Gå til innhold

Terskeltrening

Medlemmer
  • Innholdsteller

    432
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Terskeltrening

  • Rang
    Avansert medlem
  • Bursdag 08. mars 1983
  1. Kanskje kroppen stritter imot. Får du for lite mat tar kroppen muskler og gjør om til energi. Men hvis du opprettholder kaloriunderskudd over lang periode vil du oppleve at du vekta går ned, men resultatet er jo bein og skinn, så vet ikke hvor attraktivt det er.... At du ikke går opp i muskelmasse skyldes nok kostholdet ditt, evt. miks av kosthold og hvor tungt du trener. Mitt råd er at du snakker med en ernæringsfysiolog.
  2. enkel kaloririk frokost

    Nudler (typ MR.Leee) + 200gram (velg antall gram selv) kyllingfile (oppkuttet). 1.Kok opp vann. 2. Ta oppi nudler og kylling. 3. Ta deg en trall mens du venter på at maten skal bli ferdig. Eller noe som er litt mer innafor i Norge. Kvern havregryn til pulver, rundt 40-60gram. 3 scoop proteinpulver. Riste riste, drikk opp og klar til jobb. Må røre litt mellom drikkinga da havregryn i pulverform veier mer enn proteinpulver og legger seg i bånn.
  3. Hva gjør jeg feil?

    Selvsagt vil man ved stort kaloriunderskudd i månedsvis gå ned i vekt (først muskler deretter fett), men nå endrer du jo hele problemstillingen. TS har holdt på en mnd og lurer på hvorfor vektnedgangen uteblir. Ingen som benekter at du går ned i vekt dersom du går i kaloriunderskudd, men dersom målet er å gå ned i vekt er ikke massivt kaloriunderskudd løsningen. Da taper man muskelmasse, og i den perioden vil man heller ikke gå særlig ned i vekt. SÅ kan man selvsagt si at dersom du holder kaloriunderskuddet i flere måneder/år så vil man se ut på bildet. Men poenget? Det er jo ikke målet til TS.
  4. Hva gjør jeg feil?

    Tenk på å bli sterkere, ikke på vekten. Og du er absolutt inne på noe mtp. at du kanskje går i for mye kaloriunderskudd. Kroppen går i selvforsvar. Det er heller ikke sunt å ha for store målsetninger i starten(men avhenger av person). Sett deg mindre mål, som for eksempel hvor mye du ønsker å øke i benk/markløft etc. Lykke til! PS: Muskler øker forbrenningen. 1kg mer muskelmasse = ca 90kalorier mer forbrenning pr dag!
  5. Overkropp

    Har samme problem som deg mtp. sykling. Men viktig å få inn noen treningsturer med fokus på ben. Ville kutta ut 5-8 og evt. lagt inn markløft. 3-5min pause, avhengig av hvor hardt du trener (så sant du ikke er crossfitter).
  6. Hvor mange sett, og hvorfor?

    Skal du bli størst mulig, følg et opplegg utarbeidet for bodybuildere. Skal du bli sterkest mulig, følg et program utviklet for powerliftere.
  7. Hvor mange sett, og hvorfor?

    På meg virker det som studiene viser at 2-4 reps = mer styrke enn 4-8 reps. Mens muskelvekst ikke påvirkes av antall reps i dette spennet med reps. Bodybuildere trener vel 100+ reps pr. muskelgruppe i løpet av en treningsøkt. De har vel veldig mange øvelser pr muskelgruppe, og så mange reps som de gjør sier ikke studiene noe om
  8. Ryggtrening

    Nedtrekk: Forestill deg at du skal trekke skuldrene ned og bakover. I tillegg skal du fokusere på å presse skulderbladene mot hverandre. Brystet frem, som om du prøver å få den perfekte holdningen. Deretter trekker du stanga mot deg kontrollert. Overkroppen bør være relativt stabil under settet, ikke vippe frem og tilbake. Se litt skrått opp mot taket, ikke rett frem. Og ikke for tunge vekter! Da blir ofte teknikken feil og man bruker biceps mer enn man skal.
  9. Kanskje du har astma eller noe lignende. Om det er et problem ville jeg oppsøkt lege. Pusten skal normalt ikke være noen begrensning, det er litt hardt psykisk å presse mot makspulsen over tid, men så lenge man ikke blir stiv kan man bare holde på. Selv verdens best trente utøvere blir stokk stive når de har makspuls lenge nok. Derfor må det være noe annet som du sliter med, og som forumtroll som meg ikke kan svare på
  10. Hvordan kan pusten/pulsen si stopp?
  11. PT som ikke gjør jobben sin?

    Ville tatt det opp med PT privat. Hvis det ikke funket ville jeg sagt fra til de som tar pt timer. En ting når folk trener feil alene, noe helt annet når PT veileder på en skadelig måte.
  12. Crossfit til vekttap?

    Bare å prøve. Hvis du prøver crossfit og liker det så kjør på. Søk på Crossfit på nett og du vil sikkert finne et sted i nærheten av der du bor. Bare vær sikker på at du finner gode trenere, som gir god opplæring. For å si det slik, Tour de france gutta bruker 7-10.000 kalorier på én dag, på sykkel. Så alt man gjør forbrenner kalorier, bare det er hardt nok.
  13. Nybegynner med spørsmål

    Evaluer etter 8 uker. Hvor stor fremgang du har hatt avgjør om du bør endre noe, eller om du kan fortsette. For øvrig, knebøy og markløft krever god teknikk, så her er det avgjørende at du får en god PT som kan hjelpe deg i starten. Lykke til!
×