Kjetil Larsen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    330
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av Kjetil Larsen

  1. Du må være på riktig sted, men abnormalt høy sensitivitet er ofte et tegn på nerveproblematikk. Prøv spesifikk opptrening for soleus og gastrocnemius (stående tåhev, sittende tåhev - treg eksentrisk og full ROM), med hvile fra idretten i en liten periode. Start rolig. Er det nerver, blir det VERRE før det blir bedre.
  2. Nå er i utgangspunktet beskrivelsene her vage, men ut ifra det du beskriver, så tenker jeg at peroneusnerven er irritert på høyre, og at det er jumper's knee på venstre. Ift ryggen anbefaler jeg å droppe hoftebøyer-tøyning umiddelbart. Dette er bare svada, dessverre. Hoftebøyerne er som regel svake hos personer med ryggsmerter, spesielt psoas, som opprettholder god lumbalkurvatur. Dette høres imidlertid ut som typisk fleksjonsintoleranse, og årsaken er som regel at man står med flektert bekkenstilling. Dette er ekstremt vanlig, og den vanligste årsaken til ryggsmerter som nærmest aldri blir påpekt. Du trenger en skikkelig undersøkelse. Men du kan prøve å trene peroneus longus på høyre fot, hamstrings på venstre, og "birddog"-øvelsen for ryggen. Men du trenger nok holdningskorrektiver. Les ryggartiklene mine. https://treningogrehab.no/virkelige-losningen-ryggsmerter/
  3. Klem hardt inn på tibianerven, litt under knehasen. Stråler det nedover?
  4. Må ha video av utførelse, hvor bekkenstilling er godt synlig. Marker også et bilde med nøyaktig smertelokasjon
  5. Det du beskriver her er nesten garantert nerverelatert. Typisk AC-impingement ville ikke spre seg på denne måten. Dersom det er som jeg mistenker, er det lurt av deg å komme igang med korrektiver så fort som mulig. Ofte er kragebenet for lavt i holdning, og presser på plexus brachialis (i den costoclaviculære passasjen). Videre pleier trapezius, rotatorcuff og scalen-muskulaturen være svake. Anbefaler at du oppsøker behandler. Du kan også lese her. https://treningogrehab.no/how-truly-treat-thoracic-outlet-syndrome/
  6. ugh
  7. INn eller utside?
  8. Vondt under foten, eller kun i hælen? Har du lav fotbue? Ser at du skriver at du overpronerer, men vil ha en konfirmasjon.
  9. teknikk

    Kraftig krumming (bøy) i korsryggen her. Du må øve på hip hinge, slik at du kan holde korsryggsvai gjennom hele løftet. Viktig at dette gjøres asap. Knærne er helt fine, jeg anbefaler ikke å presse de lenger ut. https://treningogrehab.no/knesmerter-i-forbindelse-med-styrketrening/
  10. Nervesmerter i armer er som regel ikke farlig, bare slitsomt. Du merker veldig fort om styrketrening går greit eller ei; det stopper seg i verste fall selv, og i beste fall ikke. Lykke til!
  11. Takk for anbefaling!
  12. Det du beskriver er (nesten) garantert nerver. Jeg kan ikke hjelpe deg med dette over nettet dessverre; det krever undersøkelse og spesifikk opptrening for å finne og korrigere de muskulære klemområdene. Bra at du ønsker å komme i form. Det anbefales.
  13. Innside eller utside(spissen) av albuen? Ingen nummenhet i lille- og ringfinger? Evt i tommel, peke og langefinger? Hvilke bevegelser trigger smerten? Evt hva slags belastning? Prøv gjerne å finne et bilde på nettet som illustrerer nøyaktig smertelokasjon. F.eks slik
  14. Dette høres nerverelatert ut. Les her og se om symptomene stemmer https://treningogrehab.no/losningen-thoracic-outlet-syndrom-tos/
  15. Høres ut som nerver. Tibia og isjas-nervene kan klemmes mellom soleus og popliteus (muskler i leggen), samt under biceps femoris og mellom obturator internus og piriformis. En eller flere av disse strukturene trenger antakeligvis spesifikk opptrening.
  16. Scapula skal ligge ca. 15° fremrotert (anterior rotasjon) med angulus superior på linje med ryggvirvel T2 i benkpress. Innta pushup-stilling og mål opp forskjellen.
  17. Stort sett er det skulderbladene som ligger skjevt og ikke ryggen.
  18. Helt korrekt det du skriver om dybde her. Handler nok mer om fleksibilitet enn muskelaktivering, men det er helt riktig at man skal begrense dybden for å unngå å kompromittere bekkenstilling.
  19. Kroppen din klarer sannsynligvis ikke å ha fremgang på volumet du bruker. Prøv å senke volum. F.eks slik 20x10 40x8 50x5 60x3 70x1 80x1 90x3x3 70x12x2 Gå for "godsliten" og ikke utslitt-følelsen, i min erfaring. Ferdig.
  20. Man skal IKKE strekke på muskulatur som er skadet. Dette gjør skaden verre. Nå. Sprer smerten seg, eller er den lokal? Kan du definere smerten bedre? Hva slags smerte er det (strålende, brennende, rivende, ømhet, stikkende, lynende, etc)?
  21. Ut i fra det du beskriver, kan det hende at du har en underliggende talonavicular impingement. Dersom talus er låst i anterior posisjon, vil det jamme inn i naviculare og kan føre til vedvarende smerter. Operasjon av naviculare vil i så tilfelle bare være en plasterlapp, ettersom årsaken kommer fra anteriort låst talus. De fleste stressbrudd gror av seg selv. Når det IKKE gjør det, og det ikke er noen åpenbare patologiske årsaker (slik som osteoporose) til dette, er det sannsynlig at noe fortsatt provoserer navicular-benet. Typiske tegn på subtalar impingement er at dorsifleksjon av foten medfører smerter.
  22. Alt står i artikkelen, men vanene er mye viktigere enn øvelsene ja. Øvelser hjelper (i noen tilfeller), men vil ikke skape varige forandringer dersom hvileposisjonen fremmer dysfunksjon. Øvelsene og vanene må støtte hverandre, ikke gå imot hverandre. Jeg bruker sjeldent tøying for skulderkomplekset, men det er ikke noe problemet å inkorporere øvelser for trap, SA, etc
  23. Winging scapula = Anterior tilt og nedrotasjon. Trapezius = opprotasjon og posterior tilt. Følg rådet eller ei, ditt valg. Serratusproblemet er sekundært - det er hvilestillingen som er det virkelige problemet. Har behandlet dette med varige resultater MANGE ganger. :-)
  24. Serratustrening er ikke løsningen. Hvilestilling er løsnigen. Se her https://treningogrehab.no/shoulder-pain-scapular-stability/
  25. Basert på det du sier her kan det være alt fra vond muskel, nerve, mekanisk irritasjon mellom ribbene og scapula - helt umulig å gi konkret råd. Bedre at du drar innom noen som kan se deg i person.