Gå til innhold

Kjetil Larsen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    351
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kjetil Larsen

  • Rang
    Avansert medlem
  • Bursdag 21. sep. 1987

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://www.treningogrehab.no

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Mann
  • Sted
    Oslo
  • Interesser
    Trening, anatomi, biomekanikk

Converted

Nylige profilbesøk

2 620 profilvisninger
  1. Trene rumpe/hofte/lår uten å belaste legg?

    Subkutan calcaneal bursitt er under hælen (bilde), men som jeg sier så er dette en sjelden årsak til hælsmerter. Problemer med triceps surae er en mye mer vanlig årsak til hælsmerter; tenker nok jeg ville prøvd dette, dvs opptrening av triceps, om jeg var deg. Til informasjon så er ofte reell plantarfsacitt lokalisert noe lenger frem for hælen, mens "falsk" plantarfascitt (dvs. relatert til triceps) ofte sitter midt på hælen som en øm, stikkende og meget lokal smerte.
  2. Trene rumpe/hofte/lår uten å belaste legg?

    Har du fått påvist dette med ultralyd? Av alle hælene jeg har sett, så har det vært få bursa calcaneus-tilfeller! Ofte er hælsmerter relatert til plantar fascitt eller tibial nevralgi. Du gjør nok lurere i å oppsøke en annen terapeut og få en second opinion.
  3. Hypermobile knær/ledd

    Det går helt fint å trene med hypermobilitet dersom muskulaturen rundt kneet og teknikken er god.
  4. adductor longus total rupture

    Total ruptur krever operasjon om du skal bli like bra som før. Delvis ruptur kan trenes opp.
  5. Markløft

    Grunnen til at mange gjør dette, er at de sliter med lockout. Underliggende årsak til lockout problematikk er som regel at hofta tucker under, slik at posterior bekkentilt oppstår. Det er ingen grunn til å overekstendere. Mild ekstensjon, så fremt hofta (bekkenet) ikke tucker under, er greit. http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3944
  6. Forstuet ankel - smerter gått til kneet

    Dette er peroneus nevralgi. Dette kan oppstå enten pga. muskelbetnnelse i peroneus longus (hvor peroneusnerven kommer i klem), eller pga brudd langs nervepassasjen. Ville prøvd opptrening av peroneus longus først. Dersom det ikke hjelper inne 6-8 uker, ta MR av fot og legg for å se etter brudd.
  7. Stram og vond fremside lår etter strekk

    Det kan være flere årsaker til strekken. 1: det er en faktisk strekk av f.eks rectus femoris, og du må trene denne m fokus på eksentrisk styrke, samt de øvrige hoftebøyerne (iliacus, psoas, tensor fascia latae). 2: Det er ikke en strekk, men nervesmerter. Hvis det kom plutselig ,er det sannsynligvis bare en strekk. Dersom det kom over tid, kan det være nerveproblematikk, som er relativt vanlgi for fotballspillere. F.eks femoral nerven eller lateral femoral cutaneus nerven kan være affisert, i så tilfelle. Dersom dette stemmer, må psoas major også trenes opp, og bekkenstilling korrigeres. Prøv ekstrentrisk opptrening av rectus femoris, psoas, iliacus og TFL i første omgang.
  8. Patellofemoralt smertesyndrom forårsakes av at leggbeinet er dratt for langt bak ift lårbeinet. Dette kan rettes opp i ved å trene rectus femoris og leggmuskulaturen, og å strekke hamstringen. Les mer her: https://treningogrehab.no/resolve-knee-pain-alignment/
  9. Stiv bakside - forslag til øvelser

    Føler jeg går på repeat her, men nesten hver gang jeg ser slikt på klinikken så er det nerverelatert. Dersom f.eks isjias-nerven er irritert under både piriformis, biceps femoris OG i leggene, vil hoftefleksjon bli ekstremt begrenset. Det du beskriver ved skulderbladene passer også perfekt med nervus scapulae dorsalis. Kan hende at jeg tar feil, men jeg nevner dette da strekking og massasje (sett at jeg tolker situasjonen riktig) bare vil gjøre det verre. Foreslår at du prøver opptrening av piriformis og gastrocnemius i første omgang. Dersom dette gir en reaksjon (enten positiv eller negativ), er det sannsynligvis riktig fremgangsmåte og litt tålmodighet samt fortsettelse av øvelsene vil være på sin plass. Anbefaler deg å droppe markløft og heller kjøre rumenske mark inntil mobilitet er verre, så slipper du å pådra deg en ryggskade i tillegg.
  10. Rygg/nakkesmerter

    Takk for det, Getsome! @LenaMarie Har du hatt lignende episoder før? Dette høres ut som TOS.
  11. Det er tegn på irritasjon av vagusnerven. Denne innerverer også hjertet, og kan skape noe som kalles "pseudoangina", altså falske hjertesmerter. Det passer med beskrivelsen her, i og med at det også spredde seg opp i halsen. Du kan lese mer om det her https://treningogrehab.no/how-truly-treat-thoracic-outlet-syndrome/
  12. Prolaps ryggsmerter

    Her, les i vei. https://treningogrehab.no/virkelige-losningen-ryggsmerter/
  13. Blir du tørr i halsen eller begnner å hoste? Pleier du å tørrhoste ofte? Får du "tette ører" uten at noe tyder på øvrig sykdom?
  14. Smerte jeg ikke skjønner noe av

    Du må tegne tegne opp hvor det sprer seg. Dette er mest sannsynlig nervesmerter. Må ha mer info
  15. Gode råd for jumpers knee?

    Du må trene hamstrings agressivt. Sittende legghev (men ikke stående) kan også være gunstig. Jumper's kne oppstår når tibia (leggbeinet) har kommet for langt frem ift lårbeinet (femur). Glute ham raise, liggende leg curl, strak mark (må ha riktig bekkenstilling), nordic hamstrings er alle gode øvelser for jumper's knee. https://treningogrehab.no/knesmerter-i-forbindelse-med-styrketrening/
×