Gå til innhold

SamGold

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1 627
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

SamGold vant dagen sist Oktober 21

SamGold hadde mest likt innhold!

Om SamGold

  • Rang
    Fitnessblogger

Nylige profilbesøk

1 932 profilvisninger
  1. Nebido erfaringer?

    Hei! Jeg har erfaring med Nebido og også dine symptomer. Skal prøve å holde dette kort og punktvis. 1. Jeg mener at Nebido ikke er en optimal form for TRT, men søk gjerne litt rundt på utenlandske forum og se om andre har mer positive erfaringer nå. Problemet med Nebido er at du får en skyhøy dose som gjør at du får veldig høye testosteronverdier (og sannsynligvis også østrogen) like etter injeksjonen og så går du på lavere verdier på slutten. Med andre ord: ustabile konsentrasjoner. Det sies vel at på sikt skal nivåene bli mer jevne på grunn av den lange halveringstiden, men jeg er skeptisk til dette. Jeg valgte å løse dette på egenhånd ved å injisere Nebido hver tredje eller fjerde dag i underhudsfettet mitt på magen. Brukte insulinsprøyter til dette. Helt smertefritt. Men krever jo at du får tak i hetteglass og helst får med deg legen på dette. Det dette gjør er i hvert fall å gi deg jevne nivåer av testosteron uten de voldsomme toppene og bunnene. Husker ikke nøyaktig hvordan jeg doserte det, men poenget er at jeg fordelte hele dosen jevnt over omtrent samme tidsintervall i stedet for å injisere alt på en gang intramuskulært. 2. Om du ikke får legen din med på dette, så ville jeg heller vurdert å prøve gel om du ikke alt har gjort det. Korrekt påført (og om du tar det opp skikkelig gjennom huden), så skal gel være det som best etterligner hormonprofilen til en ung og frisk mann. 3. HCG. I Norge ser det ikke ut til at testikkelfunksjon er et hensyn som tas ved TRT behandling. Ved tilførsel av testosteron vil testiklene på sikt krympe. Foruten estetiske hensyn, er det andre variabler som også spiller inn. Derfor bør som regel all testosteronterapi inneholde HCG. Dette er også noe du kan ta med insulinsprøyter. Ikke bare det, men HCG alene kan faktisk fungere som hormonterapi om du lider av sekundær svikt (hypofysen, ikke testiklene). 4. Avslutningsvis kan jeg si at for min del hadde jeg lite effekt av TRT og merket nesten ingenting selv om nivåene mine var både todoblet og tredoblet. For min del var det sannsynligvis en dårlig livsstil og mye stress som var den reelle plagen. Eller så var det noe annet som plaget meg som har gått over av seg selv. For jeg fungerer veldig bra nå om dagen etter å hatt samme symptomer som du beskrev i ÅREVIS. Testosteronnivåene mine var aldri veldig lave (rundt 12-13 med lav SHBG (høy fri testosteron), men så lave at jeg følte jeg burde prøve TRT. Det hadde dog liten effekt. Oppsummert: Nebido er sannsynligvis ikke optimalt, så om du skal fortsette med TRT, se om du kan få det i deg på en smartere måte. Vurder også å få HCG av legen din. Vurder om det kan være andre ting som forårsaker dine plager. I motsetning til meg, så har du faktisk ganske lave verdier. Ellers mener jeg å ha lest at det kan ta en god stund før du får full effekt av TRT, så det er kanskje verdt å prøve litt til? Om du blir kvitt vommen din og får en lavere fettprosent, så vil også det gi deg en langt bedre hormonprofil. Lykke til!
  2. Trekker ikke konklusjoner basert kun på en ukes trening, men musklene har i hvert fall ikke falt av enda og jeg har faktisk hatt marginale økninger fra forrige uke. Føler meg mer opplagt også. Hadde ellers et lite uhell på trening i går. Skulle laste på 92,5 kg på benkpress som jeg etter planen skulle kjøre 5-6 repetisjoner på. Vekslet med en annen på trening, så surret litt og presterte å legge på 102,5 kg i stedet. Tenkte jeg skulle ha stålkontroll på 92,5, så intetanende løftet jeg av og gjennomførte 2 repetisjoner gode repetisjoner. Synes det var sykt tungt og kunne ikke forstå at jeg hadde tapt så mye styrke eller hadde så dårlig dagsform. Stor var gleden når jeg oppdaget feilen. Tviler på jeg hadde løftet så mye med så god form om jeg visste hva som egentlig lå på stangen.
  3. Korrekt. Marginal styrkeøkning (skjønt jeg her er usikker på hvor mye av det skyldtes at øvelsene er nye) er noe jeg anser for å være et veldig bra resultat på diett, så det var ikke skrevet som en klage, men som en positiv kommentar. Er superhappy om jeg greier å holde på styrken.
  4. Nytt program: Dag 1: Benkpress 3 sett Bøy 3 sett Skråbenk manual 3 sett Pull-ups 3 sett Shoulder pulls 3 sett Butterfly lateral raise 2 sett EZ curl 1 sett Dag 2: Markløft fra plattform 3 sett Bulgarske utfall 2 sett Glute ham raise 3 sett Uni-lateral leg extension 3 sett Benk volum (60% RM) 5 sett Overhead shrug 3 sett Dag 3: Stående skulderpress 3 sett Benk press 3 sett høyrepetisjon Chin-ups 3 sett Bayesian curl 3 sett Triceps extension 3 sett Så får vi håpe at musklene ikke faller av. For å oppsummere de 4 ukene, så skal det sies at jeg økte marginalt i styrke hele veien, men primært i nye øvelser. Så, det kan vel være at det var teknikken som ble forbedret. Tviler på det var noen stor hypertrofi, men vil tro jeg har beholdt det meste av muskler. Gikk ned i vekt (2 kg). Men, jeg stiller meg sterkt tvilende til om 4 * 2+ timer i uken er verdt det for min del. Altså, jeg tviler på det gir bedre resultater enn mindre volum. I tillegg følte jeg meg etterhvert ganske sliten. Og det ble etterhvert vanskelig å få tid til all treningen også. Passer bedre med flere korte økter eventuelt. Å rettferdiggjøre 2+ timer økter 4 x i uken er uproblematisk om det hadde gitt en betydelig mereffekt. Men når det for min del kanskje (?) er snakk om en negativ effekt, så må andre ting prøves. Så tilfeldigvis en diskusjon på Børges FB vegg i går som omhandlet volum. Ikke noe overraskende at han prøver nye ting, men han var visst nå åpen for at lavere volum kunne være bra for mange. Så mange i tråden som var enig. Blant annet Jostein Ødegården som henviste til Dorian Yates. Om jeg husker har Yates ganske lavt volum i sine økter.
  5. Jepp. Men guruer som Martin Berkhan og Menno virker i det minste å være litt konsekvente i filosofiene sine og endrer ikke oppfatning fra dag til dag. Børge har vel hatt ørten ulike filosofier i mellomtiden og hver eneste gang er det den optimale og nåde deg om du er uenig.
  6. Siden Therese ble nevnt, husker jeg faktisk nå at hun var vel ikke helt fornøyd med Mennos opplegg heller og mente det var litt 'overkill'. http://forum.fitnessbloggen.no/topic/3129-therese-back-to-basic-og-flest-views/?page=167 Det skal dog sies at hun trente en god del mer enn meg også.
  7. Nå har karbo-Børge blitt Zero Carb-Børge. Og sales pitchen er den samme som på de ørten andre diettene: sultfølelsen og fettprosenten har aldri vært lavere og overskuddet har aldri vært høyere.
  8. PSMF feil diett for meg?

    Et alternativ til en ren PSMF diett er å legge inn PSMF-dager i løpet av en uke. Dette gjør jeg og det fungerer fint for meg. På treningsdager spiser jeg litt mer normalt. Det vil si, ganske mye karbohydrater/fett før og etter trening. Fra erfaringer tidligere er PSMF vanskelig, men det virker som om det går fint for min del når jeg får disse treningsdagene med en god del mer mat. Om du kjører PSMF, så pass på å gjøre det riktig. Det vil si, få i deg masse, masse grønsaker. Jeg er ikke spesielt sulten på PSMF og føler egentlig at det er ganske greit, selv om det selvsagt er litt kjipt i lengden.
  9. Denne uken har vært rimelig tung. Tror jeg kommer til å trappe ned volumet fra og med neste uke, så sant jeg ikke føler meg mer opplagt til neste økt. Har stor viljestyrke, så det er ikke problematisk å gjennomføre øktene. Men, jeg frykter at det er mer enn jeg har godt av. I tillegg tar det litt mye tid. Liker egentlig programmet, så tror jeg kommer til å fortsette med det, men redusere noe på mengden. For min del er det logisk at personer har ulik treningstoleranse og at man derfor ikke bare kan kjøre på med et gitt volum for alle. Dette har både med gener og hormoner å gjøre. Det er en grunn til at man med bruk av AAS har langt høyere treningstoleranse enn uten. Men slik jeg tolket Menno var det nesten gitt at jo mer volum/trening, jo bedre og ferdig med den saken. Vet selv at jeg ikke er en testosteronbombe, selv om verdiene mine er godt innenfor normalen i dag.
  10. Takk for en konstruktiv tilbakemelding, @Speilblankt! Kommer som nevnt til å kjøre på en stund til, men sannsynligvis kanskje 3 ganger per uke. Også for å akselerere fett-tapet noe (1 ekstra PSMF dag i løpe av uken). Vedr. intensitet, så synes jeg både intensitet (1 rep til failure på alle sett), volum og frekvens er forholdsvis høy. Mulig det blir å gå over på noe mindre krevende etterhvert.
  11. Har holdt på i litt over fire uker nå og kommer nok til å fortsette i fire nye, så får vi se. Egentlig mente visst Menno at jeg kunne trene 3 ganger i uken, men annenhver dag var visst bedre, så jeg har egentlig gjort det av egen vilje. "Se faresignalene ved for mye eller for tung trening så tidlig som mulig: Småvondtere i sener og ledd dukker opp, fremgangen bremser, en gryende følelse av å grue seg til tunge løft eller treningen generelt." Søkte litt rundt på nettet vedrørende erfaringer med fullkroppsprogram 4 x per uke eller mer og dette var noen av argumentene mot som kom opp. Merker ingenting til dette selv så langt, men kommer til å følge med. "Min personlige erfaring er, at om man drar fra trening med en følelse av å ha lyst til å kjøre et sett til - da er man ofte på rett vei mengdemessig. Man ivaretar da også suget etter å komme seg tilbake på trening neste dag. Styrketrening er i stor grad en overskuddsidrett - ikke motsatt, men desverre er det altfor mange som kjører seg selv helt ned, hver økt." Har hatt et oppsett fra Menno tidligere og det føltes altfor tungt. Treningen var alt for tung, jeg forsov meg gjennom alarmer og hadde dårlig fremgang. Tror ikke selve programmet var spesielt annerledes, men virker som om jeg takler det langt bedre denne gang. Vet ikke hvorfor. Det jeg sier både her og til Menno er at om jeg skal investere så mye tid til trening, så ønsker jeg å vite at det skal være en betydelig merverdi i forhold til et program med mindre trening. Og i verste fall - hva om jeg får dårligere resultat med mer tidsforbruk fordi jeg trener for mye? Har som nevnt god erfaring fra før av med forholdsvis lavt volum, men er alltid åpen for å prøve noe ting, noe jeg nå gjør.
  12. Så hadde du ikke trengt om å si mer enn akkurat det.
  13. Idéen om høy treningsfrekvens er interessant. For egen del virket det som om jeg økte bra i knebøy ved hjelp av 1 tung økt per uke, samt 1-2 ganger i uken med 3-5 "lette" sett. Volum har også fungert bra for meg i markløft tidligere, med 1 tungt toppsett og 5 x 10 repetisjoner med litt "lette" vekter. Dette treningsprogrammet har både høy frekvens, høy intensitet (alle sett utført til 1 rep før failure) og for min del et forholdsvis høyt volum. Volumet er nok lett det dobbelte av hva jeg har gjort på tidligere program. Sikkert 2-3 ganger mer enn 5/3/1 programmet og lett 4 ganger mer enn hva jeg hadde på et program av Martin Berkhan. Det er også en reell mulighet.
  14. Takker for innspill. Kommer nok til å kjøre på med dette en stund til. Det største minuset for min del nå er at det tar litt for mye tid av uken min. Vedrørende treningstoleranse, så har jeg jo vist hittil at jeg tåler det fint og har fremgang. Samtidig lurer jeg på om jeg kunne hatt like bra og kanskje også bedre fremgang med mindre volum/frekvens. Bruker man mye tid på gymmet, så ønsker man jo gjerne meravkastning i forhold til om man hadde trent mindre. Kjedelig å trene mer for mindre resultater.
  15. Ingen direkte problemer, bare generelt interessert i å høre hva andre sier i lys av at Menno virker å mene at dette er lite trening. Vedrørende fungerer, så er jeg usikker på om det egentlig er gunstig for meg med så mye trening. Økte meget bra med mindre enn halvparten av volumet og lavere frekvens i bøy før jeg startet på dette. Men det er vel mulig at dette relativt høye volumet/frekvensen fungerer veldig bra for body recomposition og motvirking av muskeltap under diett.
×