Gå til innhold

NoBro

Medlemmer
  • Innholdsteller

    735
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    30

Alt skrevet av NoBro

  1. I motsetning til dine påstander så har dette ingenting med styrketrening å gjøre. Det har som andre har påpekt, med fettap og vektnedgang å gjøre, og i tillegg også vanntap. Hvis jeg "Binger" skikkelig hardcore en (lang)helg og hopper på diett igjen mandagen ser jeg forskjellen på ansiktet etter et par dager. Dette er vannretensjon og ikke fettap. Hvis du er feit og går ned i vekt vil du få slankere ansikt, du vil få dette om du trener styrke og du vil få dette om du går ned i vekt uten å trene styrke i det hele tatt.
  2. Lifesum

    Helt umulig for noen som helst her inne å gi et svar på det. Kommer også an på hva målet ditt er, vil tro det er kalorioverskudd/bygge muskler ? Det avhenger av aktivitetsnivået ditt i hverdagen. Altså hvor mye du forbrenner kontra kaloriene du inntar. 4-5g karbohydrat i forhold til hva ? Karbohydrater i seg selv utgjør ingenting, kun kalorioverskudd. 5 gram karbohydrater omlag 20 kalorier. Prøv det og se an vektoppgangen din over tid, om den er iht. det du ønsker så er det jo ikke for mye, hvis ikke kan du evt. bare regulere ned ?
  3. Erfaring..

    Gymshark singlet, bukse og jakke er helt obligatorisk om du skal bli tatt seriøst på gymmet. I tillegg skal du helst også supplere med New era caps bak frem.
  4. Er coach verdt det?

    Det utsagnet står jeg for, det gjelder selvsagt ikke alle, men for noen som faktisk har en bra fysikk er det så absolutt ikke sikkert at doping og betydelig mere muskelmasse vil gi dem noen fordeler i AF. Tror du det er nødvendig å dope seg for å utvikle en fysikk ala det for eksempel disse har ? (Fra Sandefjord Open i fjor) Svaret er selvsagt nei. Det er greit at man ikke skal være naiv når det kommer til bruket av dette i denne "Sporten" men det får være grenser. Absolutt ingen på dette bildet har en fysikk som er uoppnåelig for de aller fleste, uten doping, langt der ifra og. Det finnes mange eksempler på folk som har vunnet/hevdet seg rent i AF. Det betyr ikke at det ikke finnes dopede utøvere i AF. Men det er langt mindre utbredt i AF enn i f.eks classic bodybuilding eller mens bodybuilding.
  5. Er coach verdt det?

    Dette. Ang. sistnevnte stemmer det nok når det gjelder de tyngre klassene. I en klasse som athletic fitness kan det være en ulempe å dope seg, da man kan få fratrekk i poeng for for mye muskelmasse, og den optimale fysikken for klassen er meget oppnåelig uten doping. Men ja, det stemmer nok desverre alt det der. Kroppsbygging er blitt en floskel.
  6. Dirty bulk

    Noen vil ha det til at du får mindre fremgang av "Prosessert" mat Selvsagt bare bullshit.
  7. Dirty bulk

    Først og fremst benytter jeg meg ikke av sånne begreper i det hele tatt, men begrepet "Dirty bulk" refererer vel først og fremst til antallet kalorier ? Altså om du for eksempel spiser 7000 kcal "100% rent" kontra 7000 kcal "Ureint" så vil vektoppgangen være den samme. Og hvis makrofordelingen, altså antall proteiner/karbohydrater/fett er likt så vil endringen i kroppskomposisjon også være den samme. Hvis disse 7000 kcal er la oss si 4000 kalorier i overskudd, så er det fortsatt begrenset hvor mye av dette som vil være muskelmasse. Det varierer selvsagt, og er avhengig av en rekke faktorer, men du legger ikke på deg 3-4 kg muskelmasse på en uke. Selv ikke en 17 år gammel nybegynner med topp testosteronnivåer gjør det. Heller ikke de som trøkker store mengder dopingmidler gjør det. Det resterende vil altså stort sett være fett, i et veldig stort kalorioverskudd that is. Du legger ikke på deg mere muskler av å "Spise reint" De samme prinsippene gjelder for kaloriunderskudd og fettforbrenning også. Såkalt clean eating er broscience i den forstand. "Clean vs dirty bulk" går i mitt hode mere på det å holde et fornuftig kalorioverskudd, for å legge på seg mest mulig muskelmasse og minst mulig unødvendig fett. For en tenåring i vekst bør det være enklere prinsipper som bør gjelde: Spise masse og løfte tungt. Om det er "Reint" eller ikke spiller ikke noen rolle.
  8. Det finnes ingenting som heter at du ikke kan gå for begge deler. Som nybegynner vil du oppleve god fremgang på begge deler om du er dedikert, trener hardt og spiser bra. Det beste, synes jeg, er et balansert program som inneholder både typisk tung "Styrketrening" på relativt få reps og "Lettere trening" altså med høyere reps. Dette finnes det et hav av alternativer på der ute, og bunner egentlig ut i hva du selv foretrekker, altså hvor mange ganger eksempelvis per uke du ser for deg å trene (Et program MÅ faktisk ikke være ukesbasert)
  9. Funker delvis lavkarbo?

    Tror nok ikke TT sin motivasjon er noe som helst annet enn penger, i begge tilfellene
  10. Funker delvis lavkarbo?

    Har store problemer med å ta TT seriøst i kjølvannet av påstandene hans om 1000% veksthormon-økning. Det ene studiet han lenket til når bedt om dokumentasjon var utført på hjertepasienter, altså ikke treningsrelatert i det hele tatt. Han har også en video på sin instagram hvor han påstår at akkurat hans whey-protein er mer muskelbyggende enn andre typer proteinpulver................................(Ikke noe nytt at folk som selger slikt påstår slike ting altså)
  11. Funker delvis lavkarbo?

    Som jeg har sagt til deg før så har jeg prøvd forskjellige dietter i fortiden. Og som jeg har sagt til deg før har ingen av de gitt noe resultater som har vært overlegent et reinspikka fokus på kaloriene og makroene uten at det er noe fancy diett lagt av noe fancy insta-fitness-guru. I mange år nå har jeg ikke fulgt noe som helst, jeg spiser slik det passer meg best, alt jeg skal ha i meg går ned gjennom 4 og av og til 5 måltider pr døgn. Formen og styrken min er det ingenting å utsette på. Den har aldri vært bedre. Betyr det at jeg påstår at 4 relativt store måltider pr døgn er overlegent og best ? Nei, men det passer min hverdag best å spise sånn, min sult, etc. Noe som igjen gjør at jeg får mere tid til å fokusere på andre ting viktige ting i hverdagen som familie, jobb, andre hobbyer og whatnot. Nettop DER er poenget mitt, når overfokusering på i utgangspunktet uviktige detaljer spiser opp all din tid så er dette ihvertfall ikke heldig. "Jeg har heller aldri hevdet at man ikke kan gå ned i vekt om man spiser karbohydrater. Det jeg vil til livs er din påstand om at det spiller ingen rolle hva man spiser, når det er mye som tyder på at det faktisk gjør det. Hadde du ordlagt deg med, "Det spiller sannsynligvis ikke noen stor rolle...", så hadde jeg ikke brydd meg med å kommentere. " Så basic biokjemi er såre enkelt. Kaloriunderskudd vil ta deg ned i vekt. Samme hvor mye karbohydrater du spiser. Har ikke tenkt å bestride det du sier har fungert best for deg, men da må du la være å gjøre det samme motsatt også. Det finnes ingen endelig evidens på at lavkarbo er så suverent som enkelte lenker til enkelte studier påstår, man vil finne like mange lenker til like mange studier som påstår det motsatte, og andre som sier noe annet. Hvis lavkarbo var så suverent og dette var dokumentert opplest og vedtatt så hadde alle mann alle spist etter dette prinsippet. Mange av argumene går på karbohydratrike matvarer som hever insulinnivåene. Da må man begynne å ta innover seg at det finnes en hel rekke fettrike og proteinrike matvarer, uten karbohydrater, som hever insulinnivåene like mye og faktisk av og til også mere enn mange typiske og vanlige karbohydratkilder brukt av folk som trener. Når du sier at dette og dette har fungert best for deg så er dine resultater gjennom mange år med trening, prøving og feiling av ymse dietter høyst relevant, du får det faktisk ikke mere relevant enn det. Jeg avslutter med: Jeg har aldri vært i bedre form enn i skrivende stund ut fra et kroppskompisjons-messig perspektiv, aldri har jeg veid mere på lavere fettprosent, og aldri har jeg vært sterkere enn nå. Og jeg har ikke fulgt noen spesifik diett annet enn å fokusere på å få i meg det jeg skal totalt. Ikke på 7 år har jeg gjort det. Det er mitt bidrag til dette temaet, hverken mer eller mindre.
  12. Bygge muskler uten å telle kalorier

    Ja det er fullt mulig. Jo mer du har telt kalorier og holdt styr på dette tidligere jo enklere blir det for deg å holde sånn ca. track i hodet ditt, ta ting på øyemål etc. Skal selvsagt godt gjøres å treffe nøaktig på 2000 kalorier, men jeg har gjort dette mye før når jeg har vært i yrker hvor man spiser bufet i matsal 3 gang pr dag etc. Og har så og si aldri bomma. Man lærer seg sånn ca hvordan 100g kylling, potet, biff etc. ser ut. Tenk på gladiatorne og andre folk i syk form i fjerne fortider...Tror du de gikk og telte kalorier og fulgte den og den dietten ? (Ifølge enkelte brosciencefolk så gjorde de sikkert det og)
  13. Funker delvis lavkarbo?

    Neida, er jo ikke uenig med deg når du faktisk presiserer hva som har fungert for deg.. Mens jeg igrunn bare gjorde det samme. Jeg var nede på 7-8% i fjor sommer, i år kanskje 9-10%, og ligger et par prosent over der igjen nå. Men ja det var snakk om rundt 2900-3000 kcal og på det tidspunktet var jeg vel nede i rundt 97-98 kg. Jeg har prøvd mye ulikt oppgjennom årene, men er nok litt for glad i kjøtt og fisk til å gidde å gå så lavt på proteiner Og det samme kan vel egentlig sies om karbohydrater også, for min del
  14. Hvor mye rest mellom hvert sett?

    Jeg kjenner ikke til noe som tilsier at den og den "Kroppstypen" bør ha så så lange pauser. Først og fremst bør du ha så lange pauser at du greier å gjennomføre neste sett, men ikke dermed sagt at du bør se en halv episode av en tv-serie på netflix gjennom hvert sett. For min del kommer det an på hva jeg gjør, jeg starter mine økter med tunge baseløft (Mark, bøy osv) med relativt få reps, og her er det logisk for meg å ha litt lengre pauser, mens jeg kjører mer intensivt med kortere pauser resten av programmet. Man skal ikke kimse av intensiv trening med korte pauser, Jeg kjører eks. 2 minutt mellom settene på første øvelse, 1 minutt på noen øvelser og deretter 30 sekund på flere andre mot slutten av økta. Men som sagt, det finnes ikke noe fasitsvar, men det finnes en hel rekke kvalifiserte treningsprogrammer der ute lagd av dyktige folk som gir deg det med teskje, altså definerer hvor korte pauser du skal ha når.
  15. Funker delvis lavkarbo?

    Sikkert på samme måte som du vil forklare for eksempel dette: http://www.precisionnutrition.com/low-carb-diets Eller dette: https://www.washingtonpost.com/lifestyle/wellness/low-carb-vs-low-fat-new-research-says-it-doesnt-really-matter/2017/07/13/270d2270-61c1-11e7-a4f7-af34fc1d9d39_story.html?utm_term=.392da8ee2088 Denne er også relevant, folk og spesielt lavkarbofanatikere har en tendens til å tro at det kun er karbohydrater som hever insulinnivåene: https://muscleevo.net/should-you-eat-carbs-and-fat-together/ Her finner man en del gode grunner til hvorfor man ikke burde gå på lavkarbo. Prøvde lavkarbo selv for omlag ti år siden, det funka ikke for meg, styrke, prestasjon og utseende gikk helt feil vei. Som nevnt ovenfor. Jeg raste ned i både fettprosent og vekt mens jeg spiste omlag 250g protein, 250g karbohydrat og 90-100g fett, faktisk helt ned i under 8% kroppsfett. Hvis det var endelig vedtatt at lavkarbo var suverent hadde alle og enhver gjort det, og alle andre dietter og spisemønster ble skylt ned i nærmeste toalett. Du vil finne lenker til studie og statistikk som støtter ethvert syn. Hva har lavkarbo gjort for deg i dine 10+ år med trening?
  16. Funker delvis lavkarbo?

    Har selv vært nede i 7-8% kroppsfett uten å noensinne ha kjørt lavkarbo. Så mye karbohydrater som mulig får meg til å føle meg bedre, og dessuten føle meg mindre flat i speilet osv. Det TS lurer på er hvorvidt lavkarbo vil gi en større vektnedgang og fettap enn "Høykarbo" på samme antall kalorier. Svaret på det spørsmålet er altså nei. Hva hver enkelt trives best med blir selvsagt en annen sak, men det finnes ingen evidens som tilsier at man bør kjøre såkalt lavkarbo for bedre vektnedgang og fettap.
  17. Funker delvis lavkarbo?

    Ja, du vil gå like mye ned i vekt. Du vil sikkert miste mere og holde mindre vann på lavkarbo, men reelt vekttap vil altså være det samme. Når du sier "Effekten" går jeg utifra at du mener vekttap. Det vil da komme an på om maten du spiser i helgene setter deg i kalorioverskudd totalt, vedlikehold, eller fortsatt kaloriunderskudd. Kort og godt er det slik at kaloriunderskudd er nødvendig for å gå ned i vekt og fettprosent, også på lavkarbo, mens lavkarbo ikke er nødvendig for å gå ned i vekt og fettprosent. Denne sier alt, og går aldri av moten:
  18. Hei kimtony, hvordan går det med dietten ?
  19. Muskelvekst hos løpere

    Er du like offensiv i hverdagslige relasjoner som du er innpå her ?
  20. Like mange kalorier på hviledager?

    Blaha er utvilsomt ganske kunnskapsrik. Er jo bare å se på styrkeløftere i lavere vektklasser, som outlifter folk som er 20-30 kg tyngre enn dem og ser langt mer muskuløse ut. Vet jo om 2-3 stykk bare i nærmiljøet mitt som driver aktivt med styrkeløft, som tar meg i benk og mark, gruser meg i bøy, og er lettere enn meg, langt lettere faktisk. Vil påstå at alle normalt friske menn på 100+ kg som trener målrettet for det skal klare å passere 200 kg i benk, uten dop, og uten utstyr / å drive aktivt med styrkeløft. Mener det 100% seriøst og. Jeg tok 150kg i benkpress når jeg var 19 år (Og riktignok 112 kg) uten å gjøre annet enn å spise masse og løfte tungt. Hvordan man må være et genetisk unikum for å totalt ha økt dette med 50 kg på nesten 15 år er for meg et spørsmålstegn. Dessuten må folk slutte å tro at benk er hovedindikatoren for ens styrke, både bøy og mark forteller langt mere totalt sett.
  21. Like mange kalorier på hviledager?

    Ja. Hvis dette var riktig hadde ingen inntatt HGH lenger, hverken på det illegale markedet eller på resept fra legen. Alle hadde trent fastende og oppnådd det samme. Studiet han refererte til var utført på hjertepasienter, sa ingenting om varig økning av utskillelse av veksthormon, og hadde ingen relevans til trening/fettprosent/muskelmasse whatsoever.
  22. Like mange kalorier på hviledager?

    Den gjennomsnittlige befolkningen drar seg ikke gjennom år etter år med målbevisst trening og kostholdsregime.. Selv ikke det gjennomsnittlige medlem på norske treningssentre gjør det. Men greit, dette er gjennomdiskutert, legger den død.
  23. Like mange kalorier på hviledager?

    Også Bostin Loyd da, av alle.. Fyren er på 5-6 gram steroider ukentlig, i tillegg til HGH, insulin, div. peptider, SARMS, synthol+++ (Ja, han la faktisk ut kurloggen sin på nett, surrealistiske greier) Jason Genova er tilbakestående, og Bostin ville sette Jason på 1g trenbolon ukentlig. + en rekke annet. LostinBoyd96 velger sine helter med omhu kan man si.
  24. Like mange kalorier på hviledager?

    ¨"Snorter" PWO`en sin ? Den var ny, men mulig jeg er gammel og utdatert bare.
×