Gå til innhold

Payn

Medlemmer
  • Innholdsteller

    60
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Sterkebjørn

    Hei. Jeg liker ikke og profilere min egen side på andre forum men siden det ser ut som fitnessbloggen er litt skrinlagt så gjør jeg det likevell. For noen år siden startet jeg opp Facebook gruppen Sterkebjørn, dette er ment og være en informativ side om trening og hva man kan oppnå uten bruk av dopingmidler. Her vil jeg att alt fra ungdommer til pensjonister som driver med trening deler sine treningserfaringer og man jevnlig blir oppdatert med artikler med faglig tyngde. Noe som man også har gjort tidligere er og legge ut intervjuer med forskjellige utøver i alt fra fitness til styrkeløft som tar sterkt avstand fra dopingbruk, hvor man får ett innblikk i hvordan de har oppnådd sine resultater. Grunnen til att jeg legger ut dette innlegget er att tiden jeg har til og oppdatere forumet ikke strekker til, Så jeg søker en eller flere personer som kan bidra som moderator. Forumet er ikke så veldig stort men jeg mener att ett forum som har solide holdninger mot doping kan bidra mye positivt. Så er du en person som sitter på en del treningskunskap og kunne tenkt deg i perioder og lagt ut noen innlegg å oppdateringer så søker jeg deg. Det er ikke mye jobb men selv en oppdatering i uken blir nok for en fulltids PT med ekstra jobb:) ihttps://www.facebook.com/groups/416521155174208/?ref=bookmarks Send gjerne forespørsel på gruppen ovenfor (Sterkebjørn) eller send meg en mail på [email protected] Hvis du ønsker og bidra. Mvh Henning
  2. Hvor lang tid på å øke 10 kg i benk?

    Det mange glemmer her er att det er meget stor forskjell på hvor lenge man har trent benk, har du trent i i mange år og trent mye tung benk så kan det ta ett par år og øke 10 kg. Mens en nybegynner kan gjøre det bare ved og lære seg riktig løfteteknikk. Selv har jeg brukt 7mnd nå på og øke 5kg.
  3. Jeg skrev en gang ett ordtak. If a man take injections in his tights to get big muscles... he is an idol. If a man take injections in his arms to forget bad things...he is a drug addict. Jeg mener de fleste har ett totalt urealistisk bilde av hva man kan oppnå uten bruk av doping midler i dag. Skylden i dette ligger nok mye som det også nevnes her innen kroppsbygging kulturen, og ikke minst media. Jeg har selv vært veldig dedikert innen styrke og muskeloppbyggende trening i over 15 år, men har måtte innsett att treningsbransjen er gjennomsyret av juks og bedrag. Hadde noen spurt meg for 10 år siden om en dedikert mann med gjennomsnittlig gener fint kan oppnå 50cm biceps på under 10% kroppsfett, tar 350 markløft og har en godt markert 6pack året rundt, hadde jeg sikkert sagt ja. Men det er dessverre ikke realiteten. Jeg har de senere årene savnet en plass der de som trener rent kan dele erfaring og få ett helt ærlig bilde av hva man kan oppnå med ren trening, resultatet ble ett lite forum på facebook, men det er en annen sak. Det er som i så mye annet en høy grad av naivitet også innen trenings kulturen, når unge er oppvokst med troen att man kan bli som Arnold bare man trener hardt så synes jeg det er mangel på opplysninger ett sted,samfunnet har ett stort ansvar her. Når man prater om doping også, så blir steroider trukket frem med en gang, det er jo ikke bare det som potensielt kan være skadelig. Jeg mener att å skape gode holdninger i treningsmiljøene å opplyse folk er veien å gå. Det er ikke positivt for samfunnet att en 15 år gammel gutt kjøper dopingmidler fra en undergrunns lab i polen, og ikke har peiling på hva han sprøyter i kroppen, og har oppfatningen att alt skal bli så perfekt bare jeg setter disse sprøytene......det er bare trist. Mange i bransjen har kanskje ikke samme oppfattelsen på ting som meg, men klarer jeg å få enn ung gutt til og velge å trene rent, så har jeg oppnådd det jeg vil.
  4. Hei. Har i ca 18mnd slitt med smerter/triggerpunkter i vastus medialis (høyre fot), spesielt etter tung knebøy. Når jeg står og går merker jeg ikke så mye til smertene, men spesielt når jeg kjører bil gjerne dagen etter tung knebøy kan smertene være ganske ille. Hvis jeg deaktiverer triggerpunktene enten ved akupunktur nål eller statisk trykk, så forsvinner smertene der og da, men kommer så sigende igjen etter ny belastning. Skal sies att jeg også har en jobb der jeg bøyer meg ned mye. Jeg driver med styrkeløft og får bra oppfølging på teknikk osv så problemet burde ikke ligge der. Eneste er att jeg tidligere ikke jobbet aktivt med å presse føttene ut ved knebøy. De siste 6mnd har jeg endret på dette. Jeg har lest at ubalanse i muskulaturen ofte er årsaken til kneproblematikk, gjerne innside/utside og hamstrings/forside. Har noen noe formening rundt problemet, eve noen rehab øvelser jeg burde jobbe med? Jeg jobber nå med litt leg exstension for og aktivere vastus medialis mere på høyre side, da Naprapaten min nevne att jeg var flinkere til å aktivere vastus medialis på venstre side enn høyre.
  5. Det er mange aspekter som er positive innen trening men disse er ikke det. 1.Utstrakt dopingbruk. 2.Unge jenter og gutter som prøver å holde konkurranse form over lengre tid. 3.Ekstremt kroppspress blant unge. Trening og idrett skal være med og styrke livskvaliteten å holde folk i god fysisk form, ikke bryte folk ned.
  6. Mange gode punkter både fra Tor og 02-snapper:) Men er dessverre mange av disse punktene det syndes mye mot tror jeg. Ialefall respektere skader/lytte til kroppen, mobilitetstrening og være selektiv hvem man tar imot råd fra:) Tror alt for mange tenker på for eksempel disse punktene som viktigst. 1.Kostilskudd 2.Trene ofte opp mot max. 3.Flest mulig treningsdager gjerne 5-6. 4.Tøying og mobilitetstrening er bortkastet tid. 5.Trene masse isolasjonsøvelser for og vokse. Noen av disse punktene bør jo selvsagt være tilstede fra tid til annen, men viser en litt feil tilnærming:)
  7. Tenkte jeg skulle skrive de 6 punktene som har gitt meg størst fremgang innen trening de siste 15 årene:) 1. Den gangen jeg oppdaget boken effektiv bodybuilding av Ove Rytter og satt meg inn i styrkeøvelser og viktigheten av riktig kosthold. 2. Den gangen jeg satte meg litt mere inn i kroppens anatomi og dannelse/deaktivering av triggerpunkter, for og holde meg mest mulig skadefri og smertefri. 3.Den gangen jeg innså att jeg må spise myyyye og riktig mat for å vokse. 4. Den gangen jeg oppsøkte styrkeløftklubben KK-67 og faktisk lærte meg øvelsene bøy, benk og mark. 5 .Den gangen jeg oppdaget naprapaten hos Optimal bevegelse som lærte meg viktigheten av aktivering av setemuskulatur og core under tunge løft . 6 .Den gangen jeg innså att mental trening er utrolig viktig for å yte maksimalt når man skal prestere. Jeg publiserte dette innlegget på Sterke Bjørn (Natural bodybuilding and powerlifting) på facebook for en tid tilbake. Hadde vært gøy og hørt fra andre hva som har betydd mest for fremgangen deres??? Det som kanskje er litt snedig for mange er kanskje mangelen på den perfekte øvelsen, sett/reps, kosttilskuddet eller den perfekte dietten:)
  8. STERKE BJØRN

    Hei. Jeg har opprettet en diskusjons gruppe på facebook hvor trenings entusiaster som trener uten bruk av doping midler kan dele trenings erfaring. Personlig har jeg vært litt usikker på hva som kan oppnås estetisk og styrkemessig innen Kroppsbygging og kraftsport uten bruk av doping. Men etter 15 år med styrketrening begynner ting å bli litt mere nyansert. Håper det er greit for Fitnessbloggen att jeg legger ut link, da dette bare er en gruppe og slettes ingen konkurrent til denne bloggen. STERKE BJØRN (Natural Bodybuilding and Powerlifting) https://www.facebook.com/groups/416521155174208/
  9. Fete rutiner på gymmet

    Spotting under markløft er noe av det beste jeg har sett:) , hvorfor ikke heller ta av noen skiver....
  10. hvor mye spiser dere?

    Det skal sies att holder jeg meg til basmatiris, poteter og fullkornspasta. Så går det helt fint. Selv om jeg er mye mindre oppblåst på slutten av en diett når jeg ligger på 160-170g karb. Skulle jeg ta en bannan, mct olje noen riskaker og en proteinshake etter trening, så øker midjemålet fort med en 8-10cm:) samt vondt i magen. Det som er mest negativt for meg tror jeg er uregelmessig døgnrytme, kan stå opp 0300 starter på jobben 0415 eller 0500 og i seng igjen kl 2000. Da føler man seg oppblåst for og si det sånn.
  11. hvor mye spiser dere?

    Beklager seint svar Therese:) Omgangsjuke samt tvangsjobbing:) Ser selv også att 3.8g pr kg kroppsvekt er noe høyt. Men veldig normalt att kroppsbyggere ligger rundt 2-2.5 også opp mot 3g. For mitt vedkommende har jeg 3 problemstillinger: Den mengden jeg spiser nå sliter jeg litt med, særlig på jobb der jeg har begrenset med tid pr måltid. Jeg må somregel bruke 30-40 min på en lunsj/middag. En løsning kan være å gå ned litt på proteinet pga att det også er lettere å spise mere av andre næringsemner pga protein metter mere. Problemstilling 2 er att jeg ikke tåler karb så godt, blir veldig oppblåst. Jeg tåler heller ikke fett så bra, og blir veldig løs i magen. Du nevner att jeg burde prøve 165g fett, personlig synes jeg det er noe høyt. Har du eve eksempel på noen gode fett kilder man kan bruke, jeg spiser 60g nøtter pr dag, så ikke mye å hente der. Bacon synes jeg er ett ganske dårlig alternativ:) Merker att det er spesielt om morgenen jeg tåler fett dårligst (tom mage) Ang gainer så er det jo veldig stor forskjell på type gainer også, noen er proppfull av sukker, mens andre merker er litt mere moderate. Får man ikke i seg nok kalorier så er det jo er greit supplement synes jeg selv om mat er det beste. Mange problemstillinger her, men når man har holdt på med trening & kosthold i snart 15 år, så plukker man ut matprodukter og legger opp spise rytme etter hva man synes funker, men veldig greit å få tilbakemelding og eve rom for forbedringer:)
  12. hvor mye spiser dere?

    Spiser stort sett dette..... Egentlig ville jeg spist flere egg til frokost og mindre til kvelds (litt ala biorytme)....men sliter med og få stappet i meg enda flere egg da. Varierer også karb kildene litt, mellom fullkorns pasta, basmati ris, og potet. Skulle spist litt mere fisk, men hater det. Jobber som vekter, en del ståing & gåing, (mest ståing). Trener 3 og 4 ganger pr uke (annenhver uke) Hovedsakelig styrkeløft med litt bygging elementer. Ikke super aktiv ellers i hverdagen, stress ned slapp av:) Selv om jeg er ute og lufter 2 åringen ett par ganger om dagen. Ser av det du skrev att protein inntaket er ganske høyt da, men litt vanskelig når de andre næringsemnene også ligger såpass høyt. Ang søvn så jobber jeg skjift arbeid. 05-13 eller 13-22 Somregel en uke med 3-4 seinvakter/tidlig og resten fri og omvendt. Prøver og få til 8-9 timers søvn, men 2-3 ganger i uken blir det nok rundt 7 timer.
  13. hvor mye spiser dere?

    34 år 1.67 høy 81.8kg Vekten står nå på stedet hvil!!!!!! svarte......vanskelig å spise nok. vil opp på en 82 -82.5kg Kom gjerne med tilbakemelding. 80g havregryn 3dl H-melk 1 glass juice 30g protein shake 1 stk skyr 60g nøtter 250-300g kjøtt 80g Ris 30g grønt 100g Gainer 20g protein shake (Etter trening) Bannan 15ml mct olje 250g Kjøtt 300g potet Sauce 30g grønt 3 egg 2 stk Wasa sport 1stk kiwi 1 skyr (eve blandet med cottage chese) 25g protein shake
  14. "Bli best" av Erik Bertrand Larssen

    Personlig har jeg fått mye ut av denne boken, det er ikke sånn att man leser noe setninger så ser man lyset:) Ofte er det snakk om bevisstgjøring. Mental trening bruker man mer eller mindre bevist hver dag. Hva gjør de fleste når de står ovenfor en utfordring?? Det kan være ett jobb intervju, før ett løft på 120kg benkpress etc etc. Joda man kan jobbe med tankemønsteret sitt ta ett dypt åndedrag og visualisere att utfordringen skal gå helt fint. Man trener seg mentalt sterkere. Eller man kan bryte seg ned og si, 120 kg i benkpress klarer jeg aldri i verden og droppe hele løftet. Personlig driver jeg en del med styrkeløft, og hadde tidligere store utfordringer før jeg skulle ta personlige recorder eller veldig tunge løft. Jeg kunne oppleve att pulsen gikk betydelig opp og nesten hvert fiber i kroppen fortalte meg att aldri i verden kunne jeg klare denne belastningen, veldig ofte klarte jeg det heller ikke disse dagene. Men ett lite eksempel etter jeg ble litt mere bevist på mental trening. En dag sto jeg på gymmet og skulle prøve meg på 200kg i markløft, jeg hadde aldri klart dette tidligere. Jeg ble litt stresset i situasjonen og mistet nesten helt motivasjonen til å løfte stangen, jeg failet!!! noen saftige banneord for gjennom hodet. Så begynte jeg å tenke på noen motiverings ord jeg satte sammen når jeg leste boken til Bertrand. Ro - selvtillit - sterk - Aggressiv - og en bilde visualisering av noen som betyr mye for meg. (Ro ned) (Jeg har masse selvtillitt) (Jeg er sterk) (Jeg er aggressiv). Jeg klarte faktisk 200kg på andre forsøk. Nervesystemet og tankegangen er essensielt før ett tungt løft, og sender hjernen motstridende signaler så blir det vanskelig å utføre en så krevende handling. Går du også inn i ett jobbintervju med innstillingen dette går aldri bra og viser null selvtillit, så er det minimale muligheter for å få jobben også. Mental trening er viktig:)
  15. Trøtt og utmattet, forslag?

    Hvis du er dønn ærlig med deg selv om hvor mye du spiser og også får mer enn nok søvn, gjennomsnitt 8-9 timer. Så ville jeg tatt blodprøver hos lege, B12 og jern ville jeg ialefall sjekket. Jeg følte meg veldig slapp for noen år siden, det var noe så enkelt som att jeg ikke trivdes så godt på jobben som jeg burde, så psyken kan også spille inn i stor grad. Hvis det er veldig lenge siden du har hatt treningsfri så ville jeg også vurdert dette 1-2 uker for å se om det kan hjelpe. Merker selv att jeg har sykt overskudd hvis jeg tar litt treningsfri.
×