queenb

Medlemmer
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Halleluja -det har faktisk skjedd ting på vekten! Jeg trekker ingen konklusjoner enda, det har jo bare første ukem, men det ga meg uansett en ordentlig boost og enda mer pågangsmot til å fortsette det jeg nå gjør. Vekten viste idag 69,1 kg (fra 71,6 forrige uke)! Så med andre ord, det er nok mye vann her, men det blir spennende å se hva som skjer de kommende ukene. Det kan nok stemme, for det har jeg vært dårlig på å registrer tidligere, men nå har jeg veid absolutt ALT. Så det kan jo være det som har gjort at resultatene har uteblitt før... Ja, det er faktisk, dessverre, ordrett det jeg fikk beskjed om. Jeg satt spørsmålstegn ved det og sa at det var jo helt absurd, for hvordan i alle dager skal man kunne fungere i hverdagen på 500 kcal!? Og at man bygger fett istedefor muskler... Come again?! Jeg sa jo at jeg ønsket muskler, og at vekten sånnsett var uinteressant. "Nei, men jeg må jo fortelle deg det jeg har lært og hva som kan hjelpe når du spør om hjelp. Min datter ville også slanke seg etter at hun hadde født. Få slankere lår og midje, da måtte jeg fortelle henne akkurat det samme som jeg nå forteller deg.". Har selv tenkt på at jeg burde gjøre noe med det, men... kanskje jeg bare må få rumpen i gir og gjøre det. For jeg tenkte jo det samme, dersom hun gir disse rådene til noen som er litt mer uviten eller usikker så kan det jo gå ordentlig ille. Da skal jeg logge vekten hver dag fra nå. Tusen takk for alle tips og seriøste innspill -med kilder! Det er mye mer enn hva jeg hadde forventet
  2. Takk for linken, det var veldig interessant å lese! Nå er straks første uke overstått og den har gått over all forventning. Jeg har nå dobbeltsjekket all mat jeg har registrert i Lifesum. Noen hadde avvik, men ingenting graverende. Jeg er jo ikke født bak en stein, så jeg kan ikke forstå at det kan være mulig at jeg har registrert feil... Nei, bare nei. Angående medisinske problemer. Som jeg nevnte så har jeg vært hos legen for å høre hva hun mente og for å sjekke at alt var som det skulle. Alle testene var OK. Dog har jeg mistet tiltroen på denne legen da hennes råd til meg var; "spis mindre og tren mindre. Noen bygger fett når de trener styrke.". Jeg spurte da hvor lite hun mente at jeg burde spise, og refererte til ca forbrenningen; "den varierer såpass mye at du kan ikke vite hva den er, du må prøve deg frem. Noen må så lavt som på 500 kcal per dag for å gå ned i vekt.". Mer trenger jeg vel ikke å utdype den delen, eller hvor sjokkert jeg er av å få et slikt råd av en ganske så anerkjent lege... Så for alt jeg vet så kan jo resultatene på prøvene være utenfor normalen. Selvsagt syntes jeg at sjokolade, oster, kake, hvetebakst og sukker generelt er mye diggere enn kylling hver dag... Men altså, det er jo ikke resten av livet vi snakker om her Tok en liten "kosedag" i helgen med fruktsalat og yoghurtis -480 kcal og helt himmelsk. Men sånn ellers så har det ikke vært noe problem. Jeg sliter faktisk med å fylle karbohydratmengen... Imorgen veier og måler jeg meg igjen, blir spennende å se om det er noen endringer.
  3. Jeg håper at du har rett, det hadde vært helt fantastisk å faktisk dersom det endelig begynte å skje noe Nei, det er ikke DEXA, det er Tanita. Litt veiledende eller helt ubrukelig? Hvorfor i alle dager velger da treningssentrene og PT'er å forholde seg helt og holdent til resultatet disse maskinene kommer med... Det gjør meg isåfall ganske matt. Men ved forskningsdelen til HiB så bruker de Inbody. Man skulle jo tro at den var noe man kan stole på? Da jeg brukte aktivitetsmåler, som jeg nå har rotet bort -hei surrehode, så hadde jeg et snitt på rundt 6-7 tusen skritt om dagen. Men tatt det i betraktning så burde jeg jo da ha hatt en merkbar nedgang både på 16- og 18hundre kcal? Jeg registrerer alt jeg spiser i Lifesum, og veier det på kjøkkenvekten. Jeg har nok ikke vært nede på en slik fettprosent siden engang før jeg begynte å bli bevisst på det, så jeg tenker at jeg må ta det litt underveis. Føle og se hva som passer meg best. Men du er den første som sier noe om hva som er realistisk og hva man bør legge seg på, takk! Nå er jeg jo egentlig ikke så veldig opptatt av vekten, men jeg vet jo at jeg følte meg best da jeg lå på rundt 56-58 kg -men dette var før jeg begynte med tung styrketrening, men da hadde jeg fortsatt en fettprosent som var over 20. Så fornøyd var jeg jo ikke. Denne uken f.eks, har sett slik ut: Mandag: Beinøkt Tirsdag: Sirkeltrening Onsdag: 90 minutter med sone 1 Torsdag: 20 min crossfit wod og 30 min tabata Fredag: Planlagt terskelintervaller (4min*7) Lørdag: Planlagt sone 1 trening Søndag: Planlagt økt på overkropp Denne uken har jeg justert meg ned på 1480kcal; 130g karb,152g protein, 39g fett. Har ikke klart å spise "opp" karbohydratene da, og har endt over på proteinmengden. I tillegg til at jeg har hatt mellom 150-200 kcal igjen etter trening. Jeg går overhodet ikke rundt sulten og føler at jeg har veldig greie mengder med mat når proteininntaket er såpass stort. Blir det feil? Mettet fett, det skal jeg huske på, takk! Jeg gjør ikke ting halvveis, og jeg ser ingen poeng i å prøve å lure seg selv på veien mot et mål som kun har betydning for en selv. Stress og irritasjon har jeg lagt bak meg for over 1 år siden da trening ble det jeg ville, ikke det jeg måtte. Så takk for tilliten iht dine antakelser om min seriøsitet, den er ikke forgjeves!
  4. Men den intense trangen har hatt selv på svært inaktive dager uten trening med et inntak på 2000kcal... Jeg opplever ikke at jeg sulter meg når jeg inntar så store mengder med proteinholdig mat. Jeg klarte ikke å fullføre middagen idag engang. Igår gjorde jeg ikke annet enn å spise da jeg kom hjem fra trening, satt litt på spissen selvsagt. Jeg er, tro det eller ei, såpass oppegående at jeg kommer til å endre mengder dersom jeg går rundt sulten. Sult gjør meg til et troll og da er jeg ikke til å bo i hus med -det merker jeg selv. Men av det jeg har skrevet tidligere om inntak, trening og vekt, kan du da virkelig tro at jeg behøver større mengder kcal per dag? For som nevnt, om jeg mister litt muskelmasse, men mye fett, så er det helt greit. Men fettprosenten MÅ ned. Det kan kanskje virke som at jeg ikke kan så mye om trening, kosthold og forbrenning...og det føles ofte sånn, for jeg har jo ikke kommet i nærheten av å nå målene mine på over 1,5 år. Når det er sagt så er jeg ikke sikker på om den er helt i vater. Jeg har brukt flere PT'er, vært i kontakt med ernæringsfysiolog og testet diverse hos fastlegen. Alt jeg har gjort det siste året har vært i samråd med de som skal være eksperter på sunn og fornuftig vektnedgang og muskelvekst. Jeg har med andre ord brukt såpass mye penger, tid og energi på dette prosjektet mitt at nå føler jeg at jeg bare må prøve meg frem på egenhånd for å forstå meg selv. Når det er sagt, jeg leser hva du skriver og tar det til ettertanke Men jeg håper at du forstår hvorfor jeg føler at jeg ikke kjenner min egen kropp! Med alt jeg kan og har lært så har jeg klart å hjelpe både min mor og flere venner med å nå sine mål, så jeg vet jo hva som burde vært "fasiten". Det bare funker ikke på meg. lol
  5. Ja, da tenker jeg at dagen kan forløpe seg slik at jeg tar 30 min med powerwalk på morgenen og så kjører jeg styrke eller en styrke/kondisjonstime på kvelden. Da tenker jeg heller ikke å kjøre 5 + 6 økter ila en uke, men hvis jeg kjører 3 styrkeøkter så kan jeg kjøre 6 cardioøkter f.eks. Jeg har prøvde mye nå for å gå ned, men det er som at kroppen min ikke spiller på lag. Først så gikk jeg litt ned ved å øke inntaket og proteinmengde, men etter 3 uker så begynte vekten å øke. Nå har den sakte, men sikkert økt jevnt og trutt. Så jeg føler at jeg "må" gå for noe mer drastisk...? Gir det mening? Jeg tenker ikke på cardio som masse intervaller og direkte løping nødvendigvis. Har hørt fra "høyere hold" i Olympiatoppen at sone 1 trening er det som forbrenner mest... Så da vil ikke de cardioøktene være noe som kjører kroppen helt ned. Men jeg kan jo gjerne kutte ned på treningsøktene. Hva med 3 dager styrke og 3 dager cardio? Jeg er student så resten av dagen blir fort ganske inaktiv, derfor trener jeg aldri i kun én time Tror du det? Selv når hvileforbrenningen min ligger rundt 1600? Jeg må jo ned i minus, og de fleste ser jo ut til å anbefale 500 kcal mindre... På treningsdager så vil jeg jo da legge til de ca kcal som er forbrent. Har du noe forslag til hva jeg burde holde da? Jeg har forsøkt meg på 1200, 1400, 1500, 1600, 1800 og 2000. Da jeg økte til 1600 så gikk jeg ned 2 kg ganske fort, ila 3 uker, men så økt vekten ganske kjapt igjen og ble stabil. Økte til 1800, og den forble stabil. Etter 5 uker så økte jeg til 2000, da gikk vekten sakte oppover -da la jeg til 2 intervalløkter i uken også. Så har jeg gått ned til 1600 igjen, men det skjer absolutt ingenting.... Så nå tenkte jeg meg ned til 1100 da -med gradvis nedgang. Så tenkte å kjøre denne uken på 1450, neste uke på 1280, og så ned på 1100. Men burde jeg ha en dag i uken med økt inntak? Og kan jeg spørre så dumt at jeg lurer på hvilken type smell dere tenker at jeg vil gå på?
  6. Jeg er veldig giret og er forberedt på å kunne holde på lenge -men da er jeg avhengig av å se litt resultater de første ukene Jeg kunne jo egentlig ikke brydd meg mindre om vekten, jeg vil bare føle og se mer definert ut... Men jeg tenker kanskje 10 kg ned, ned til ca 15%? Jeg har det siste året trent i snitt rundt 4 dager i uken, og passet på kostholdet, men jeg har ikke mistet mer enn rundt 3% fett på den tiden... Derfor må jeg gå litt mer drastisk til verks, føler jeg. Men tenker du at jeg burde ha færre økter nå da? Eller? Kanskje færre økter i begynnelsen for å bli vandt med kaloriunderskuddet? 🤔
  7. Nå er jeg så lei av fettet at jeg nesten gulper litt i munnen... Jeg har nå trent fast i 1,5 år, og fokusert på muskelvekst siden august. Jeg er jente, 26 år, 163 høy og veier nå 71,5kg. Jeg har gått opp 6 kg på 9 mnd. Jeg syntes det er utrolig deilig å kjenne hvor mye sterkere jeg har blitt, og jeg vil ha enda mer, MEN jeg liker ikke kroppen min nå. Jeg klarer ikke å være komfortabel. Scanneren sier at jeg nå ligger på: •71,6 kg (oktober: 65,5) •28,2% fett (20,2 kg) (oktober: 27,8%) •48,8kg muskelmasse (oktober: 44,9kg) •51,4 kg fettfrimasse (oktober: 47,3) Jeg har max rep: -knebøy, 130 kg. -benkpress, 50 kg -markløft, 105 kg -skulderpress, 50 kg. Har en hvileforbrenning rundt 1600 kcal. Jeg har variert mellom 1200 og opp til 2000 kcal de siste 9 mnd. Da jeg lå på 1200kcal så vet jeg at jeg ikke fikk nok proteiner. Nå har jeg de siste mnd lagt på 1600kcal; 40% protein (155gr), 30% karbs og 30% fett. Så, nå tenker jeg å fokusere på fettprosenten. Selvom jeg elsker å løfte tungt så er jeg mer enn villig til å legge det på hyllen en stund for å komme nærmere målet om en helårskropp hvor jeg faktisk kan se resultatet av styrketreningen -ikke bare ved at alle klærene blir trang og jeg ser ut som en myk klump. Så til spørsmålet! Hvordan går jeg frem? Kan jeg starte imorgen? Bør jeg redusere kcal gradvis eller er pangstart ok? Hvor lang tid pleier det å ta før man får resultater? Hvor lenge kan man holde på? Jeg tenker, av det jeg har lest på nett, at jeg bør ha 1100kcal; 154g protein, 77g karb, 20g fett? Kjøre kardio, type sone 1-2 (65% av makspuls, 4-6 dager i uken? Trene styrke 3-5 dager i uken, men øke reps (10-15?), holde 3-4 sett, og lette litt på vektene? Eller er jeg helt på tur? Kom gjerne med innspill, rettledning eller fortell meg om det er helt på tryne -jeg tar til meg alt av hjelp og veiledning!
  8. Det har jeg dessverre forstått Kvinnekroppen ass... Takk for film, den skal jeg sjekke ut Både før og etter? Jeg spiser som regel seneste 3 timer før trening, kan ikke fordra den følelsen av at jeg har maten i halsen underveis... Så her blir det mest etter.
  9. Hei! Jeg håper noen kan gi meg noen tips, tilbakemelding og råd til hvordan eller hva jeg kan endre for å gå ned i fettprosent. Jeg har liksom sett meg blind... Jente, 25 år og 2 graviditeter. 163 høy, 67,5 kg, 45 kg muskelmasse og 29% fett. Jeg trener minst 5 dager i uken, det har jeg gjort siden mars. En typisk uke ser ca slik ut: Mandag: 1t HIT og èn cf wod. Tirsdag: 1t Pilates og 45 min sirkeløkt. Onsdag: 1t Yoga og 1t sone 2 kondisjon. Torsdag: cf wod og tabata. Fredag: Hot yoga Lørdag: Fri eller 1t sone 2 økt Søndag Fri eller valgfri trening. Jeg har endelig klart å finne en balanse som jeg trives med, nå har det blitt sånn at jeg nesten ikke klarer å la være å trene Blir så utrolig sur og grinete dersom jeg ikke får den daglige dosen med endorfiner. Jeg prøver nå å spise meg opp til 1400 kcal (hvileforbrenning), 89g proteiner, 55g fett og 142g karbohydrater. Frem til september så lå jeg på 1200 kcal. Jeg sluttet en stund å registrere maten, men da ser det ut til at jeg ikke har klart å få i meg nok fordi hodet mitt fortsatt er innstilt på "spis mindre, tren mer så vil du gå ned i vekt"... Jeg har prøvd å ikke følge en diett, men heller spise sunt og variert. Vekten har økt med 1,5 kg siden mars; økt 1 kg i muskelmasse og har gått ned ca 2 % fett. Hva tenker dere? Hvordan kan jeg kvitte meg med alle disse ekstra kiloene med fett som jeg bærer rundt på? Jeg har så lyst å dunke hodet mitt hardt i veggen, kanskje de ramler av da...