SamGold

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1 535
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    2

SamGold last won the day on Juni 12 2016

SamGold had the most liked content!

Om SamGold

  • Rang
    Fitnessblogger

Nylige profilbesøk

1 472 profilvisninger
  1. Etter å ha trent av og på i 10 år har jeg et greit grunnlag jevnt over, men knebøyen er og forblir patetisk. Sannsynligvis mye fordi den har blitt nedprioritert til fordel for markløft og andre beinøvelser. Til sammenligning trener jeg nå med 160 kg i markløft og utfører rundt 5 repetisjoner med rimelig grei teknikk og stopp i bunn. Siste knebøy-økt var på 80 kg med 5 blytunge repetisjoner. Noen generelle tips eller forslag til program som kan fungere? Nåværende program er bøy 1 gang per uke med 4 arbeidssett a 4 reps. Kjører dette på mandag. Onsdag er det markløft hvor jeg jobber meg oppover til ett tungt toppsett på 5 repetisjoner og avslutter med 5x10 repetisjoner på 80 kg (Boring but Big). Burde jeg trene bøy oftere? I så fall, en lett økt? Å kjøre tung bøy flere ganger i uken virker som om det blir for mye for min del. Måtte bli mandag og fredag i så fall og da kanskje nedprioritere markløften litt? Vedrørende teknikk er det godt mulig jeg har forbedringspotensiale her også. Jeg går VELDIG dypt. Det vil si, jeg går helt til det sier stopp og det er godt under 90 grader. Kunne kanskje unngått å gå helt i bunn? Takker for innspill!
  2. Da er diettpausen over for denne gang. Tok en mini-deload også. Føler meg "feit" og opplagt til å begynne på igjen. Blir fort en liten pause i påsken også. Så dette trekker ut.
  3. Trener du? Kardio? Så sant du ikke har problemer med stoffskiftet eller lignende, så er nok kaloriunderskuddet rett og slett ikke lavt nok. Husk at disse kalkulatorene bare estimerer og således aldri er nøyaktig. De kan være et greit utgangspunkt, men som regel må man justere enten opp eller ned. Du burde heller ikke gått 10 uker før du fant ut at det du gjør ikke fungerer. Normalt sett skal man fint kunne gå ned 1,5 kg alt første uken på diett. Det er senere ting begynner å gå sakte. Makroene ser så vidt jeg vet greie ut. Personlig liker jeg å spise mer på treningsdager og mindre på fridager, men vet det er delte meninger der.
  4. Hvor mye spiser du på spisedagen da? Jeg har vært på diett i over 8 uker og har forøvrig hatt kun 1-3 spisedager og selv da har jeg tatt det ganske forsiktig. Det virker ikke som du har spesielt stort underskudd på kaloriene. Går du berserk på spisedagen kan dette være nok til å hindre resultater. I tillegg tviler jeg på du trenger en spisedag i utgangspunktet.
  5. Huh? Forsto ikke helt den siste setningen. Vedrørende PSMF så er det egentlig tre dager per uke, men fire dager trening per uke er overkill for meg, så derfor ble det 4 dager med PSMF. Kan jo allltids fjerne en PSMF dag og ta det litt roligere én dag. Hvis du ikke har et konkret tidspunkt du må nå målet ditt på anbefaler jeg deg å ta en god pause fra dietten og roe ned reka litt. Hvis du skal kjøre 800kcal/ dag flere ganger i uka gjør det virkelig vondt verre. Å droppe ned til 9-10% kroppsfett er ikke så jævlig vanskelig bare du bruker litt tid. Det er først når du skal under dét at ting begynner å bli problematisk. For øvrig tror jeg ikke du blir midlertidig impotent og at testoverdier flyr i dass ved å gå ned til 10%. Derimot kan det fint gjøre det hvis du ikke lytter til kroppen din. Har ikke hastverk sånn sett. Er bare veldig kjedelig å være på diett, så ønsker bare bli ferdig så raskt som mulig. Har gått meg på en smell før, men da var jeg i en annen livssituasjon en denne. Føler jeg har rimelig grei kontroll på hva kroppen tåler og ikke tåler nå. 1 uke maintenance + er i utgangspunktet nok. 2 uker er anbefalt. 3-4 uker er sikkert ideelt. Og, med det samme jeg kommer på det. Når vi ser oss i speilet tenker vi subjektivt "aight, nå er jeg 10% body fat, ser bræ ut". I realiteten er det egentlig at du er 15%, og trenger å droppe minst 5kg fett til for å bli shred. Men det vet du sikkert. Jepp. Det er lett å undervurdere fettapet som kreves. Jeg ser rutene mine nå i godt lys, men mangler den lille siste touchen. Trenger ikke droppe 5 kg, men kanskje 2 kg rent fett.
  6. Jo, men pulvermåltidet inneholder også som regel frukt og nøtter, så tenker det går opp i opp.
  7. Jeg kjøpte Nutramino Whey Isolate & Concentrate hos gymbutikken.no i dag. De har et greit tilbud nå. Fant lite med reviews på nettet i forkant, så var litt skeptisk. Det ene jeg fant mener jeg på gav full score for næringsinnholdet, men lav score på smak. Jeg ble derfor veldig positivt overrasket over smaken (sjokolade). Tør påstå at det er blant de beste, om ikke det beste, jeg har smakt. Det eneste som kan være dumt er at whey er ganske tynt, så det metter ikke særlig. Spørs litt hvordan du bruker pulveret.
  8. Det ble to nye Barebells i dag. De smaker seriøst like godt som en hvilken som helst sjokolade.
  9. Tror dere makrofordeling har mye å si for min situasjon? Med Mennos opplegg som jeg har kjørt er det som nevnt PSMF fire dager per uke og høyt fett og moderat protein/karbo på treningsdager. Martin Berkhan på sin side kjører høyt på karbohydrater og veldig lavt på fett. Selv på fridager har han forholdsvis mye karbohydrater. Vurderer eventuelt endringer her. * Må legge en ny strategi fremover. Status er fortsatt at jeg ønsker å miste 1,5 kg. Roughly. Men, jeg kjenner meg noe sliten. Tror kroppen hadde trengt en deload snart. Mulig jeg rett og slett trenger en pause før jeg gyver løs på siste angrep? Planen er derfor enten å kjøre en deload neste uke eller se om jeg klarer en uke til. Tror jeg skal gjøre opp regnskap på mandag. Om jeg kjenner meg opplagt, så trener jeg, om ikke, så tar jeg en roligere uke. Diettpause/maintenance - Hvor lenge må man gjøre dette for at det skal ha effekt? Ved en eventuell deload tenker jeg å bare ta helt fri fra onsdag til mandag eller noe sånt. Vil det være nok? Eller trenger man mer?
  10. Koster 49 kr for 50 g Beef Jerky hos Gymgrossisten, så det er neppe et alternativ som supplement på jevn basis.
  11. Takk for grundig svar, @Ethereal. Jeg har ikke tatt proteintilskudd på årevis, men tenker nå å begynne med det igjen av praktiske årsaker. Alternativt tenker jeg å eventuelt heller supplere med proteinbarer. Det vil si, kanskje som et mellommåltid per dag. Innser naturligvis at vanlig mat er å foretrekke, men igjen, praktiske årsaker. Ser også at jeg ganske ofte ender opp med å kjøpe proteinbarer på butikken og da kanskje ikke de mest optimale/billige. Har lenge kjøpt Atkins Chocolate Decadence. Synes faktisk den er veldig god. Og brukbart proteininnhold. Skal sjekke ut Beef Jerky.
  12. Smakte Barbell med kokos i går. Den var MEGET god. Helt enig. Faktisk like god som en hver sjokolade etter min mening. Husker du likte godt Quest-bars. Du må vel være enig i at disse er langt bedre? Får jeg tak i disse billig en plass, så kjøper jeg nok disse. Mars og Snickers har jeg ikke testet enda, men selgeren hvor jeg kjøpte Barbell sa at han ikke kjente forskjell på vanlig Mars og protein-Mars. Men disse har vel endel sukker? Takker! Smakte på Oh Yeah! One med kakesmak (sjokolade) i går. Hadde jeg spist den alene hadde jeg kanskje elsket den, men den bleknet litt ved siden av Barebell baren.
  13. Hva gikk du for?
  14. Hei! Finnes det noen sunne og gode proteinbarer som ikke er fulle av sukker og kan spises på jevnlig basis med god samvittighet? Quest er vel de eneste jeg kommer på, men har et turbulent forhold til de og de er per i dag ikke et alternativ. Er i markedet for å kjøpe proteinpulver nemlig, men kan kanskje like gjerne kjøpe inn proteinbarer om jeg finner noe bra. Bestiller også gjerne fra utlandet (iHerb?). Takk! PS: Andre alternative proteinkilder kan også vurderes. Har tenkt på for eksempel Beef Jerky om det kan finnes billig.
  15. Det høres ut som om du har mulighet til å optimalisere hormonene dine ved hjelp av trening og livsstilsendringer. Men ikke forvent at det skjer på en uke. Det kan ta måneder. Du må selv vurdere om du vil være på medisiner resten av livet eller om du vil forsøke å ordne det naturlig. Lykke til!