Gå til innhold

LenaV

Medlemmer
  • Innholdsteller

    17
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Hei. Jeg har nesten ikke overgang mellom rumpe og korsryggen. jeg har skoliose i lavrygg så kanskje derfor. har også prolaps i korsryggen og merker at musklene blir stive der og jeg er rett som stokk. trener styrke generelt, men kanskje noen øvelser er spesielt gode for å få mer markert overgang der?
  2. sliter å gå opp i vekt

    Folkens som har tarmproblemer (Chrons, IBS, UC). Hva spiser dokker for å holde vekta oppe? Sliter med tarmen masse (ikke funnet ut helt hva er galt enda) og holder meg på 52 kg på det tungste. Jeg er 170 i høyde så jeg er undervektig. Noe diett å anbefale? Det verste er at jeg får muskler veldig lett. Sliter veldig og vil gjerne se kvinnelig ut og ikke som tenåring. takk:)
  3. Hei hei. Da er ryggen blitt bedre og jeg fikk lovt hos fysioterapeuten å trene som jeg vil. Jeg valgte slynge allikevel da jeg ikke føler meg komfortabelt med vekter. Jeg hadde time med PT og vi satte et program for meg. Jeg har gode resultater på 1 mnd, mer synlige muskler, sterkere i kroppen og gikk opp 2 kg. Allikevel ønsker jeg å få mer øvelser for ¨å styrke ryggen. Noe tips ift øvelser, gjerne uten vridninger.
  4. Heia. Tenkte å spørre deg for det ser ut som du har peiling på dette. Kan man få prolaps/brudd i brystryggen etter for hard trykk hos kiropraktor?

    1. Vis tidligere kommentarer  3 andre
    2. Kjetil Larsen

      Kjetil Larsen

      Umulig for meg å si; hvis du er usikker så ta ny MR. Leger "hater" ofte kiropraktorer, så det er neppe vanskelig å bli henvist om du kontakter fastlegen.

      I så fall ekstremt uvanlig med en slik reaksjon, etter min viten. Mine kunder sier ofte at de (tidligere) har vært mer førnøyde etter kiropraktorbesøk enn hos en fysioterapeut, f.eks, men når det er sagt så kjenner du best selv hvor landet ligger og hva som skjedde.

      Jeg kjenner ikke saken din godt nok til å kunne gi deg noen konkret forklaring/antakelse, dessverre. Du snakker nå om brystrygg og hode, men sist om korsrygg. MAO blir det renspikket gjetting fra min side.

    3. LenaV

      LenaV

      takk for svar:)

       

    4. LenaV

      LenaV

      Kjetil kan jeg spørre en ting til? Jeg merker at det er forskjell på hoftekam når jeg står beint (høyre er noen mm høyere enn venstre), men samtidig når jeg legger meg ned forsvinner forskjellen. Betyr det at en fot er lengre enn annen eller bekkenet er på en måte "vridd"  hos meg? Hvilke øvelser kunne du anbefale fra den program du har utarbeidet?  Takk:)

  5. Tusen takk for svar! Jeg vil gjerne prøve hva som helst for å bli bedre og kunne trene styrke
  6. Hei folkens. Vil gjerne høre fra de med prolaps i korsryggen. Fikk påvist prolaps i fjor og fikk beskjed om at jeg kan trene styrke forsiktig. Jeg trener ingenting som innebærer løft og utfall, kun styrketrening for øvre del av ryggen (apparat) og squats, da passer jeg at korsryggen er fiksert. Skal til kiropraktor denne uke så fisket frem min gamle MR beskrivelse og der leser jeg at jeg har modic type 1 forandringer i L5, med nerveaffeksjon mot S1. Skjønte ikke hva Modic er for noe, så gikk og leste og holdt på å svimme av. Leste at det var sånn type bakteria som spiser ryggmargen og skaper masse brydd, og man skal unngå trening med den. Spesielt styrketrening er ikke lurt. Nå ble jeg veldig fortvilt. Det skrives også at folk i Danmark får antibiotika mot dette og blir friske, mens folk i Norge får ingenting og må leve med smerter. Jeg har smerter i korsryggen så lenge jeg husker meg selv, og de blir verre med fysiske belastninger. Merker ikke super forskjell med fysio heller. Noe som har erfaring med trening med sånt? Skal høre med kiropraktor selff og evt be om viderehenvisning, men kunne vært fint å høre noen sine erfaringer. Kanskje det er ikke så skummelt å trene litt hvertfall. Jeg er så skuffet og lei meg:(
  7. Jeg tror du omgårs feil folk. Eller posisjonerer dine valg på litt feil måte. Jeg spiser hverken sjokolade, hverken pizza eller boller ( magen min tåler dette ikke så bra), det er ekstremt sjeldent jeg drikker kaffe også. Jeg er totalt avholds. Samtidig møter jeg INGEN kommentarer. Jeg sier bare at jeg ikke spiser ditt og datt pga helsa. Uten å kommentere det ytterligere. Det er blitt så vanlig nå at folk ikke tåler matvarer at ingen spør. Jeg ser at vi er i forskjellige alderskategorier og du er minst 10 år yngre enn meg; så kanskje det er mer toleranse for slikt i min aldersgruppe? Skjønner ikke heller hva er egoistisk i det at man lar være å spise en bolle? Det at andre må spise den og blir tykke eller? :))))
  8. Heia. Kanskje du har noen anbefalinger til apper /blogg med kosthold tips? 

    1. Vis tidligere kommentarer  1 andre
    2. LenaV

      LenaV

      nei, skal lese. tusen takk!!

    3. Gøran Hårtveit - Online PT

      Gøran Hårtveit - Online PT

      Ser nå at den ene linken er feil. Den andre handler om kjøtt :) Du finner på Google

    4. LenaV
  9. Gå opp i vekt

    Tusen takk for tips!!
  10. Gå opp i vekt

    1. Jeg tok sykkeltesten første gang i livet og legen fant ikke noe galt på ekg, men reagerte på at jeg ble andpusten etter bare 3 min. Jeg har aldri i livet syklet før ( jeg er ikke oppvokst i Norge). Så han bedømte min arbeidskapasitet som " påfallende lav". 2. De har ikke målt syre, de tok bare gastroskopi og sa at det var lukkemuskelen som var slapp, så jeg fikk syredempere. Bruker dem ved behov.
  11. Gå opp i vekt

    Hei og takk for svar. 1. jeg liker ikke å trene kardio, men sykkeltesten som jeg tok for noen uker siden viste dårlig arbeidskapasitet, dvs jeg må trene kondis. Derfor har jeg startet med joggetur 3 ganger i uka. 2. målet mitt er å styrke ryggen, gå opp i vekt og få synlig muskulatur. 3. jeg spiser ikke krydret mat så vet ikke hva som gir meg refluks, det virker som sure juicer osv som er surt gir meg refluks. jeg har ingen andre plager med magen, men fikk syredempende medisiner på blå resept av gastroenterolog. Disse hjelper godt. Jeg er ikke glad i poteter:)
  12. Gå opp i vekt

    Hei igjen folkens, Nå fikk jeg litt orden på kardio trening, og lurer på en ting. Jeg har kjempehøy forbrenning og jeg raser ned i vekt etter kardio. Jeg har app som "passer på" hva jeg spiser, og jeg prøver å holde meg til proteinrik diett. Samtidig har jeg refluks og ikke tåler alle matvarer, så vil si at jeg har sunne matvaner, men sliter litt med å legge på meg. Jeg er 52 kg og 170 cm i høyde, så jeg vil komme opp i 57 kg. Noe tips til matvarer/matvaner? Takk:)
  13. Trene kondis i hverdagen?

    Jeg lurer på om det finnes måter å trene kondis i hverdagen? dvs bruke noen øvelser når man ikke har mulighet for å ta en løpe- eller sykkeltur?
  14. Tungpustet på trening

    takk for hjelpa! Nå er klokka bestilt. Glede meg:)
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her