Ethereal

Medlemmer
  • Innholdsteller

    93
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    7

Ethereal last won the day on Mars 18

Ethereal had the most liked content!

2 følgere

Om Ethereal

  • Rang
    Medlem
  • Bursdag 30. juli 1983

Profilinformasjon

  • Kjønn
    Kvinne

Nylige profilbesøk

855 profilvisninger
  1. "Har du allerede et tilstrekkelig inntak av protein, er det du egentlig betaler for bare dyrt vann. Liker du smaken, må du for all del fortsette fortsette å drikke det." (direkte sitat Martin Norum/Benjamin Christensenss bok "Sterkere, fra trent til veltrent", og de to er blant de mer pållitelige ekspertene i bransjen). Jeg vet heller ikke hva man argumenterer med at BCAA før fastende trening skal gjøre for kroppen, å få i seg proteiner etter trening er vel fortsatt cluet?
  2. Periodisk faste fungerer kjempefint for meg, selv om jeg i likhet med andre her gjør unntak for å spise frokost i sosiale settinger - for meg er ikke å spise frokost essensielt, og ikke noe som får meg ut av senga om morgenen, men å dele det måltidet med andre gjør det jo, uh, verdt bryet. Jeg velger å ha cut-off-time ved midnatt og faste 12-14 timer (det anbefales vel generelt at kvinner begrenser fastevinduet mer enn menn, 16-timers-faste for kvinner over tid har vel vist seg å kunne tulle med blant annet hormoner). Noen dager er fastevinduet mitt dog lengre, i går var første måltid etter trening rundt 16.30. Jeg har altså ikke et fastsatt antall timer, men minimum 12 bortsett fra de dagene jeg spiser frokost med andre (selv da kan det jo fort bli 12 timer mellom siste måltid lørdag og en sen søndagsfrokost, f.eks). Jeg trener fastende, både cardio og tung styrke (men etter flere kopper kaffe rett før styrkeøktene ) veldig ofte, og hvordan det fungerer varierer vel (som alt) både fra person til person og også makrofordeling i den enkeltes kosthold- og hva man er vant med. Med den vanlige makrosammensetningen min, som generelt fungerer best for min kropp (15-30 prosent kh, 30-35% protein, resten fett, altså veldig liberal lavkarbo), går trening fastende nydelig, både energinivå, eksplosivitet og utholdenhet er på det jeg tror er nært opptll optimalt nivå. Jeg merker veldig godt forskjellen når jeg i flere dager før har spist annerledes (mer karbohydrat-basert), som i påsken da fastende trening både var seigt og kjipt og jeg hadde mindre å gi samtlige økter- jeg kunne ikke løfte så tungt som vanlig, og "gikk tom" veldig fort. Sier ikke at du må gå lavkarbo for å drive med PF, men for meg er det kombinasjonen som fungerer best. Jeg kutter ned på kaloriene nå. og liker store måltider, og tåler mye bedre å gå litt sulten før dagens første måltid enn å legge meg sulten, da kan jeg glemme både søvnkvalitet og å i det hele tatt få sovet mer enn 3-4 timer. Så periodisk faste er spesielt fint i, uh, perioder med lavere kcalinntak.
  3. Jeg trener på et gym der 85% av klientellet er damer. Vi er ikke vant til menn i særlig grad, og når de lukter i tillegg?
  4. Jeg tror "stringlet" fra gymshark er greia nå? Jeg har sett en del sånne på instagram. Jeg er så fascinert av hvordan det plagget får menn med perfekte kropper som er mer avkledd enn vanlig til å bli langt, langt mindre sexy.
  5. Du kan forsøke bløtlegging i eddik, men tror det maks kan gi tøyet et par uker til. Men slike plagg kan du ha i bakhånd til dager der det er for mye folk på gymmet, vi har en fyr på vårt som ikke bare har den der eimen av svette fast i syntet, men som tar av seg skoene når han skal trene, og senteret jeg trener på er lite og trangt- nå har jeg sett ham greie å tømme en hel etasje et par ganger. Hvis han faktisk er klar over det (tviler på at han er det, da), er det faktisk djevelsk smart. Mest djevelsk.
  6. Ull innendørs? Jeg tror selv den tynneste "sommerulla" til Kari Traa vil bli veldig ubehagelig innendørs innen du er ferdig med første settet. Skjønner godt problemstillingen med lukt fra syntetisk treningstøy, men det der er vel noe man ikke kan gjøre så mye med- når det begynner å stinke, og du kjenner lukta komme tilbake igjen selv etter vask, er det ikke så mye annet å gjøre enn å pensjonere plaggene. Det er kjipt, spesielt hvis det er dyre plagg du liker, men treningstøy er forbruksvare. Jeg trener mye i singlet dels for å unngå den verste armhule-svettingen på t-skjorter, men utover det må du nok bare enten bruke veldig billige klær som det ikke er så traumatisk å kvitte seg med. Jeg finner mye trøst i at det gir meg unnskyldning til å shoppe nytt, men er ganske sikker på at det ikke er noe alle andre synes er en bonus. Re:claim vaskemiddel (fås på blant annet gymgrossisten) skal funke i noen grad, men svette + syntetiske materialer vil før eller siden lukte ille. No pain, no gain, etc.
  7. Vel, noe jeg ikke nevnte i svaret mitt, som er litt viktig: da du skrev "spise med god samvittighet"- jeg synes man også kan spise det som ikke er sunt med god samvtittighet, hvis mengdene er ok, og resten av det man spiser er bra. Jeg blir bare så sur når, spesielt i fitnessindustrien, ting blir fremstilt som "sunne" når de nå strengt tatt ikke er det. Btw, gymgrossisten har veldig gode kampanjer i blant, så se opp for det, de setter gjerne ned ting med 25% i blant, og da blir det mer, heh, spiselig pris.
  8. Jeg er bare innom for å si at antrekket ditt er så fint at jeg nesten kjøpte det selv. Nå angrer jeg litt. Ikke at ikke fremgangen ikke er superimponerende, superbra kropp, men for en kvinnelig, heterofil fashionista kan jeg ikke la et bra antrekk passere? den WeAreFit-toppen er så fin. Tightsene også (Gavelo?).
  9. Selv om jeg er så glad i proteinbarer at jeg knapt kan ha en eske i hus, og det jo er sunt med proteiner, så er ærlig talt ikke proteinbarer sånn spesielt sunne. Og det er ikke særlig stor forskjell på hvor sunne de respektive er, selv om "diettbarene" har mindre sukker (men ofte er søtet med for eksempel malitol, som ikke er mye bedre enn sukker- det gir kalorier, blodsukkerstigning (høy Gi og ikke så søtt som sukker, så man må bruke mer for å få samme søtningsgrad, evnt.kombinere med andre søtningsstoffer, noe de fleste produsentene gjør)). Det er vel ikke klart hvor mye av det som føres opp som sukkeralkoholder som faktisk kan tas opp i kroppen, det varierer vel både fra person til person, og hvilket søtningsstoff sukkeralkoholene kommer fra- de fra erythnol kan man se bort fra, men når Atkins-barer, Carb-killa etc er søtet med malitol, så kan du godt regne med at proteinbaren i praksis ikke inneholder kun "et gram sukker. Det der "net carb"-begrepet man opererer med er i beste fall unøyaktig Poenget jeg brukte mange ord på å få frem her, er at, vel, proteinbarer er ofte sunnere enn en sjokolade. Og kan spises som erstatning for sjokolade. Men per 100 gram inneholder de oftest godt over 300 kcal, og man blir ikke veldig mette av dem. Det er rett og slett næringstett mat som, hvis vi kun ser på kalori-innhold, gir deg like mye energi som samme mengde smågodt. Bedre makroinnhold, sure, men med mindre man gjerne kan få i seg mer kalorier og proteinbarer frister (de smaker jo godt), så bør man egentlig begrense inntaket. Og i alle fall ikke spise dem fordi de er sunne, erststte måltider med dem, og tro at man gjlr kroppen sin en kjempetjeneste. Se på næringsinnholdet, finn noen du synes er gode (fightit.no selger utallige varianter enkeltvis, så du kan prøve deg frem, men jeg ville egentlig ikke brydd meg så veldig om å finne den aller "sunneste". Jeg ser på det som litt sunnere godteri, og ofte velger jeg å bare spise mat, og så heller spise skikkelig godteri i blant. Vet ikke hva du legger i "jevnlig basis", men det er nok by far sunnest spise mat på jevnlig basis, og slå deg løs med en gigantisk proteinbar på lørdager. Søtsaker på jevnlig basis er uansett en uvane mange like gjerne kan legge av seg, sånn for å være skikkelig kjip. Proteinbarer er "sunnere søtsaker, men å kalle det sunt? Nja. I begrensede mengder, så! Når noe smaker oreo eller brownie eller bursdagskake, har konsistens som minner veldig mye om sjokolade, og er dekket av sjokolade, er det som regel ikke sunt. If it walks like a duck, talks like a duck, etc. Questbarene var jo lenge overlegne på næringsinnhold mye fordi konsistens og smak ikke akkurat kunne forveksles med sjokolade. Jeg ville gått for Beef jerky, nøttesmør er også sunt og kan selv i små mengder gjøre bra ting for et halvkjipt måltid. Gymgrossisten tror jeg har Beef Jerky til ok pris, og nøttesmør og annet nam som er mer mat, og sunnere, enn proteimnbarer. (Jeg har gått over på proteinpudding selv, som heller ikke er så innmari sunt, men supergodt, kalorifattig, og totally verdt det for min del- men jeg spiser det ikke daglig, liksom)
  10. Nå har ikke jeg noe førstehåndskjennskap til bikinifitness, det må noen andre svare på, men jeg lurer litt på hva du tenker oppnpå med bikinifitness? Hvis du allerede sliter med mestringsfølelse og usikkerhet, og man vet at bare diett-delen når man skal stille i fitness går hardt på psyken, så vet jeg ikke om det er noen løsning på slike problemer. Og å sikte mot konkurranser i fitness er vel for dem som har en temmelig innarbeidet treningsrutine fra før, og er klare for å ta det et skritt lengre. Om det er å få livsstil på plass og varig endiring og struktur, tipper jeg at å få inn dette, gjerne gjennom å fokusere på noe mer langsiktig enn å stå på en scene en eller flere ganger, nok kan være en bedre løsning.
  11. Sånn, fleiping til side, så flyttet jeg selv hit fra lenger sør i landet for noen år siden, og jeg hadde egentlig ikke trodd at klima, innenlands, i tillegg til nye omgivelser etc, skulle bli noen utfordring. Det jeg fant ut veldig kjapt var at i stedet for å tviholde på treningsrutinene mine og få dem til å funke som før i en helt ny by - der man i tillegg må ta enkelte hensyn fordi det faktisk er ganske arktisk her i blant, måtte jeg bare tilpasse meg, og tilpasse programmet. Selv fant jeg alternativer og utforma treningsopplegget mitt etter forholdene og det fungerte veldig bra for min del. Tromsø har mye å by på for treningsentusiaster, både i form av senter, klatring, kampsport, sykling, ski, annet friluftsliv, og et basseng som nok står ferdigstilt om 10 år, så jeg ville helt seriøst ikke hengt meg veldig opp i trappeløpinga, og heller tweaket på det du gjør til vanlig sånn at det funker her oppe også.
  12. Opp og ned fra stortorget, rådhustrappene er jo, vel. Det er trapper, om noe? Jeg har ikke sett særlig mye som kan være aktuelt, desverre, Tromsø er så kompakt, og der det er en trapp, er det som regel fem kafeer og minst et utested rett i nærheta, eventuelt et boligkompleks. Om det er noe trøst, vil du kjapt miste lysten på å løpe i trapper når isen legger seg om ikke lenge. Når det er avbært, anbefaler jeg at du tester det Tromsøfolk sverger til - fjellturer. Utetreningssesongen er kort her oppe, men vi har bra treningssentere, da.
  13. Prøver meg på julefeiring uten matorgier, siden jeg ikke orker å måtte gå ned tre kilo ren marsipan over nyttår. Det kan gå.

  14. Enda en Polar M400-anbefaling herfra- utover det som står i innlegget over, som er en grei og presis oversikt, er denne klokka både en veldig god "allrounder" (alle merkene/modellene er best på noe, og dårligere på noe annet, denne gjør alt, og gjør det bra). Den har massevis av funksjoner som man kanskje ikke ønsker, men den har også alt det man trenger av det grunnleggende- man velger selv omfanget og type bruk. Det er bare rett og slett ingenting jeg kommer på som jeg ville savnet, og jeg er en kresen pulsklokkebruker som har slitt ut fire-fem stykker de siste syv-åtte årene. Polar er litt "traust", men det er til gjengjeld et merke du kan stole på gir deg kvalitet og brukervennlighet. Om jeg skulle klage på noe er det at den ikke ser ut som Apple Sportwatch-saken. Den er ikke pen, liksom. Men når det er det mest negative, er det et godt skussmål, altså.
  15. Er temmelig imponert over at du greide å sile ut det som gav mening, innimellom alt...tullet, og få frem poengene uten capslock.