Gå til innhold

Ethereal

Medlemmer
  • Innholdsteller

    106
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    9

Ethereal vant dagen sist Juni 14

Ethereal hadde mest likt innhold!

2 følgere

Om Ethereal

  • Rang
    Medlem
  • Bursdag 30. juli 1983

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Kvinne

Nylige profilbesøk

1 113 profilvisninger
  1. Fra Webcoaching.no er du vel garantert å få noe som er så bra som det kan bli, men prisene er deretter. Han her har imponert meg veldig via sosiale medier, og holder til i Oslo. Tipper prisnivået ligger en del under webcoaching sitt, og han kan nok gi mer personlig oppfølging – jeg ville ikke nølt med å teste ham. Styrkebror.no er et annet safe bet.
  2. Bare for å presisere hva jeg mente- jeg er ikke uenig med deg (illustrert med sitat fra meg selv fra tidligere i tråden ) : å bruke ordet "sunt" er så tricky, siden en objektiv, allmenn definisjon på hva det er ikke eksisterer, sånn utover ren ordboksdefinisjon. Det jeg mente var at proteinbarer ikke er "sunt" som i at de er så gode for kroppen at en kan likestille dem med ordentlig mat av gode ingredienser. I likhet med alt annet man kan spise er de jo ikke i seg selv fetende eller slankende, siden logikk. Men, for min del utgjør det en veldig markant forskjell både på grad av metthetsfølelse og hvordan jeg har det (energinivå, generell velvære), om jeg lar 650 av dagens kalorier om dagen komme fra tre questbarer i stedet for samme antall kalorier fra cottage cheese eller en solid middagsporsjon, i alle fall over tid. Dette har selvsagt mye med at proteinbarer er energitette i forhold til, vel. Kylling eller cottage cheese. Så, uten å forsøke å argumentere videre når jeg ikke er uenig i påstanden- man kan jo fint rase ned i vekt og få i seg grei sammensetnig av makronæringsstoffer selv ved å kun leve på proteinbarer. Men jeg ville hatt det ganske jævlig på en sånn diett. Men som nevnt over, også det som ikke er direkte sunt, eller sånt som er direkte usunt, er jo helt uproblematisk å få i seg, i rett mengde. Men hvis folk ser på en vare som så "sunn" at de overdriver inntaket og heller spiser det enn ordentlige måltider, kan det være uheldig. Det kan også gå helt fint.
  3. Å revitalisere forumet vil jo kreve at man greier få gamle/nye brukere til å delta, og jeg vet ikke helt hvordan man skal gjøre et nå vilt upopulært forum attraktivt? Jeg har funnet flere subredditer som tilbyr godt innhold, lite idioti og masse aktivitet, så, selv om dette er et fint sted, med 10-15 flotte brukere (😁), kan det hende at dette forumet ikke helt er verdt hostingutgiftene. Han selverklærte skinnyfat-duden som lager endeløse tråder, aka den eneste aktive brukeren, vil nok måtte spørre om råd han ikke tar imot andre steder, men jeg kan leve med det.😂
  4. Kalorier bare tull

    Men, kalorier inn vs kalorier ut har funket på meg, ganske presist, så jeg vet ikke helt om jeg greier gi slipp på den der vitenskapelige kalori-konspirasjonen?
  5. Kalorier bare tull

    Lavkarbo-tilhengere har forsøkt å bevise at kalorier ikke teller i over ti år, uten å lykkes - og med mindre du har noe mer enn ankedotiske bevis, tror jeg kanskje ikke du får overbevist noen du heller, ts. Kalorier er ikke det eneste som teller for en vellykket diett, men termodynamikk er en ganske godt etablert greie, så at folk ikke tar deg på alvor når du hevder at den er feil, fordi du ikke har opplevd det sånn...sorry, men det må du regne med. Valg av matvarer vil utgjøre en forskjell, i form av grad av metthetsfølelse, insulin-nivåer etc, men vi snakker om så små marginer at det vel ville utgjøre en forskjell vekttap på 500 gram over sånn, tre år. I beste fall. Hormoner og slikt kan gjøre ting litt vanskeligere, eller lettere, men det er kaloriunderskudd- eller overskudd som forårsaker tap eller økning av fettmasse. Det har vært forsket mer enn dette enn på kreft, omtrent, og forskere har kommet frem til at det stemmer, igjen og igjen.
  6. Ny her - hvor begynne

    Jeg tør ikke gi råd om trening etter såpass omfattende operasjon, men kan i alle fall bare minne om at det går helt fint om du må ha pause fra trening en stund, og at du fokuserer på maten er supert! Bruk tiden fremover til å planlegge og lese deg opp, så er du skikkelig klar når kroppen din har fått leget seg. Å prøve å trene rundt hele kjernemuskulaturen høres rett og slett vanskelig og lite fruktbart ut, bicepscurl gir ikke så mye uttelling alene.
  7. Periodisk faste

    "Har du allerede et tilstrekkelig inntak av protein, er det du egentlig betaler for bare dyrt vann. Liker du smaken, må du for all del fortsette fortsette å drikke det." (direkte sitat Martin Norum/Benjamin Christensenss bok "Sterkere, fra trent til veltrent", og de to er blant de mer pållitelige ekspertene i bransjen). Jeg vet heller ikke hva man argumenterer med at BCAA før fastende trening skal gjøre for kroppen, å få i seg proteiner etter trening er vel fortsatt cluet?
  8. Periodisk faste

    Periodisk faste fungerer kjempefint for meg, selv om jeg i likhet med andre her gjør unntak for å spise frokost i sosiale settinger - for meg er ikke å spise frokost essensielt, og ikke noe som får meg ut av senga om morgenen, men å dele det måltidet med andre gjør det jo, uh, verdt bryet. Jeg velger å ha cut-off-time ved midnatt og faste 12-14 timer (det anbefales vel generelt at kvinner begrenser fastevinduet mer enn menn, 16-timers-faste for kvinner over tid har vel vist seg å kunne tulle med blant annet hormoner). Noen dager er fastevinduet mitt dog lengre, i går var første måltid etter trening rundt 16.30. Jeg har altså ikke et fastsatt antall timer, men minimum 12 bortsett fra de dagene jeg spiser frokost med andre (selv da kan det jo fort bli 12 timer mellom siste måltid lørdag og en sen søndagsfrokost, f.eks). Jeg trener fastende, både cardio og tung styrke (men etter flere kopper kaffe rett før styrkeøktene ) veldig ofte, og hvordan det fungerer varierer vel (som alt) både fra person til person og også makrofordeling i den enkeltes kosthold- og hva man er vant med. Med den vanlige makrosammensetningen min, som generelt fungerer best for min kropp (15-30 prosent kh, 30-35% protein, resten fett, altså veldig liberal lavkarbo), går trening fastende nydelig, både energinivå, eksplosivitet og utholdenhet er på det jeg tror er nært opptll optimalt nivå. Jeg merker veldig godt forskjellen når jeg i flere dager før har spist annerledes (mer karbohydrat-basert), som i påsken da fastende trening både var seigt og kjipt og jeg hadde mindre å gi samtlige økter- jeg kunne ikke løfte så tungt som vanlig, og "gikk tom" veldig fort. Sier ikke at du må gå lavkarbo for å drive med PF, men for meg er det kombinasjonen som fungerer best. Jeg kutter ned på kaloriene nå. og liker store måltider, og tåler mye bedre å gå litt sulten før dagens første måltid enn å legge meg sulten, da kan jeg glemme både søvnkvalitet og å i det hele tatt få sovet mer enn 3-4 timer. Så periodisk faste er spesielt fint i, uh, perioder med lavere kcalinntak.
  9. Treningstøy

    Jeg trener på et gym der 85% av klientellet er damer. Vi er ikke vant til menn i særlig grad, og når de lukter i tillegg?
  10. Treningstøy

    Jeg tror "stringlet" fra gymshark er greia nå? Jeg har sett en del sånne på instagram. Jeg er så fascinert av hvordan det plagget får menn med perfekte kropper som er mer avkledd enn vanlig til å bli langt, langt mindre sexy.
  11. Treningstøy

    Du kan forsøke bløtlegging i eddik, men tror det maks kan gi tøyet et par uker til. Men slike plagg kan du ha i bakhånd til dager der det er for mye folk på gymmet, vi har en fyr på vårt som ikke bare har den der eimen av svette fast i syntet, men som tar av seg skoene når han skal trene, og senteret jeg trener på er lite og trangt- nå har jeg sett ham greie å tømme en hel etasje et par ganger. Hvis han faktisk er klar over det (tviler på at han er det, da), er det faktisk djevelsk smart. Mest djevelsk.
  12. Treningstøy

    Ull innendørs? Jeg tror selv den tynneste "sommerulla" til Kari Traa vil bli veldig ubehagelig innendørs innen du er ferdig med første settet. Skjønner godt problemstillingen med lukt fra syntetisk treningstøy, men det der er vel noe man ikke kan gjøre så mye med- når det begynner å stinke, og du kjenner lukta komme tilbake igjen selv etter vask, er det ikke så mye annet å gjøre enn å pensjonere plaggene. Det er kjipt, spesielt hvis det er dyre plagg du liker, men treningstøy er forbruksvare. Jeg trener mye i singlet dels for å unngå den verste armhule-svettingen på t-skjorter, men utover det må du nok bare enten bruke veldig billige klær som det ikke er så traumatisk å kvitte seg med. Jeg finner mye trøst i at det gir meg unnskyldning til å shoppe nytt, men er ganske sikker på at det ikke er noe alle andre synes er en bonus. Re:claim vaskemiddel (fås på blant annet gymgrossisten) skal funke i noen grad, men svette + syntetiske materialer vil før eller siden lukte ille. No pain, no gain, etc.
  13. Vel, noe jeg ikke nevnte i svaret mitt, som er litt viktig: da du skrev "spise med god samvittighet"- jeg synes man også kan spise det som ikke er sunt med god samvtittighet, hvis mengdene er ok, og resten av det man spiser er bra. Jeg blir bare så sur når, spesielt i fitnessindustrien, ting blir fremstilt som "sunne" når de nå strengt tatt ikke er det. Btw, gymgrossisten har veldig gode kampanjer i blant, så se opp for det, de setter gjerne ned ting med 25% i blant, og da blir det mer, heh, spiselig pris.
  14. Fullkroppsprogram hvor lenge?

    Jeg er bare innom for å si at antrekket ditt er så fint at jeg nesten kjøpte det selv. Nå angrer jeg litt. Ikke at ikke fremgangen ikke er superimponerende, superbra kropp, men for en kvinnelig, heterofil fashionista kan jeg ikke la et bra antrekk passere? den WeAreFit-toppen er så fin. Tightsene også (Gavelo?).
  15. Selv om jeg er så glad i proteinbarer at jeg knapt kan ha en eske i hus, og det jo er sunt med proteiner, så er ærlig talt ikke proteinbarer sånn spesielt sunne. Og det er ikke særlig stor forskjell på hvor sunne de respektive er, selv om "diettbarene" har mindre sukker (men ofte er søtet med for eksempel malitol, som ikke er mye bedre enn sukker- det gir kalorier, blodsukkerstigning (høy Gi og ikke så søtt som sukker, så man må bruke mer for å få samme søtningsgrad, evnt.kombinere med andre søtningsstoffer, noe de fleste produsentene gjør)). Det er vel ikke klart hvor mye av det som føres opp som sukkeralkoholder som faktisk kan tas opp i kroppen, det varierer vel både fra person til person, og hvilket søtningsstoff sukkeralkoholene kommer fra- de fra erythnol kan man se bort fra, men når Atkins-barer, Carb-killa etc er søtet med malitol, så kan du godt regne med at proteinbaren i praksis ikke inneholder kun "et gram sukker. Det der "net carb"-begrepet man opererer med er i beste fall unøyaktig Poenget jeg brukte mange ord på å få frem her, er at, vel, proteinbarer er ofte sunnere enn en sjokolade. Og kan spises som erstatning for sjokolade. Men per 100 gram inneholder de oftest godt over 300 kcal, og man blir ikke veldig mette av dem. Det er rett og slett næringstett mat som, hvis vi kun ser på kalori-innhold, gir deg like mye energi som samme mengde smågodt. Bedre makroinnhold, sure, men med mindre man gjerne kan få i seg mer kalorier og proteinbarer frister (de smaker jo godt), så bør man egentlig begrense inntaket. Og i alle fall ikke spise dem fordi de er sunne, erststte måltider med dem, og tro at man gjlr kroppen sin en kjempetjeneste. Se på næringsinnholdet, finn noen du synes er gode (fightit.no selger utallige varianter enkeltvis, så du kan prøve deg frem, men jeg ville egentlig ikke brydd meg så veldig om å finne den aller "sunneste". Jeg ser på det som litt sunnere godteri, og ofte velger jeg å bare spise mat, og så heller spise skikkelig godteri i blant. Vet ikke hva du legger i "jevnlig basis", men det er nok by far sunnest spise mat på jevnlig basis, og slå deg løs med en gigantisk proteinbar på lørdager. Søtsaker på jevnlig basis er uansett en uvane mange like gjerne kan legge av seg, sånn for å være skikkelig kjip. Proteinbarer er "sunnere søtsaker, men å kalle det sunt? Nja. I begrensede mengder, så! Når noe smaker oreo eller brownie eller bursdagskake, har konsistens som minner veldig mye om sjokolade, og er dekket av sjokolade, er det som regel ikke sunt. If it walks like a duck, talks like a duck, etc. Questbarene var jo lenge overlegne på næringsinnhold mye fordi konsistens og smak ikke akkurat kunne forveksles med sjokolade. Jeg ville gått for Beef jerky, nøttesmør er også sunt og kan selv i små mengder gjøre bra ting for et halvkjipt måltid. Gymgrossisten tror jeg har Beef Jerky til ok pris, og nøttesmør og annet nam som er mer mat, og sunnere, enn proteimnbarer. (Jeg har gått over på proteinpudding selv, som heller ikke er så innmari sunt, men supergodt, kalorifattig, og totally verdt det for min del- men jeg spiser det ikke daglig, liksom)
×