Gå til innhold

Engla

Medlemmer
  • Innholdsteller

    150
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Gå fra 5x5 til 3x5?

    Ettersom jeg klarer å løfte med tyngre vekter frister det å gå ned til 3x5 istedenfor å kjøre på med 5x5 (spesielt i baseøvelser). Jeg lurer på om man mister mye av effekten ved å gå ned fra 5 til 3 sett? Eller har det ikke så mye å si? Føler de siste settene går litt utover teknikken da jeg kjører 5x5.
  2. 4x4. Hvordan gjør man det egentlig?

    Takk for flott svar
  3. Det var det! Tusen takk for utfyllende svar
  4. Jeg har begynt med kondisjonstrening på mølle nå som det nærmer seg vinter. Prøver å kjøre intervaller nå og da, og har lest litt og kommet fram til at 4x4 intervaller visst nok skal være det mest effektive. Testet ut dette i dag. Har jeg forstått det riktig slik: Oppvarming ca 10 minutter - rolig intensitet Intervall: 4 ganger i 4 minutter med 85-95% av makspuls Pause: 4 ganger i 3 minutter med 70% av makspuls Nedtrapping: 5-10 minutter rolig gange Kjørte det sånn i dag, og slik så økta mi ut via pulsklokka mi: Spørsmål 1. Jeg prøvde å ligge på 176 i puls som er 90% av makspulsen min. Synes dette var vanskelig og fikk alltid over 185 i puls i intervalldragene. Tok ned farten men hadde fortsatt vanskelig for å gå ned i puls. Måtte nesten i gåmodus for at den skulle synke. Skal jeg da ta den ned slik at pulsen stemmer overens med 90%? Eller gjør det ingenting om man ligger over? Spørsmål 2. I starten av intervallene tok det litt tid før pulsen gikk opp til der den skulle være. Jeg brukte litt nesten ett minutt for å få opp pulsen. Bør man da starte å jogge i pausene for å få riktig puls i akkurat de 4 minuttene? Spørsmål 3. I pausene hadde jeg vanskelig for å gå ned i puls igjen, selv om jeg gikk sakte. Pulsen min var ikke der den skulle være før jeg skulle begynne å løpe igjen. Er dette vanlig? Bør jeg isåfall gå som en snegle for å få pulsen min ned? Spørsmål 4. Da jeg var ferdig følte jeg meg egentlig ikke så utmattet som forventet og kunne egentlig løpt et intervall til. Er det slik at man skal være ganske utslitt etter et 4x4 intervall? Jeg har iallefall forstått det slik, og ble litt forfjamset da jeg følte det sånn etter jeg var ferdig. Og nei, jeg er ikke godt trent.
  5. Etter et par års opphold startet jeg med styrketrening igjen i august. Kort fortalt: 24 år gammel jente, ca 50 kg, 159 cm. Startet fra "scratch" med null vekter på stanga for å ha fokus på teknikk. Tar i dag 40 kg i knebøy, 55 kg i markløft og 30 kg i benkpress - øker for hver gang så ja, det går sakte og kunne klart mer, men har som sagt fokus på teknikk framfor å løfte det tyngste jeg klarer. Sånn kan mitt program se ut: Pull ups 5x5 Knebøy 5x5 Markløft 5x5 Benkpress 5x5 i supersett med bulgarsk utfall Militærpress 3x8-12 i supersett med hipthrust Sittende roing 3x8-12 i supersett med planken Prøver å kjøre dette programmet 3 ganger i uken. Øvelsene blir byttet ut (ikke baseøvelsene), men programmet er samme. Saken er at jeg synes det blir kjedelig i lengden med denne type trening, også tar det så innmari lang tid. Trener som oftest på kvelden pga jobb og skole, og får ikke tid til annet enn å gå hjem, dusje og legge meg da jeg først er ferdig. Samtidig vil jeg ikke kutte ut noen av øvelsene siden jeg øker for hver gang og da tar det enda lengre tid dersom jeg deler opp øvelsene (tenker spesielt på baseøvelsene) over ulike dager. Målet mitt er å øke styrken og kondisjonen min, og "stramme opp" som vi jenter så fint kaller det (helst litt flatere mage og veldig gjerne større rumpe) har da tenkt på om jeg kanskje bør variere programmet mtp repetisjoner og sett. Altså en dag ha den "vanlige" 5x5, og en annen dag kjøre flere repetisjoner med mindre vekter, altså en mer utholdende økt. Liker tanken på å trene kondis og styrke i ett. Men vet ikke hva som anbefales ut i fra mitt mål. Og hvordan jeg skal variere det, og hvor ofte osv... Rett og slett hvordan trene mest mulig effektivt for å få best mulig effekt på ikke fullt så lang tid... Er det lurt? Trenger noen tips her...
  6. Hei! Først vil jeg bare si at jeg er skikkelig dårlig på matlaging, så hvis dette er dumme spørsmål - så unnskyld meg. Idag kokte jeg kyllingfilet i vann med tre stk kjøttbuljong-terninger. Drysset over forskjellig krydder, og det ble SÅ godt! Men jeg brukte litt vel mye vann. Det er nok igjen rundt 3-5 dl vann i kjelen, og jeg synes det er så grusomt å tømme det ut når det smakte så godt. Er dette noe man kan ha stående og bruke dagen etterpå? Eller bør jeg rett og slett bare tømme det? Hvis det er mulig å bruke det opp igjen, hvor lenge kan det evt stå og hvordan bør det oppbevares? Og et siste spørsmål, er det egentlig sunt? Del gjerne deres koketips med buljong/kraft osv... Må virkelig lære meg denne matlagingen
  7. .

    .
  8. Jenter; hvor ofte trener dere glutes?

    Unnskyld meg om jeg stiller dumt spørsmål nå (fordi jeg har ikke peiling) men, er det bra da? Har lest at man må ha 24 timers restitusjon når har trent hele kroppen
  9. "Off season"

    Tenkte mest på jenter ja, men er ikke noe i veien med gutter heller
  10. .

    .
  11. "Off season"

    Dytter denne litt opp
  12. "Off season"

    Jeg kunne så gjerne tenkt meg å sett bilder av kroppen deres off season til dere som konkurrerer. Ser jo haugevis med on season bilder, men hvordan ser dere ut når dere ikke går på diett og spiser vanlig? Kanskje litt merkelig spørsmål men jeg synes det er utrolig inspirerende å se hva man kan gjøre med kroppen bare bed trening og sunn mat, og ikke diett og ekstremt lav fettprosent.
  13. Det BESTE proteinpulveret

    Hah, det var den gitt klarte selvfølgelig å slabbe ut en del for å finne den da. Hvorfor ikke bare ha den ved siden av
×