Kjetil Larsen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    312
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    1

Kjetil Larsen last won the day on Mars 27

Kjetil Larsen had the most liked content!

Om Kjetil Larsen

  • Rang
    Avansert medlem
  • Bursdag 21. sep. 1987

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://www.treningogrehab.no

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Mann
  • Sted
    Oslo
  • Interesser
    Trening, anatomi, biomekanikk

Converted

Nylige profilbesøk

1 765 profilvisninger
  1. Kroppen din klarer sannsynligvis ikke å ha fremgang på volumet du bruker. Prøv å senke volum. F.eks slik 20x10 40x8 50x5 60x3 70x1 80x1 90x3x3 80x12x2 Gå for "godsliten" og ikke utslitt-følelsen, i min erfaring. Ferdig.
  2. Man skal IKKE strekke på muskulatur som er skadet. Dette gjør skaden verre. Nå. Sprer smerten seg, eller er den lokal? Kan du definere smerten bedre? Hva slags smerte er det (strålende, brennende, rivende, ømhet, stikkende, lynende, etc)?
  3. Ut i fra det du beskriver, kan det hende at du har en underliggende talonavicular impingement. Dersom talus er låst i anterior posisjon, vil det jamme inn i naviculare og kan føre til vedvarende smerter. Operasjon av naviculare vil i så tilfelle bare være en plasterlapp, ettersom årsaken kommer fra anteriort låst talus. De fleste stressbrudd gror av seg selv. Når det IKKE gjør det, og det ikke er noen åpenbare patologiske årsaker (slik som osteoporose) til dette, er det sannsynlig at noe fortsatt provoserer navicular-benet. Typiske tegn på subtalar impingement er at dorsifleksjon av foten medfører smerter.
  4. Alt står i artikkelen, men vanene er mye viktigere enn øvelsene ja. Øvelser hjelper (i noen tilfeller), men vil ikke skape varige forandringer dersom hvileposisjonen fremmer dysfunksjon. Øvelsene og vanene må støtte hverandre, ikke gå imot hverandre. Jeg bruker sjeldent tøying for skulderkomplekset, men det er ikke noe problemet å inkorporere øvelser for trap, SA, etc
  5. Winging scapula = Anterior tilt og nedrotasjon. Trapezius = opprotasjon og posterior tilt. Følg rådet eller ei, ditt valg. Serratusproblemet er sekundært - det er hvilestillingen som er det virkelige problemet. Har behandlet dette med varige resultater MANGE ganger. :-)
  6. Serratustrening er ikke løsningen. Hvilestilling er løsnigen. Se her https://treningogrehab.no/shoulder-pain-scapular-stability/
  7. Basert på det du sier her kan det være alt fra vond muskel, nerve, mekanisk irritasjon mellom ribbene og scapula - helt umulig å gi konkret råd. Bedre at du drar innom noen som kan se deg i person.
  8. Høres ut som at skulderbladene dine faller i nedrotasjon når du får stanga opp på skuldrene. Smerten du beskriver høres ut som slimpose. Det kan også være nerver, men i så tilfelle vil det spre seg utover. Det at det blir verre med crossgrip (medialrotasjon av armen) kan også henlede til slimpose. Litt lite info å gå på her til å gi deg noe konkret tiltak eller estimat. Hvis det er slimpose, så ønsker du å øke opp-/posterior rotasjon av scapula under belastning. Mao hindre scapula i å innta feilposisjonering. Er det nerver, så vil dette antakeligvis innebære at kragebenet klemmer plexus brachialis. Ofte er også respirasjonsmuskulatur slik som scalenus affisert, i slike tilfeller. Blir litt spekulativt. Må ha mer info.
  9. Beina skal ikke være strake. Dette trekker vanvittig i isjasnerven - unødvendig. Noen kommer unna med det, andre ikke. Du skal kjenne det godt i hamstring. Hvis du ikke gjør det, er årsaken bekkenstabilitet under løftet og hiphinge evne (under korrekt bekkenstilling). Les f.eks her. https://treningogrehab.no/nokkelen-aktivering-setemuskulaturen/
  10. Må ha mer info om hva slags smerter dette er. Nøyaktig smertelokasjon? SPrer det seg, eller punktlokalt? Nøyaktig hvilke bevegelser eller belastninger trigger det? Hva slags smerte er det? (Strålende, stikkende, lynende, brennende, bankende, etc)
  11. Erfaringsvis finner jeg nesten alltid svake muskler ifbm slimposebetennelse - anbefaler deg derfor å prøve opptrening først. Minst 4 uker før du prøver nåler etc. Du kan vurdere kortison i slimposen mens du rehabber musklene. Som alltid er det lurest å dra innom en behandler som kan undersøke deg fysisk.
  12. Pes anserinus bursitt confirmed. Prøv opptrening av medial hamstrings og sartorius.
  13. Sitter en slimpose der, pes anserinus. Hvis smerten er brennende/sviende, kan det være dette. Også nerver i området. Må ha mer info om nøyaktig smertelokasjon og smertetype.
  14. Mest sannsynlig er det obturator-nerven din som skriker. Denne passerer igjennom musklene psoas major og obturator externus, og kan ved utilbørlig svakhet av disse medføre nevropati. Jeg ANTAR at det er det du opplever - Det stemmer ihvertfall overens med det du beskriver. Iverksett opptrening av psoas major og obturator externus. Hvis det i realiteten er Obutratorkompresjon, blir det verre før det blir bedre. Ingen fare. Men, jeg vil selvsagt anbefale deg å få dette sjekket opp av noen som kan se deg i person. Øvelser for disse musklene finner du på nettsiden min, i videobiblioteket. God bedring.
  15. Øvre del av inn, eller utsiden av hamstring? Må ha spesifikk info for å vite hvilken nerve som er affisert