med resten av kroppen slik at mineralbalansen er korrekt. Mangler det Kalsium eller fosfor andre steder i kroppen er det skjelettet som får lide.
  4. 174 cm og ca 69kg, vil neeeed til... spiller ingen rolle. Bort med fett og på med muskler, hva vekta blir da gjenstår å se;)
  5. Men's Physique - ikke klar for Norge?

    Mulig det er dårlig formulering av meg, men prøvde å si at jeg trodde det var "mildere" enn CBB. Nå er jo jeg litt elendig på spesifikke forklaringer, men jeg synes helt klart du var en av de som så best ut når det kommer til balanse av muskulatur og helhetsinntrykk, (ut i fra hva jeg forventet var en ønskelig fysikk i denne klassen) og burde definitivt ha danket ut enkelte. Du er ganske mye større enn han jeg dro med, men nå er han bare 22 og har 4 år med vektløfting og 2 år hvor det har vært fullstendig hardkjør så han trenger litt mer av alt for å nå høyere opp, og det er han klar over.
  6. Men's Physique - ikke klar for Norge?

    Men de har jo en helt annen fysikk enn de som kom i finalene i Sandefjord denne helga mener nå jeg. Selv om de har samme "størrelse". Atletisk skal jo være mer V form og renere linjer??
  7. Men's Physique - ikke klar for Norge?

    Hadde en kompis som stilte i Men´s physique nå i dag i Sandefjord, og er egentlig kjempeskuffa over bedømminga. De som kom i finalen var 4/5 ikke atletiske men massive eller bulkete. En fra classic bodybuilding som har slanka seg ned, og en som egentlig hadde passet inn som debutant i classic bb, som bare var helt massiv. Han var flott og veltrent, men jeg trodde dette skulle være guttas "svar på bikinifitness", dog med mer muskler selvfølgelig. De som ble plukka ut i finalen kontra den som vant var jo så sprikende at jeg ikke kunne tro det. Hvor passer egentlig gutta inn på 20-25 år? Skal de bare kjøre på med AF, eller bare bygge i 15-20 år til og hive seg på Men´s Physique når de egentlig er alt for store og burde vært i en annen klasse? Jeg trodde dette var for den mer "modererte" og nasjonalt "reklamevennlige" typen?
  8. Menisken er skinnende flott;) Men sliter fremdeles med smerter ved kompresjon av kneleddene, noe som er grunn nummer 2 til at jeg ikke løper eller driver med spenst. Den gangen jeg fikk beskjed om å stramme opp quadsene var jeg 16 og satt på legekontoret, og man hører jo alltid på legen?!?! Men sist jeg var hos legen forklarte jeg at jeg hadde en betennelsescyste mellom scaphoid og lunate i hånden, og legen begynte å klemme og styre LAAANGT ut i hånden. 5-6 cm fra stedet og på feil side av hånden.. Så overlater ledd og muskler til NMSK-utdannede
  9. Valgus og trening av bein

    Gratulerer med endelig svar! Håper dette kommer til å hjelpe deg både fysisk og psykisk fremover Krysser fingrene for deg.
  10. Øyne er ekstremt viktig for alle, og det er noen problemer og sykdommer som kan arte seg slikt. Dette er jo ett problem du har hatt lenge, du har prøvd alt man kan få uten resept og problemet har forverret seg, og du har ingenting å relatere det ti. Jeg synes absolutt at en tur til lege/optiker eller relevant profesjon virkelig er en investering verdt! Spesielt siden du selv påpeker at synet ditt har endret seg.
  11. Om du skulle trenge en solskinnshistorie til: Jeg tror jeg har hatt min "fair-share" med kneproblemer, og er i dag bedre enn noen gang Fra jeg begynte "tenåringsspurten" har jeg hatt kneproblemer. Når jeg var yngre kunne jeg ikke hoppe eller løpe uten å være varm først. Det føltes som om en kniv ble presset under kneskåla, og knærne var veldig sårbare å sitte på, støt mot gulv/ting osv. Fikk beskjed om at jeg hadde lange patellasener og burde stramme de opp. De var vonde etter samme stilling over lengre tid og i kulde. Fikk betennelse i begge knea når jeg var 16 og gikk på krykker, begynte å spille fotball på juniorlaget for å "stramme" patellasena, men fikk betennelse i begge, så de var røde, varme og vonde stort sett hver dag frem til jeg var 21 år. Fikk beskjed om at musklene hadde vokst for mye på for kort tid, og at jeg hadde blødninger og irritasjon under patella på begge bein. Ulykke i venstre kne, legg og lårbeinet smalt sammen og alt i kneleddet hovnet opp, kneskålen var delvis ute av ledd, og "vridde muskler og sener" hva nå enn det skal bety. Fikk ikke vite dette av legen etter MR selv om det meste var skrevet på rapporten og gikk tilbake til fotball og fikk en ny smell, hvor jeg så gikk til en osteopat som bistod i behandlingen etter dette. Var fremdeles ikke bra og haltet mer enn jeg gikk normalt. Delvis avrevet bakre korsbånd i 2012, Etter å ha møtt en kiropraktor i klinikken på skolen fikk jeg løst opp en del stramme muskler, trent opp kontrollen på knærne og balanse, samt progressiv teknikktrening i knebøy og andre øvelser for støttemuskulatur, + egentrening og vedlikehold i de påfølgende år, er jeg stort sett symptomfri. Jeg er forsiktig og nøye med teknikk, belastning, mengde osv. Løper ikke da jeg har et leggben som har grodd sammen litt vridd, men sykler og bruker ellipsemaskin. Ellers har jeg også en sprekk i brusken. Innimellom her har jeg hatt en del småskader som har forverret ting og slikt, Jeg har sett to ortopeder, 3 leger, 2 MR, 1 Røntgen og 2 andre kiropraktorer, før problemet ble lokalisert.
  12. Frykter "shoulder impingement "

    Har du oppsøkt noen enda og fått bekreftelse om at du har shoulder-impingement?
  13. Foroverroterte skuldre

    Du har jo fått masse gode forslag til øvelser kan jeg se. Jeg fikk veldig dårlig holdning etter en pause pga håndskade. Bevissthet og å ha gode vaner når det kommer til holdning er viktig i hverdagen, I begynnelsen kan det være veldig ålreit å tape med Kinesiotape (merke spiller ingen rolle), slik at man får feedback når holdningen blir dårlig. Tapen påføres med god holdning, og når formen svikter strekkes tapen slik at du kan korrigere det igjen. Dårlig holdning er ofte ubevisst, spesielt når man sitter i sofaen, på trikken, leser etc.
  14. Hvor lenge har det pågått? Har du nevnt dette for fastlege e.l ? Har du noen allergier?
  15. Merkelige knesmerter

    Jeg hadde problemer med knærne sporadisk, noen gang under trening, andre ganger bare ved vanlig gange. Værre med flate sko, høye hæler og de var spesielt vonde ut over dagen etter mye belastning, men det behøvde ikke være trening, bare aktiv hverdag. Smertene var over, under, ved siden, forskjellig støtt og stadig. Etter masse bildet og tester var det funksjonell undersøkelse og rehabilitering som har fiksa meg. Muskelubalanse, stramme muskler på insiden av lår, dårlig propriosepsjon og motorisk kontroll. Inaktive glutes, for sterke quads sammenliknet med hamstrings... Ganske komplekst, så er ikke så bitter over at det tok 3 år å finne ut av det. I dag er jeg MYE bedre. Kan trene normalt, sitte på huk og på knærne:) Har du noen tidligere kneskader?
×