NoBro

Medlemmer
  • Innholdsteller

    680
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    29

NoBro last won the day on Juli 19

NoBro had the most liked content!

1 følger

Om NoBro

  • Rang
    Avansert medlem

Nylige profilbesøk

1 167 profilvisninger
  1. Er du sikker på at synet i speilet gjør deg synonymt tiflreds med tallet på vekta ? For normalvektige/under normalvektige personer så er det veldig sjeldent slik at det å gå ned i vekt faktisk gjør dem mer fornøyde med seg selv. Just sayin`.. Du bestemmer selvsagt selv hva du gjør, men det å sultefore seg selv på 1200 kalorier for å gå ned noen kg fører neppe til noe bra.
  2. Hvorfor skal du ned i vekt når du er 174/64 ? Kvinne eller mann ? 1200 kalorier er for lite kalorier uansett mann eller kvinne, trening eller ikke. Det er rett og slett skummelt lite mat.
  3. Det aller viktigste med en PT er i mine øyne de pedagogiske evnene. Stoffer er ikke så tungt, og mange som ikke har tatt PT-kurs kan mye mer enn folk som har tatt det. Evnen til å lære bort kan ikke nevnes ofte nok, det er mange jeg vet om som er ekstremt kunnskapsrike og erfarne, men som IKKE har evnen til å lære andre selv om de har tid og prøver.
  4. Ja, det er hele poenget. I motsetning til hva enkelte tror, og enkelte PT`er liker å fremstille det som, så lærer de ingen hemmeligheter og ingen magi på disse PT-kursene sine. PT er dyrt, og det er begrenset med tid du får sammen med de. Dersom du er kunnskapssøkende så har du all verdens anledning til å få fremgangen du søker og kunnskapen du vil trenge. Langt mer kunnskap enn en PT noensinne vil gi deg, og langt mer kunnskapsrik enn den gjennomsnittlige PT. Som sagt, det finnes mange dyktige PT`er, i mangel på erfarne venner kan en PT helt sikkert lære deg basic teknikk og utførelse, men utover det så må man ha en stor grad av egeninteresse og vilje og tid til å utdanne seg selv. Jeg har holdt på med dette siden tusenårsskiftet, jeg er på ingen måte "Utlært", man lærer noe nytt hele tiden, man diskuterer med andre, man leser siste nytt innen forskning, andres meninger, andres resultater, egen prøving og feiling. Det er en livsstil, som man må dedikere mye av sin fritid til å utdanne seg selv innen.
  5. At en PT automatisk er kunnskapsrik og dyktig på dette feltet er en sannhet med store modifikasjoner. Majoriteten av de som driver på noenlunde seriøst innen styrketrening/kroppsbygging er nok i all hovedsak selvlærte. De som har tid og vil bruke penger på det benytter seg av coach/PT osv. i perioder, men det er ingen nødvendighet. Du er inne på det samme selv: Det er begrenset med tid ila. en uke og ila. et år du bruker sammen med PT`en din, med mindre du er rik og kan lønne en ekstra dyktig person for å ha deg som sin eneste kunde. Å bli "God" på dette krever mange år med prøving, feiling, igjen og igjen, man suger til seg kunnskap hele tiden, man prater med folk, man søker på nettet, man ser videoer. Hele emnet kroppsbygging/fitness/styrketrening er et gigantisk selvstudie. De mest kunnskapsrike menneskene jeg kjenner til på dette feltet har aldri vært utdannet PT. En PT kan for nybegynnere være nyttig, det skal jeg ikke benekte, spesielt om man ikke har venner med erfaring man kan trene med og lære av. Tenker da spesielt på det å lære seg best mulig teknikk i forskjellige løft osv. Men som en annen en er innpå: Over det lange løp har det neppe noen hensikt. Man må huske på at en PT i all hovedsak er kommersiell. Han ønsker å selge sitt "Produkt" og da er det naturlig at disse alltid fremhever viktigheten av å bruke PT for å lære seg styrketrening og kroppsbygging. Men sannheten er at en PT ikke besitter kunnskap på dette feltet som ikke er tilgjengelig for alle å lære gratis på internett og på gymmet og på kjøkkenet. I en debatt på norwegian athletic forum var det en PT som svarte en nybegynner som i en tråd spurte hva slags splitt over 4 dager han burde kjøre. PT`en ønsket å selge han en "Bra 4-splitt for 1500 kroner. Akkurat som om man ikke vil finne den samme 4-splitten gratis på 1000 nettsider ! Samme PT anbefalte en annen person i en tråd å lage seg hjemmelaget gainer med 7-8 råe egg og litt kunstig søtning, det var billig og enkle 12-1300 kalorier.. Han fikk svar på tiltale og svarte med at et egg inneholdt 146 kalorier.. Korrekte er vel 146ish kalorier pr 100 gram. Dette var han som PT og selvsagt ekspert på området altså ikke klar over. Vær kritisk. Mesteparten av kunnskapen på dette feltet må du uansett tilegne deg selv.
  6. Er jo ikke uenig i dette Men det vil nok være individuelt hvor mett man blir av forskjellig mat.
  7. Hvis du har det meste av pålegg og mat til rådighet er jo svaret enkelt: All slags proteinrik mat, et godt tips er den du selv synes smaker best. Alt av magert kjøttpålegg, kjøtt, kylling, hvit fisk osv. er matvarer som består så og si kun av proteiner. Mens du har egg, laks osv. som inneholder en del fett i tillegg. Har du så god tilgang ti lmat er det jo ikke noe poeng å dra med seg pulver ut. Jeg dro aldri med meg pulver når jeg jobba i nordsjøen Alt for mye konge mat til det Du går vel 6 timer på og 6 timer av i 4 uker ?
  8. Bortsett fra flått så finnes det ingen farlige insektbitt i Norge. Med mindre du er allergiker er det sannsynligvis lite å bekymre seg over. Men et treningsforum er kanskje ikke rett plass å spørre?
  9. "Smerte" iform av nybegynner-stølhet/treningsverk er helt normalt. "Smerte" som følge av skade er ikke normalt, da bør du få kyndig hjelp og den gis best i real life ikke på internett. Det er også helt umulig å si uten å vite mer om deg. Uansett er dette også noe du får best hjelp til i virkeligheten, f.eks av en PT eller noen på gymmet ditt du kjenner som er erfaren. Generelt sett bør du starte lavt, terpe på teknikk MASSE og etterhvert øke vekten. På noen øvelser som markløft og knebøy er dette enda mer kritisk enn på andre, men det er en grei huskeregel over hele linja. Ihvertfall så lang tid at du greier å gjennomføre alle settene dine. Personlig er jeg fan av intensiv trening og relativt korte pauser (Varierende utifra hvilke øvelser jeg tar)
  10. Det var det som var poenget..I og med at noen påstår at det ikke er aktive forumbrukere igjen.
  11. Det er ikke så "dramatisk" En grei huskeregel er at 1g protein og 1g karbo = 4 kalorier mens 1g fett = 9 kalorier Og hva er egentlig "Sunn mat" ? At noe inneholder mer kalorier er ikke ensbetydende med at det er usunt. Forskjellig mat har forskjellig innhold, vitaminer, aminosyrer, antioksidanter, fiber etc etc. Variasjon er nøkkelen, å spise en kilo brokkoli til hvert måltid har neppe noe særlig for seg. Du kan feks spise som før om du trives med det, og supplere med gode fettkilder ? Fet fisk, tran, nøtter,avokado, whatever you want. Det er en enkel måte å få opp kcal på. Enkelte sverger til å spise nøyaktig det samme hver dag. Jeg personlig synes dette er kjedelig og en kilde til mistrivsel. Det gjør det kanskje enklere. Lær deg hva maten du trives med inneholder av kalorier, så går telling og kalorikontroll på autopilot rimelig fort. Å legge kostholdet helt om er neppe det lureste, da det er veldig enkelt å supplere med kaloritette fettkilder. Hvis du har hatt et generelt kosthold med veldig lite kalorier pr. 100g så tyder det på at du hovedsaklig har spist proteiner/karbohydrater, og isåfall har sdu sannsynligvis fått ideg for lite fett uansett.
  12. Hvor mange måltid og størrelsen på hvert måltid bør være noe du velger utifra trivsel og egen hverdag, er totalen den samme vil 4 "Større" måltid gi samme utfall som 8 "Mindre" måltid mtp. kroppskomposisjon, opp/ned i vekt etc. Alt handler jo om mengde. Nøtter er bra, men ettersom at fett inneholder flere kalorier pr. gram enn proteiner og karbohydrater så skal det ikke store mengdene nøtter til før kaloritallet begynner å stige drastisk. Alt handler om mengde. Hvorfor skal en liten mengde nøtter for å få tilstrekkelig med fett i kosten være usunt ?
  13. Da henger jeg med Hva med karbo/fettkilder ? Du ve ca. hvor mye kalorier du skal legge deg på ? Ellers er det sikkert andre her som er gode på salater, ikke min sterke side.
  14. Hvorfor salat ? Er du så glad i salat at du ønsker å ha det som basisføde i kosten din ? Salat er sunt og bra det, men alt for kalorifattig til at man kan la en diett bestå hovedsaklig av det. Virker som du begynner litt i feil ende, det første jeg ville konkludert med var hvor mye kalorier jeg skulle lagt meg på i starten - deretter begynt å se på hva dette skal bestå av. De fleste blir overrasket over hvor mye og hva de faktisk kan spise hver dag og likevel gå ned i vekt.