Kjetil Larsen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    324
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kjetil Larsen

  • Rang
    Avansert medlem
  • Bursdag 21. sep. 1987

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://www.treningogrehab.no

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Mann
  • Sted
    Oslo
  • Interesser
    Trening, anatomi, biomekanikk

Converted

Nylige profilbesøk

1 894 profilvisninger
  1. INn eller utside?
  2. Vondt under foten, eller kun i hælen? Har du lav fotbue? Ser at du skriver at du overpronerer, men vil ha en konfirmasjon.
  3. teknikk

    Kraftig krumming (bøy) i korsryggen her. Du må øve på hip hinge, slik at du kan holde korsryggsvai gjennom hele løftet. Viktig at dette gjøres asap. Knærne er helt fine, jeg anbefaler ikke å presse de lenger ut. https://treningogrehab.no/knesmerter-i-forbindelse-med-styrketrening/
  4. Nervesmerter i armer er som regel ikke farlig, bare slitsomt. Du merker veldig fort om styrketrening går greit eller ei; det stopper seg i verste fall selv, og i beste fall ikke. Lykke til!
  5. Takk for anbefaling!
  6. Det du beskriver er (nesten) garantert nerver. Jeg kan ikke hjelpe deg med dette over nettet dessverre; det krever undersøkelse og spesifikk opptrening for å finne og korrigere de muskulære klemområdene. Bra at du ønsker å komme i form. Det anbefales.
  7. Innside eller utside(spissen) av albuen? Ingen nummenhet i lille- og ringfinger? Evt i tommel, peke og langefinger? Hvilke bevegelser trigger smerten? Evt hva slags belastning? Prøv gjerne å finne et bilde på nettet som illustrerer nøyaktig smertelokasjon. F.eks slik
  8. Dette høres nerverelatert ut. Les her og se om symptomene stemmer https://treningogrehab.no/losningen-thoracic-outlet-syndrom-tos/
  9. Høres ut som nerver. Tibia og isjas-nervene kan klemmes mellom soleus og popliteus (muskler i leggen), samt under biceps femoris og mellom obturator internus og piriformis. En eller flere av disse strukturene trenger antakeligvis spesifikk opptrening.
  10. Scapula skal ligge ca. 15° fremrotert (anterior rotasjon) med angulus superior på linje med ryggvirvel T2 i benkpress. Innta pushup-stilling og mål opp forskjellen.
  11. Stort sett er det skulderbladene som ligger skjevt og ikke ryggen.
  12. Helt korrekt det du skriver om dybde her. Handler nok mer om fleksibilitet enn muskelaktivering, men det er helt riktig at man skal begrense dybden for å unngå å kompromittere bekkenstilling.
  13. Kroppen din klarer sannsynligvis ikke å ha fremgang på volumet du bruker. Prøv å senke volum. F.eks slik 20x10 40x8 50x5 60x3 70x1 80x1 90x3x3 70x12x2 Gå for "godsliten" og ikke utslitt-følelsen, i min erfaring. Ferdig.
  14. Man skal IKKE strekke på muskulatur som er skadet. Dette gjør skaden verre. Nå. Sprer smerten seg, eller er den lokal? Kan du definere smerten bedre? Hva slags smerte er det (strålende, brennende, rivende, ømhet, stikkende, lynende, etc)?
  15. Ut i fra det du beskriver, kan det hende at du har en underliggende talonavicular impingement. Dersom talus er låst i anterior posisjon, vil det jamme inn i naviculare og kan føre til vedvarende smerter. Operasjon av naviculare vil i så tilfelle bare være en plasterlapp, ettersom årsaken kommer fra anteriort låst talus. De fleste stressbrudd gror av seg selv. Når det IKKE gjør det, og det ikke er noen åpenbare patologiske årsaker (slik som osteoporose) til dette, er det sannsynlig at noe fortsatt provoserer navicular-benet. Typiske tegn på subtalar impingement er at dorsifleksjon av foten medfører smerter.