Gå til innhold

Kjetil Larsen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    356
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kjetil Larsen

  • Rang
    Avansert medlem
  • Bursdag 21. sep. 1987

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://www.treningogrehab.no

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Mann
  • Sted
    Oslo
  • Interesser
    Trening, anatomi, biomekanikk

Converted

Nylige profilbesøk

2 957 profilvisninger
  1. Beinhinnebetennelse av sykling!

    Du får ikke tøyd bort svakhet. Du må TRENE hoftebøyerne. :-) Ift hva som bør gå bra og ikke, så har jeg ikke nok å gå på her for uttale meg om det. Ta det med legen.
  2. For mange triggere til å kunne gi et estimat av årsak, dessverre. Håpet mer på "i bunnen av knebøy" eller lignende, konkret bevegelse; da kan jeg anslå hvile strukturerer som er irriterte. Ved å finne en spesifikk trigger så kan man relativt lett finne årsaken og dermed også finne riktig behandling. Hvis smertene er diffuse og ikke har noe fast eller typisk mønster, ser jeg ofte at det kan være irritasjon av n. saphenus eller n. femoris, som jeg også nettopp skrev i et annet lignende innlegg her inne. Men det kan også være patellofemoralt smertesyndrom, etc. Vanskelig å si uten å undersøke deg, når beskrivelsen ikke er mer konkret (og for all del, det er ikke alltid det er mulig å gi en superkonkret beskrivelse). Det lønner seg nok for deg å dra innom noen som kan gi deg konkret undersøkelse. Trykkbølge er kun en symptombehandling. Personlig ville jeg ikke kastet bort tiden på det.
  3. Beinhinnebetennelse av sykling!

    Antakeligvis n. saphenus som er irritert. Ganske vanlig årsak til "falsk" benhinnebetennelse (dvs. i realiteten en nervesmerte). Dette kan bla. skje dersom man har svake hoftebøyere, eller hvis lysken er for stram (slik at lyskemuskulaturen smeller n. femoris opp i lig. inguinale).
  4. "Diffuse" smerter som sprer seg pleier i min erfaring å tyde på nerveproblematikk. Skulle gjerne hatt litt mer spesifikk info om hva slags bevegelser (detaljer!) som trigger smertene.
  5. leggmusklatur

    Dessverre så er det vanskelig å svare på dette uten å vite mer om selve problemet i foten. Smerter på baksiden av leggen kan være achilles tendinitt, tibial nevralgi, skade / betennelse av soleus, gastrocnemius, flexor hallucis longus eller tibialis posterior, m.m. - Mao vanskelig å gjette hva som har skjedd med det basert på beskrivelsen du gir. Et greit utgangspunkt ville være å prøve opptrening av soleus (sittende tåhev), gastrocnemius (stående tåhev), og tibialis posterior (fotsupinasjon m strikk)
  6. Trene rumpe/hofte/lår uten å belaste legg?

    Subkutan calcaneal bursitt er under hælen (bilde), men som jeg sier så er dette en sjelden årsak til hælsmerter. Problemer med triceps surae er en mye mer vanlig årsak til hælsmerter; tenker nok jeg ville prøvd dette, dvs opptrening av triceps, om jeg var deg. Til informasjon så er ofte reell plantarfsacitt lokalisert noe lenger frem for hælen, mens "falsk" plantarfascitt (dvs. relatert til triceps) ofte sitter midt på hælen som en øm, stikkende og meget lokal smerte.
  7. Trene rumpe/hofte/lår uten å belaste legg?

    Har du fått påvist dette med ultralyd? Av alle hælene jeg har sett, så har det vært få bursa calcaneus-tilfeller! Ofte er hælsmerter relatert til plantar fascitt eller tibial nevralgi. Du gjør nok lurere i å oppsøke en annen terapeut og få en second opinion.
  8. Hypermobile knær/ledd

    Det går helt fint å trene med hypermobilitet dersom muskulaturen rundt kneet og teknikken er god.
  9. adductor longus total rupture

    Total ruptur krever operasjon om du skal bli like bra som før. Delvis ruptur kan trenes opp.
  10. Markløft

    Grunnen til at mange gjør dette, er at de sliter med lockout. Underliggende årsak til lockout problematikk er som regel at hofta tucker under, slik at posterior bekkentilt oppstår. Det er ingen grunn til å overekstendere. Mild ekstensjon, så fremt hofta (bekkenet) ikke tucker under, er greit. http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3944
  11. Forstuet ankel - smerter gått til kneet

    Dette er peroneus nevralgi. Dette kan oppstå enten pga. muskelbetnnelse i peroneus longus (hvor peroneusnerven kommer i klem), eller pga brudd langs nervepassasjen. Ville prøvd opptrening av peroneus longus først. Dersom det ikke hjelper inne 6-8 uker, ta MR av fot og legg for å se etter brudd.
  12. Stram og vond fremside lår etter strekk

    Det kan være flere årsaker til strekken. 1: det er en faktisk strekk av f.eks rectus femoris, og du må trene denne m fokus på eksentrisk styrke, samt de øvrige hoftebøyerne (iliacus, psoas, tensor fascia latae). 2: Det er ikke en strekk, men nervesmerter. Hvis det kom plutselig ,er det sannsynligvis bare en strekk. Dersom det kom over tid, kan det være nerveproblematikk, som er relativt vanlgi for fotballspillere. F.eks femoral nerven eller lateral femoral cutaneus nerven kan være affisert, i så tilfelle. Dersom dette stemmer, må psoas major også trenes opp, og bekkenstilling korrigeres. Prøv ekstrentrisk opptrening av rectus femoris, psoas, iliacus og TFL i første omgang.
  13. Patellofemoralt smertesyndrom forårsakes av at leggbeinet er dratt for langt bak ift lårbeinet. Dette kan rettes opp i ved å trene rectus femoris og leggmuskulaturen, og å strekke hamstringen. Les mer her: https://treningogrehab.no/resolve-knee-pain-alignment/
  14. Stiv bakside - forslag til øvelser

    Føler jeg går på repeat her, men nesten hver gang jeg ser slikt på klinikken så er det nerverelatert. Dersom f.eks isjias-nerven er irritert under både piriformis, biceps femoris OG i leggene, vil hoftefleksjon bli ekstremt begrenset. Det du beskriver ved skulderbladene passer også perfekt med nervus scapulae dorsalis. Kan hende at jeg tar feil, men jeg nevner dette da strekking og massasje (sett at jeg tolker situasjonen riktig) bare vil gjøre det verre. Foreslår at du prøver opptrening av piriformis og gastrocnemius i første omgang. Dersom dette gir en reaksjon (enten positiv eller negativ), er det sannsynligvis riktig fremgangsmåte og litt tålmodighet samt fortsettelse av øvelsene vil være på sin plass. Anbefaler deg å droppe markløft og heller kjøre rumenske mark inntil mobilitet er verre, så slipper du å pådra deg en ryggskade i tillegg.
  15. Rygg/nakkesmerter

    Takk for det, Getsome! @LenaMarie Har du hatt lignende episoder før? Dette høres ut som TOS.
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her