Gå til innhold

Audunss

Medlemmer
  • Innholdsteller

    154
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Audunss

  • Rang
    Medlem

Nylige profilbesøk

452 profilvisninger
  1. 4x4. Hvordan gjør man det egentlig?

    Er ingen ekspert, så det jeg sier er mest synsing, men det ser nokså riktig ut, du kan kanskje ta i litt mere, slik at du kommer på det punktet at du ikke vil klare et intervall til. Personlig kjører jeg ikke med pulsklokke, så har ikke så mye og si om sonene, men prøver å holde en gjevn fart i intervallene, og å småjogge i pausene, der intensiteten er relativt lik i alle intervallene. Å se på hva slags pulssone du ligger i hele tiden kan du gjøre når du blir mer erfaren. Hvor sliten du blir er ikke nødvendigvis et godt mål på hvor effektiv treningen er. Du bør bli så sliten at du er fullt restaurert til neste hardøkt. Jeg løper fram og tilbake en strekke, og prøver å løpe marginalt lengre for hver 4x4 økt, klarer man ikke det gjør man eventuelt noe feil i treningen. Det kan være greit å starte rolig, og så øke intensiteten for hvert økt, til man kommer til et intensitetsnivå man kan ligge på over tid. Ellers vil jeg påstå at intensiteten er grei så lenge du kommer til ønsket puls,i pausene/intervallene.
  2. Tråden for dumme spørsmål!

    Min erfaring er at jo større noen er jo mindre interessert er de i hva som skjer rundt seg, og jo mer interessert i sin egen trening siden de faktisk er der for å trene og fokuserer stort sett på hva de skal løfte og ikke hva som skjer rundt seg. Ellers er det bare å snakke med de, de er stort sett nokså hyggelige.
  3. Gym på Mallorca

    Ifølge google maps er det noe i Campos: https://www.google.com/maps/search/gym/@39.4271878,3.0172534,14.5z/data=!4m8!2m7!3m6!1sgym!2sColònia+de+Sant+Jordi,+Balearic+Islands,+Spain!3s0x1297a9a1451c4117:0x61f287259733b60e!4m2!1d2.993808!2d39.3172741?hl=en-DE Vet ikke om den crossbox gymen kan være relevant
  4. Hva har skjedd med treningsverdenen ?

    Bra å høre, er viktig å hjelpe den "yngre" generasjonen, som begynner å trene også. Folk som begynner å trene, blir nok veldig påvirket av miljøet som allerede er på gymmet. "Problemet"er nok i stor grad den økende massen treningssenter, fra 2007 til 2014 har antall treningssenter dobblet seg, da sier det seg selv at mange senter blir fylt med folk som ikke helt har lært seg normal folkeskikk på et gym enda. De fleste som trener, irriterer seg nok over hva andre gjør, når det ikke passer dem. Nokså sikker på at folk irriterer seg på at jeg bruker en time i knebøystativet, mens jeg irriterer meg over folk som skal kjøre settene så raskt at det absolutt ikke er mulig for andre å trene innimellom. Føler stort sett de store sterke er mer medgjørlige enn mange andre, siden de har holdt på en stund, de vet hva som irriterer folk, og er ofte mer medgjørlig for å la andre trene i mellom, siden de trenger uansett 5 min pauser mellom settene. Når det gjelder sterke folk å voldsstatistikk, kan det godt hende de er lavt representert, men de er også lavt representert i befolkningen som en helhet.
  5. Hva har skjedd med treningsverdenen ?

    Høres ut som om det nærmeste som er igjen av gamle byggere med peiling er deg, og om du ikke tar deg tid til å hjelpe de unge lovende, kan du ikke forvente at andre skal gjøre det. Har selv fått hjelp av de eldre store sterke fyrene, og det eneste jeg vet er at jeg turte sjeldent å spørre de, men ventet til de ga meg råd, fordi de fyrene som løfter opp mot 200kg i benken kan være relativt skumle for en som sliter med 100. Forskjellen fra når du var ung er nok at styrketrenning er blitt mer noe som alle gjør, og alle er medlem av et gym nå, ikke bare de som vil bli sterke. Derfor må du inn på mer spesialiserte gyms om du vil finne den atmosfæren du vil ha. Ellers er det færre gym som har en kjerne av folk som har trent der lenge som har den kunnskapen, siden folk flytter mer på seg og disse folkene blir spredd over flere treningssenter. Når jeg begyndte å trene i 2009, var jeg som alle andre de fleste andre en tulling som trodde beinpress var den beste øvelsen for bein, og den eneste måten å trene mage på var med sittups. Når jeg da kom på et gym der de sterke folka tok knebøy og markløft, ga det meg ønske til å trene dette selv, jeg ville jo tross alt bli sterk. Når de sterke folke forsvinner fra et gym, vil stort sett de nye folke gå mot halvbøy og maskiner, fordi dette er stort sett veldig mye lettere, fysisk og psykisk, å gjennomføre. Når det er sagt, har jeg de siste årene trent på et megakommersielt senter, der jeg i begynnelsen var så heldig å kunne kjøre knebøy fritt på et av de to stativene de hadde der, siden det eneste stativene ble brukt til var curls, til å måtte stå i kø, fordi nå er knebøy plutselig blitt populært igjen. Fortsett mange tullinger som driver med curls i bøy-stativet, men ser at flere folk ønsker å faktisk bli sterke istedenfor å få størst mulig biceps. Relativt mange flere folk som begynner å spørre meg om tips også, siden mine 200kg i mark er det nærmeste noen kommer til å være "sterk" der. Poenget er at hva som er populært går nok litt i bølgedaler også.
  6. Risottoris

    Har ikke sagt at ris må være mørkebrun for å ha noe nytte, men er såvidt jeg vet næringsforskjeller på brun og hvit ris, som også støttes av denne artikkelen: http://www.nettavisen.no/nyheter/hvilken-ris-br-du-velge/2557858.html Uten at jeg vet om det som står der er riktig, siden jeg ikke kjenner til personen, det mangler kilder, og jeg har generelt lite peiling på kosthold selv, men det som står virker å gi mening. Den sier kort fortalt "Brun ris har et tynt skal der mesteparten av næringsstoffene ligger, hvit ris er brun ris uten dette skallet, og mangler da disse næringsstoffene. Hvit ris som er forkokt med skal er bedre enn ris som ikke er det, siden da beholdes noe av næringsstoffene." Altså er det også naturlig at hvit og brun ris has ca samme kaloriinnhold. Personlig er jeg ikke veldig fan av ris uansett, så spiser derfor ikke mye av det.
  7. Risottoris

    Bare jeg som er mer interessert i hvilken risottoris man bruker i Paella, siden dette er forksjellige ristyper som kommer fra forskjellige land: https://en.wikipedia.org/wiki/Paella http://www.thekitchn.com/the-best-types-of-rice-for-making-risotto-ingredient-intelligence-215630 Når det er sagt vil jeg tro de fleste hvite ristyper har nokså like næringsinnhold, og hvor "sunn" de er avhenger av hvordan det tilbredes. Både paella og risotto tilberedes ofte med mer olje og smør og andre smakstilsetninger enn hva som er vanlig for hvit ris i norge, og gir derfor mer smak, men også mer kalorier enn det som er vanlig her, vil jeg anta. Om mer kalorier er usunt er en annen sak...
  8. Landevei sykkel ; Hva trenger jeg?

    Som sagt av andre her, trenger man stort sett sykkelbukse fordi det er ubehagelig å sitte på et typisk landeveissete i lengre tid med vanlig shorts, men det skal gå helt greit, vertfall for kortere turer, du må nesten bare prøve. Ellers er det forskjell mellom setene, og du kan også eventuelt skaffe et nytt mer behagelig sete.
  9. SØker reisepartner

    Det er som airbnb ja, bare at man ikke betaler, så det er mer for det sosiale sin skyld, og for å treffe nye folk. Derfor er det også forum og liknende der, der folk søker etter likesinnede, alltids noen som søker etter folk å reise med i Asia. Du kan bruke det for å finne noen du kan sove hos, men du kan også bo på hotel og se etter folk i området som du kan møte(enten lokale eller andre turister). Jeg har brukt det selv ved å la folk sove hos meg endel, ellers brukt det for å møte folk der jeg bor, eller når jeg har reist selv. Si ifra om du lurer på noe,siden kan være litt vanskelig å orientere seg i.
  10. SØker reisepartner

    Om du ikke finner noen her til å bli med, og du vil prøve andre kanaler, ville jeg prøvd å lage en profil på https://www.couchsurfing.com Er alltids folk som ser etter reisefølge der, vertfall om du kan reise med noen fra et annet land enn Norge. Ellers fin side for å treffe folk i nye land.
  11. Treningsåret 2015

    Tenkte først å ikke skrive her, siden treningsåret har vell egentlig vært litt skuffende, men etter litt gjennomtenking har det vært noe bra også. Er blitt et år uten treningspartnere, som setter sine spor, samt på et gym der flesteparten trener mesteparten bicepscurl, og det er ingen å måle seg mot styrkemessig egentlig, så motivasjonen er ikke på topp. Ellers er fokuset etter jeg flyttet til Tyskland mer på å ha det gøy, og finne meg en sosial base her, som egentlig betyr at jeg er blitt hobbyalkoholiker, noe som ikke er forenelig med trening, men egentlig er det viktigere å ha det gøyt sosialt, enn å bli super sterk, så klager ikke. Hva var dine høydepunkter og nedturer? Som nevnt, lite høydepunkter egentlig, men fornøyd med å ha fått startet med overheadsquat, som er morsomt, og begynner å få inn teknikken der, ellers fornøyd med at jeg føler teknikken er bedre i mark og bøy, spesielt bøy. Ellers fornøyd med at jeg har klart å være såpass flink til å trene kontinuerlig hele året, uten treningspartnere, noe som ikke alltids er lett, selv om de store resultatene uteble. Ellers gledelig å se at flere personer begynner å trene knebøy og lignende, og ikke bare bicepscurl, samt alle folkene som har spurt om hjelp. Nedturer er definitivt å få et vondt kne, som gjorde at jeg falt tilbake styrkemessig et stykke, men fikk meg til å se på teknikken, og tror nok det vil hjelpe i det lange løpet, også takk til kl99 for god hjelp. Ellers nedtur at formen på mange måter føles veldig lik, om ikke svakere enn i fjor, men vet også jeg har forbedret meg på noen måter. Hvilke mål nådde du? Ser fra forrige år at målene var å bli sterkere, bedre teknikkmessig og veie mindre, fasitten er vell at jeg veier det samme, svakere total, men bedre teknikkmessig, så er ikke for ille. Ser også jeg hadde mål å sette perser etter jeg skrev samme post i fjor, og det klarte jeg, med 210 i bøy og 130 i benk i slutten av 2014. Beste treningsminner fra året? Skuffende lite minneverdige treningsminner, men jevt over gode treninger. Noe du vil klare før året er omme? Tviler på at det blir noe særlig mer trening på meg, så nei, skal bare spise meg feit(ere) i jula. Gjorde 2015 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv? Ble ikke sterkere, men mer selvsikker har jeg nok blitt, men av andre grunner, og blitt bedre på andre måter, så skal ikke klage, er ikke treningen som er hovedfokuset for mine år her i Tyskland uansett, så egentlig fornøyd med å klare holde meg relativt stabil. Hva er målene for 2016? Samme som i fjor vil jeg vell si, samt å klare 100kg i både overheadsquat og militærpress hadde vært gøy, så jeg kan slutte med å bare varme opp i de øvelsene. Ellers som sagt, er ikke treningen hovedfokuset for tiden, så egentlig bare å holde seg stabilt, trene greit. Ellers flere mål utenom treningen, på tide å bli relativt flytende i Tysk, publisere første artikkel(har en som snart er ferdig, håper jeg), presentere noe på en skikkelig konferanse, ellers bli nesten ferdig med doktorgraden.
  12. [Erfaringer] Barbell jeans.

    https://www.tights.no/butikk/barbell-jeans-straight-athletic-fit-dark-indigo/ Tilbud på de idag, og mye annet grunnet black friday, finnes nå også i større størrelser.
  13. Gourmettråden

    Kan skrive under på det. Var på Kontrast i våres, og Bokbacka nå nylig, og begge var veldig bra, og lever topp Nordisk mat. Kontrast var nok hakket vassere, men også noe dyrere mener jeg. Ellers vil jeg påstå det desverre var litt lite mat på Bokbacka, vi hadde vell full pakke med ekstrarett, og ble ikke supermett, noe som jeg regner med er relevant for mange her på forumet, men uansett en bra opplevelse.
  14. Anbefalingstråd - Tv serier

    Jeg har sett Narcos, og vil anbefale det, litt samme følelse som City of God filmene fra slummen i Brasil fra tidlig 2000 tallet.
  15. [Erfaringer] Barbell jeans.

    Fikk hentet mine idag(var kommet for en uke siden), så mindre enn 10-12 uker, men enda lengre. Tror det hjalp at jeg sendte en mail å spørte hvor de ble av, siden det virker som om de sender ut så fort som mulig, så når jeg klagde ble jeg prioritert, siden det gikk raskt etter det. Ellers veldig fornøyd hvordan de sitter, kan gjøre knebøy i de, trenger ikke belte, og virker bra, men enda tidlig å si, selv om jeg var skeptisk med tanke på 4-6 størrelser ned fra vanlige bukser, sitter de bra. Hvordan er du fornøyd med dine nå Ojive? Ellers fikk jeg gavekort/tilbudskode på 50 dollar, så spørs om det ikke blir et par til.
×