NoBro

Medlemmer
  • Innholdsteller

    627
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    27

NoBro last won the day on Juni 17

NoBro had the most liked content!

1 følger

Om NoBro

  • Rang
    Avansert medlem

Nylige profilbesøk

1 043 profilvisninger
  1. Hvis man ikke liker havregrøt da ? Det er som nevnt ingen spesifike matvarer man må spise, man velger seg noe man liker. Proteiner er bra, men det er fett i fornuftige mengder også. Karbs kan man og spise og gå ned i vekt, høykarbo som lavkarbo som kunkarbo.
  2. Å lage -all- mat fra bunnen av er tidkrevende, og denne tvangstanken fører ofte til at enkelte ender opp med å spise tørt kjøtt dagen lang. Så, hva er vitsen ? Hva er det "Behandla" mat gjør om man får i seg riktige kalorier/makroer ? Dreper den gains ? (Nei det gjør den selvsagt ikke) Det er neppe årsaken til coby aka kimtony sin tilstand. Det er sulteforing over tid. Men nå skal han sultefore seg mere i håp om å bli bedre.
  3. I realiteten er det ingenting spesifikt du må spise og ingenting spesifikt du må kutte. Kcal inn vs kcal ut er alt som betyr noe når det gjelder vektnedgang. Velg deg sunne og fornuftige ting som du liker, påse at total mengde pr dag gir deg kaloriunderskudd og voila Du kan fint kose deg med godteri i ny og ne og, om målet Er vektnedgang i seg selv er det helt uproblematisk. Så lenge totalen gjennom ei uke er lik underskudd går du ned i vekt.
  4. Mere mat = mere energi som igjen gjør at du presterer bedre på trening (Naturligvis) Og det -kan- selvsagt være et argument for at man kan få dårligere fremgang av å snu ditt opplegg på hodet, men personlig tror jeg det isåfall hovedsaklig relateres til treningsprestasjon. Men disse tingene er individuelle også. Men sett at kosthold forblir det samme og du får trent like bra så tror ihvertfall ikke jeg at det skal utgjøre stort, men for all del, hvis du sier du har erfart det motsatte tror jeg deg på det. Det hender jeg skeier skikkelig ut på søndager, tar fri fra alt og spiser alt mulig, drar den gjerne veldig langt og skal "Kompensere" med ekstra lavt inntak dagen etter, men jeg presterer aldri så bra som denne dagen.. "Overflødige" karbs lagres som glykogen. Kanskje du hadde prestert vel så bra på den hypotetiske måten du skisserer ? Hvem vet. Men for all del, føler du ditt opplegg fungerer for deg og du trives så er det jo ingenting som er bedre enn det. Personlig foretrekker jeg et moderat og flatt underskudd, med så mye karbohydrater som mulig utover nok protein og fett. Jeg har ingen behov for å senke kaloriinntaket på dager jeg ikke trener. Men ja: Dette er og blir en smakssak.
  5. Det som er viktig er at du spiser riktig utifra dine mål gjennom dagen, som rudboy helt riktig påpekte. Prøv å fokuser på de store viktige tingene, ikke de små detaljene, det er førstnevnte som vil ta deg videre (Skikkelig trening, nok/rett mat, spot on kalorimengde og fornuftige makroer, og ikke minst nok hvile og søvn)
  6. Et kjapt søk på google på "Nutrient timing science" Hvis man klikker inn og skumleser litt på de forskjellige, ser man at ekspertene, "ekspertene", forskningen og "forskningen" kommer frem til veldig forskjellige ting, og det var vel igrunn det jeg sa: Alle kan finne artikler, statistikk, forskning og "forskning" som underbygger eget narrativ. " Samtidig er du takknemlig for at vitenskapen har frigjort deg fra 'broscience' og at du ikke lenger trenger spise døgnet rundt eller være redd for å legge på deg om du spiser etter kl 19. " Alle velger vi hva vi tror på og ikke tror på. I mine tidlige år i treningsverdenen fulgte jeg "Broscience" ukritisk, jeg fulgte mytene man hørte på gymmet, og jeg fulgte de slavisk: Mat hver 2-3 time, ikke karbohydrater på kvelden, viktigheten av "The anabolic window" med raske karbohydrater og proteiner sekunder etter siste sett...Deretter forskjellige dietter som var hypp, og som de mest anerkjente på treningsforum osv. sa at var best. Fikk jeg resultater ? Ja det gjorde jeg, i begynnelsen av tyveårene hadde jeg solide tall på "De tre store" og det meste annet i forhold til egen kroppsvekt og egentlig de aller aller fleste som frekventerte gymmene i min hjemby, det var blitt en opplest og vedtatt sannhet i nærmiljøet at jeg drev med selvmedisinering med hormonpreparater, dette var noe alle som trente visste, vel, alle utenom meg selv da, for jeg har aldri drevet med noe sånt. Noen setbacks har jeg hatt oppgjennom, jobbrelaterte med stressende og lange perioder utenlands i mitt tidligere yrke, en trafikkulykke og ellers noen småting, hvor naturligvis lean mass og styrke har gått en del tilbake. Men jeg har hele veien kommet tilbake til der jeg var på topp og gått videre. Jeg var mao. hellig overbevist i lang tid om at "Brosciencen" jeg fulgte var treningsverdenens bibel, koran og den hellige gral samtidig. Vel, til jeg begynte å undersøke ting selv, til jeg møtte folk langt over mitt eget nivå som fortalte meg hvordan de spiste og gjorde ting, helt motsatt av alt jeg hadde hørt og lært selv. Så for noen år tilbake hadde jeg mer eller mindre gått totalt vekk ifra det som kan kalles konvensjonell broscience. Jeg er godt over 30 år og har aldri vært sterkere enn det jeg har vært det siste halve året, hvor jeg nådde 690kg sammenlagt på mark/bøy/benk, jeg har aldri hatt høyere lean bodymass, og jeg har definitivt aldri sett bedre ut, basert på egne meninger og tilbakemeldinger fra andre med rutine. Derfor min venn, har jeg basert på egne erfaringer, konkludert med hva som fungerer best for meg. Men merk deg at jeg også sier at det å følge klassisk broscience fungerte for meg tidligere, jeg er også ydmyk ovenfor andres erfaringer om hva som fungerer best for dem, når du sier hva du mener fungerer best for deg så har jeg selvsagt ingen forutsetning for å bestride dette, og nettop den holdningen burde også være gjensidig. "Løft tungt og spis nok" er i all hovedsak essensen av det som er viktig for en ungdom som spør om råd om hvordan han skal bygge muskelmasse og styrke. Mennesker som er ny i gamet behøver det først og fremst enkelt, jeg ser daglig at folk råder nybegynnere til å "Følg biorytmedietten, aldri spis ditt og datt på kveldstid, miks aldri karbo og fett, spis x antall % av karbohydratene dine før og etter trening, husk anabolic window, bcaa er veldig nyttig og dette må du ta når du skal trene fastende som igjen er viktig for å forbrenne fett ++++++" Folk blir forvirra og starter ofte i feil ende. Det er mange som skal følge den og den fancy dietten, ta de og de fancy kosttilskuddene, trene det og det fancy programmet, og så kommer "Løft tungt og spis nok" helt i skyggen av disse prinsippene. Jeg tør med stor grad av selvsikkerhet påstå at det ikke er måltidstiming som har vært tungen på vektskåla for å oppnå den formen og styrken jeg er i og har pr. dags dato. Det er essensen av hva jeg sier. Og jeg vet at det er mange som driver med dette på et høyt nivå som er av samme mening og som har de samme personlige erfaringer. Jeg har imidlertid respekt for ditt synspunkt og dine erfaringer, det er forsåvidt alltid interessant å høre andres meninger og erfaringer. Når for eksempel kimtony som vi alle kjenner her inne spør om råd, da må han ha de 2-3 viktigste tingene, og han må ha de inn med teskje, gjentatte ganger. Når man begynner å fore slike totale nybegynnere med avanserte metoder for kosthold og trening så går det bare i surr for de, og når de fokuserer på dette fremfor nettop det å spise nok, trene skikkelig og hvile nok, da ender de ofte opp med en elendig progresjon.
  7. Ja jeg var nok litt kjapp der, men nei, det sto faktisk "Muscles activated during deadlift" Korrigert nå, til noe som nok stemmer mer, ihvertfall utifra egen erfaring. Bra observert forøvrig. (Vil påstå at markløft aktiverer større del av hele kroppen enn bøy, men de to er uansett nr 1 og 2, ihvertfall i min treningsverden)
  8. Og hvis du søker rundt finner du studier som vil si det motsatte. Fagerli er utvilsomt kompetent på mange områder, men heller ikke han sitter på fasiten på dette, men det er viktig å ha i bakhodet at Børge Fagerli, til tross for sin kompetanse, også er en kommersiell person med deretter hensikter, han har et produkt han ønsker å selge. Du vil finne mange eksperter som vil påstå mange andre ting, for eksempel klassikeren "Karbohydrater tidlig og fett sent" som en rak motsetning til hva Fagerli mener er best (Biorytme) - "Karbohydrater tidlig og fett sent" er selvsagt avlivet som broscience det også, men det er "Kvalifisert" broscience i den forstand at folk har fulgt den metoden i flere tiår og oppnådd resultater. Men hva vet vel jeg ? Jeg er bare NoBro på fitnessbloggen som du sa, og sånn utifra det så er det jo lite viktig for meg hvor inkompetent du måtte mene at jeg er. Men jeg tør påstå at jeg har relativt lang erfaring med prøving av veldig mange forskjellige metoder, og jeg tør påstå at jeg er i god form, både estetisk og styrkemessig (PS dere ser meg i NM til høsten:) Før i tiden fulgte jeg mye av det som idag er klassifisert som klassisk broscience, de senere år har jeg ikke gjort det, tid og energi jeg brukte på timing og "Cleane" matvarer har jeg istedet fordelt på andre og mer nyttige ting. Jeg kan informere deg om at jeg spiser 4-5 måltider i døgnet, jeg spiser stort sett karbohydrater/fett/protein til hvert måltid, og jeg er veldig glad i å trene på kvelden når jeg kan, for deretter å spise mat utover kvelden, slik at jeg ikke går til sengs sulten. Jeg kan garantere deg at jeg på denne dietten ikke har hatt noe dårligere vektnedgang enn jeg har hatt før som følge av det, for eksempel den tiden jeg ikke turte å spise etter kl 19-20 fordi broscience-community ville ha det til at man da la på seg fett , ja tilogmed på kaloriunderskudd (For noe complete horsecrap) Det er et tema som repeterer seg selv, og som sammen med overfokus på timing og spesifike matvarer mange tror er magisk i forhold til andre (Feks chicken unt brokkoli) har det til felles at det er noe folk, spesielt nybegynnere, setter sin lit til at skal være hovedmotoren som drar lasset. F.eks folk som tror de har helt tomme glykogenlagre om morgenen eller etter ei treningsøkt. Eller det å spise BCAA-tilskudd når man har en fornuftig og proteinrik diett i utgangspunktet (Jada, masse forskning som støtter at BCAA er nyttig, men den sier faktisk ikke at det må komme iform av et eget tilskudd, det efinnes som kjent i massevis i mat) Jeg påstår ikke at du har påstått noe som helst, men jeg gir deg svar på de tingene du tydeligvis mener at jeg tar feil på. Jeg mener veldig bestemt at timing ikke utgjør forskjell av betydning ja, så lenge kalorier og makroer er på plass. Jeg velger å ha tiltro til det jeg selv har fått lest og høre om at man må se kroppens prosessering av mat over lengre tid enn fra time til time, og utifra den formen jeg har kommet i denne våren og den styrken som er beholdt siden jeg gikk fra overskudd til underskudd, utifra at jeg mer enn noengang har sett bortifra timing, forteller meg at dette makes sense. At timing kan utgjøre en marginal forskjell på individer på et meget høyt nivå kan dog være en annen sak. Men jeg synes det blir feil ende for Ola Gymrotte å skulle "Trene og spise som Ronnie Coleman og Rich Piana" for å si det sånn. Selv behøver jeg ihvertfall ikke det, ikke at jeg er på noe høyt nivå eller noe, men jeg debuterer nå en gang på scenen til høsten, noe jeg kunne gjort tidligere men ventet med til jeg oppnådde den formen jeg selv mener jeg skal være i for å konkurrere, så får vi se hvordan det går. Med tiden skal jeg opprette en logg her, om hvordan jeg spiser og trener utover sommeren. Konklusjonen min er altså: Jeg vet hva som fungerer for meg, jeg vet at jeg er i min beste form noensinne, og jeg vet at det ikke er når jeg spiste de 1000 kaloriene eller de 100 gram karbohydratene som har vært tunga på vektskåla. Jeg kjenner også til flere som er langt langt over mitt nivå som også ser helt vekk ifra timing i den forstand, og som drar den enda lengre enn meg selv, ved å feks spise kun 1-3 gang pr dag. Nå legger jeg denne diskusjonen død fra min side, diskusjoner fører som regel til ingenting, og er stort sett alltid polariserte, ingen vil endre på sine narrativ uansett, gjør det du tror på og det som du synes funker for deg, så kan du være trygg på at jeg også gjør nettop det. Et bilde som sier mer enn tusen ord:
  9. Den eneste grunnen jeg ser til å spise akkurat det må være dersom: 1 - Kylling/Brunris/Brokkoli er ens absolutte livrett eller 2 - Man er ikke istand til å tenke selv, må bli fortalt hva en skal gjøre, og ha det sabla enkelt F.eks 3000 kalorier bestående av kylling brokkoli og brun ris med la oss si 260g protein 260g karbo og 100g fett Eller 3000 kalorier med identiske makroer bestående av andre ting, varierende fra dag til dag. Man kommer jo ikke i noe bedre form av førstnevnte. Jeg skjønner ikke at folk tror det er noe magisk med akkurat kylling brokkoli og brun ris, for det er det ikke. Faktisk er det negativt å spise nøyaktig det samme hver dag, mtp. forskjellig innhold av vitaminer og aminosyrer ++ i forskjellige matvarer.
  10. Klart man kan jo oppnå en rå kropp så lenge 1.Kalorier og 2. Makroer er spot on i forhold til målsetningen - I teorien kan man utifra det spise -hva- man vil, men i realiteten så vil det jo begrense seg. For meg betyr det at jeg kan komme i den samme formen ved å spise f.eks hjemmelagd pizza eller taco fra bunn av sunne ingredienser og ellers et variert kosthold istedenfor å tvinge i meg tørr kylling, brunris og brokkoli 7 ganger om dagen (Den klassiske bro-dietten som fitnesscoacher fortsatt setter utøvere på) Men sistnevnte diett kan kanskje være fornuftig for personer som TS, som må ha det inn med teskje, og ha det enkelt. Utrolig hvor mye fokus folk setter på benkpress. Jeg har relativt godt trente kamerater som sutrer over at de har mista all styrke og muskelmasse fordi de har gått ned x antall kilo i benkpress på diett - Jeg har også gått ned litt i benkpress på denne dietten, men jeg har knapt nok gått ned i styrke på markløft og knebøy, øvelser som representerer total styrke i langt større grad. Jeg ser utrolig mange som trener benk-armer mange gang pr uke, som aldri trener bein, i wonder why. Jeg trodde alle var bedre opplyst om hva som er det mest effektive i 2017. Legger ved et bilde av antall muskler aktivert av èn spesifik øvelse...(TS: Hint hint, tren markløft)
  11. Den eneste man kan lure her er seg selv. Ikke alle forstår det. Ikke han som kom bort til meg under benkpress igår og skrøyt uhemmet av den gangen han benka 180x3 på nittitallet heller. Det er ingen som blir imponert av det noen angivelig løfta forrige årtusen eller i forfjor for den saks skyld.
  12. Stort sett så har det alltid vært slik at de "Største gutta" er de mest ydmyke og hjelpsomme menneskene på gymmene, og de siste du skal føle deg ukomfortabel rundt. De vet som regel bedre enn de fleste at folk har forskjellig grunnlag og målsetning.
  13. Hvis du noensinne skal ha kimtony som kunde bør du benytte en god dose omvendt psykologi (Hvis han skal gjøre det du sier)
  14. Agreed, baseøvelser først. Hvis jeg gjør en masse mindre øvelser før f.eks tung markløft så klarer jeg ikke prestere like godt på markløften, mens jeg i mye større grad presterer like godt på mindre øvelser etter tunge baseøvelser. Rekkefølge spiller ingen rolle. Jeg liker å kjøre feks Rygg-Bryst-Skuldre-Rygg-Bryst-Skuldre-Armer på en overkroppsdag. Hvis noe er opptatt alternerer jeg rekkefølgen, doesn`t matter.
  15. Det er nok ikke langt fra sannheten. Jeg pleier å ta et godt måltid ute på øyemål, og anslå det til 6-7-800 kalorier alt ettersom, kan ikke se at mine planer har gått skeis av den grunn, og dette er noe jeg har gjort mere av i år, og kan ikke se hvordan dette en sjelden gang ødelegger noen som helst diett for noen, sitter nok bare i hodet på den enkelte. Er viktig å leve litt også. Synes nå jeg.