Gå til innhold

Oddis

Medlemmer
  • Innholdsteller

    6 011
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1
  1. Mat kostnader i måned.

    Vitamin-C tilskudd er ikke nødvendig og virker heller mot sin hensikt. Anbefaler å se dette intervjuet med Ari Whitten for sannheten om antioksidanter.
  2. Kan noen hjelpe meg i gang?

    Det er vanskelig å lage en noen fasit oppskrift basert på det du skriver her. Men noen råd gjelder uansett når man vil gå ned i vekt: - Spis mer grønnsaker, halve tallerkenen bør bestå av ikke stivelsesrike grønnsaker i alle fargevarianter (salat, brokkoli, tomat, spinat, kål, selleri, løk, osv). 3-4 måltider til dagen. - Spis heller rotgrønnsaker og frukt som karbohydratkilde framfor ris, pasta og korn. Gulrøtter, sellerirot, rødbeter, gulbeter og kålrabi inneholder alle mindre karbohydrater og gir stor metthetsfølelse, men poteter og søtpoteter er også ok. - Spis nok proteiner (1,6 - 1,8 gram pr kg kroppsvekt). Proteiner øker metthetsfølelsen mer enn de andre makroene. Gode proteinkilder er f.eks fisk, kylling, rødt kjøtt, vilt, egg og svin. - Unngå prosessert mat og ferdigmat. Disse har ofte svært mye energi i forhold til metthetsfølelse og gir deg veldig lite vitaminer og mikronæringsstoffer i forhold til kalorier. - Få i deg sunt fett fra uprosessert mat, men begrens inntaket av oljer. Omega-3 tilskudd er viktig om du ikke spiser fet fisk flere ganger i uken. - Beveg deg mer. Og dette gjelder ikke bare trening men også på jobb, hjemme og gjennom hele dagen. Prøv å begrens hvor mye du sitter hver dag. - Tren styrke for å forbedre kroppskomposisjon og korte intervalløkter for å øke forbrenning.
  3. Hvordan splitte opp?

    Synes egentlig ikke det høres ut som oppsplitting og mer isolasjonsøvelser er det du behøver utifra ditt ønske om å bli sterkere. Del heller inn i lette, medium og tunge økter hvor basisøvelsene utgjør hovedvekten. I knebøy, markløft og benkpress vil selv vekter på 60-70% av maks (4-5 sett på 4-6 reps) bygge god styrke om du øker frekvensen og totalvolumet i løpet av uken.
  4. Hvordan blir du motivert til å trene?

    Trenger du motivasjon for å pusse tennene, komme deg til jobb eller for å hente ungene i barnehagen? Motivasjon fungerer bare i en viss tid så dersom du er avhengig av å være motivert for å dra på trening vil det bare holde noen måneder eller kanskje et år. Trening må bli en selvfølgelig del av hverdagen og noe man ikke skipper bare fordi en ikke er motivert en dag. På den måten kan treningen bli konsistent gjennom mange år.
  5. iHerb-tråden

    Takk Har prøvd tilsvarende trailmix bar uten sjokolade (er heller ikke glad i mørk sjokolade) og de larabar du linker til i neste. Begge er gode, men savner en i tillegg med mer proteiner.
  6. iHerb-tråden

    Noen som har tips til gode glutenfrie proteinbarer fra iHerb som har mer karbs og fett? Noe tilsvarende Big 100 fra PF.
  7. Fjellturer i Norge

    Hurrungane er veldig fint som helgetur ja om man ikke bor altfor langt unna.
  8. Fjellturer i Norge

    Siden det er fototur bør du ihvertfall få med den Nordre Dyrhaugstind. Beste utsikiten mot Store Skagastølstind og generelt meget fin utsikt mot toppene i Hurrungane.
  9. Fjellturer i Norge

    Store Soleiebotntind, Lauvnostind, Nordre Dyrhaugstind, Vestre Austabotndalstind og Fanaråki er ihvertfall relativt enkle. Boka "Norges Fjelltopper over 2000 meter" beskriver alle toppene og angir vanskeligshetsgrad og om turen innebærer klyving eller klatring med sikring. http://glittertindforlag.no/ Du finner også alle toppene på peakbook.org
  10. Jeg går ikke på IIFYM, men husk at den oppgitte næringsinnholdet på matvarer ofte kan varierer med 10% eller mer, så helt korrekt får du aldri logget inntaket ditt uansett. 10 gram fra eller til gjør lite utslag.
  11. Fjellturer i Norge

    Her er en rapport fra noen som har gått turen: http://tinderanglerne.blogspot.no/2010/07/rondane-2k-maraton.html
  12. Fjellturer i Norge

    Rekorden er visst på 11:24 dersom den ikke har blitt slått. Mener jeg husker å lese en rapport fra noen som satte ny rekord, men kan ikke finne den igjen.
  13. Fjellturer i Norge

    Tror ikke det er veldig mye snø i Rondane i år. Slutten av juni bør nok være greit. Litt snøfenner å springe/skli ned på kan bare være en fordel i forhold til å gå i løsblokk. Juli og august er det veldig mye folk. September kan være en bra måned med mindre folk, ikke fullt så varmt og snøfritt. Er ikke mer enn 4 mil da (målt på kartet, sikkert 5-6 mil effektivt) og 4300 høydemeter. http://www.lommekjent.no/ruter/1785058 Kanskje jeg også skulle prøve meg. Men høydeskrekken min vil nok ikke være helt glad i den litt mer eksponerte klyvingen mellom Vesle og Storesmeden. Denne kan evt omgås, men da blir det ekstra km og ekstra høydemeter.
×