SamGold

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1 554
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    2

SamGold last won the day on Juni 12 2016

SamGold had the most liked content!

Om SamGold

  • Rang
    Fitnessblogger

Nylige profilbesøk

1 532 profilvisninger
  1. Hei! Kommer nå til å begynne å kjøre kardio igjen, 1-2 dager per uke. 4x4. Leker med tanken på å legge inn én styrkeøvelse denne dagen i tillegg, om og når jeg orker/har tid. Har tenkt på for eksempel push press. Eventuelt noen av de olympiske øvelsene? Så en som kjørte push press med kjettinger på gymmet om dagen. Så litt kult ut. Tipper den tar brukbart på hele kroppen. Takker for tips.
  2. Prøv og se hva som skjer. Mener å huske at noen av guruene er i mot dette, da kardio og vekter angivelig skal gi motstridende signal/beskjed til musklene. Men når du kutter er det kanskje ikke så farlig.
  3. Bra utgangspunkt det. Så kan du legge inn kardio senere om du føler du trenger det. Men, dette skal være mer enn nok til å gå ned i vekt. Kostholdet avgjører dette.
  4. Gjør det. Og spør om du lurer. Jeg tror årsaken til at jeg har klart å holde så bra på styrken med dette opplegget er at jeg kanskje trener tyngre, men også spiser brukbart på treningsdager. I tillegg er sannsynligvis fraværet av kardio positivt i så måte. Problemet er at vektnedgangen stopper opp etterhvert, men innledningsvis fungerte den veldig fint. Og jeg ER jo mye slankere og nesten fit. Sliter bare med de siste 2 kg-ene.
  5. Har vel fortalt om det noen ganger allerede. Er opplegget fra Menno med PSMF 4 dager i uken (opprinnelig 3), samt høy fett/moderat karb/prot på treningsdager. Null kardio.
  6. Har opplevd å miste styrke alt etter 2 uker på diett. Med det opplegget jeg kjører nå har jeg nesten ikke mistet noe styrke på 2 måneder. Økte til og med i begynnelsen (litt fordi jeg hadde hatt et opphold forut). Men ja, det er vanlig. Faktisk er det vel kun på opplegget over jeg har opplevd å ikke miste særlig styrke. Forskjellen fra tidligere opplegg er at underskuddet kanskje er litt mindre og at jeg kjører nesten null kardio.
  7. Du snakker først om styrke 3-5 dager per uke og kardio 4-6 ganger per uke. Det vil si 11 treningsøkter per uke. Poenget mitt er at du trenger ikke så mange treningsøkter per uke for å gå ned i vekt, men skulle du gå så langt, så er det bedre å spare på ammunisjonen og legge inn mer kardio hvis og når vektnedgangen skulle stoppet opp. Mange guruer har gått vekk fra kardio i motsetning til hva som var status quo tidligere. I et skreddersydd opplegg fra Menno H. hadde jeg 4 dager med tung fullkroppstrening per uke. Null kardio. Når jeg i år har kjørt samme opplegg har jeg dog lagt inn 4 dager med rask gange som kardio. Pussig nok ble resultatene mine bedre første gang uten at jeg helt vet hvorfor. Mulig jeg startet på et lavere utgangspunktet. Men virker som kiloene sitter bedre nå.
  8. Det er avhengig av hvor mye du skal ned og hvor lenge du er forberedt på å holde på. Noen liker å bruke god tid. Andre går mer aggressivt til verks. Uansett bør du nok ikke bruke opp all ammunisjonen første uke. Om du ønsker å trene styrke 3-5 ganger i uken, så burde det være rikelig for vektnedgang gitt at kostholdet er bra. Så kan du heller øke på med kardio senere.
  9. Bumper denne! Greit fornøyd med nåværende program, men hadde satt pris på å slanke det litt med hensyn til tid. Ellers er det alltid greit med litt variasjon.
  10. Trenden i nyere tid er jo mindre kardio enn hva som tradisjonelt har vært vanlig. At geriljakardio skulle forbrenne 9 ganger mer enn 1 time på mølla tror jeg du trygt kan avskrive som en myte. Martin Berkhan er vel blant de som har argumentert mot kardio på deff av to grunner både fordi det blir en ekstrabelastning for kroppen som alt er i underskudd samt at det ikke skal gi så mye mereffekt enn for eksempel en times rask gange. Fordelen med geriljakardio er jo da at det tar en del mindre tid. Har selv kommet i mitt livs beste form 2 ganger uten særlig mye kardio, men det skal sies at jeg aldri kom helt i mål. Dvs., jeg manglet den siste kiloen eller to før jeg er helt fornøyd. Er faktisk der nå. Halvgrei sixpack, men ikke så definert som jeg ønsker. Derfor vurderer jeg selv å legge inn litt kardio over påske. Men har nå mistet rundt 5-6 kg uten noe særlig kardio annet enn rask gange. Kan nevne at med metoden uten kardio så har jeg holdt på det meste av muskler (om styrke er en indikator). I gamle dager tapte jeg veldig mye styrke på diett. Men mulig at kostholdet er generelt b ere i dag. Føler du dette hadde god effekt?
  11. Men er ikke det også slik at kroppen venner seg til nye aktivitetsnivå? Jeg har selv tidligere jobbet som tømrer og hadde da en meget hektisk og tung hverdag. Minimum 7 timer med daglig aktivitet. Det til tross hadde hverken jeg eller flere av mine kolleger problemer med å legge på oss. Skal sies at jeg kanskje var mindre forsiktig med kaloriinntaket, men like fullt.
  12. Ser ikke så ille ut nå, men føler ting går veldig sakte nå. Det verste med det nåværende opplegget er at det er rimelig strikt og låst. Blir nok en liten ufrivillig pause også i påsken, men skal unngå fråtsing. Over påske ser jeg for meg å kjøre et litt mer 'intuitivt' og fleksibelt opplegg. Kanskje en blanding av Børges gamle Health & Fitness Concept og Biorytme. Kommer nok til å ende opp med noen dager med underskudd og noen dager med vedlikehold/overskudd. Tenker kanskje også å endre litt på treningsrutinen. Kanskje et litt mindre krevende opplegg med vekter. Muligens 5/3/1 eller DeFrancos Built for a Badass. I tillegg vil jeg legge inn 1-2 økter i uken med 4X4 kardio. Sistnevnte like mye fordi jeg har lyst og synes den type trening er gøy. Og så dropper jeg de lange gåturene foruten de dagene jeg føler for det. Så får vi se hvor det bærer. Synspunkt?
  13. Kan du utdype? Jeg har hatt litt samme problemet og kjenner litt på det fortsatt, men vet at jeg har forbedret meg mye ved å være bevisst på det.
  14. Stort fettinntak, ja, men ikke helt ulikt hva Menno ville lagt opp til på treningsdager. Så her strides de lærde. Trådstarter, Vet du at du ikke får i deg mer enn du tror for eksempel? Teller du ALLE kalorier?