tsutsugamushi

Medlemmer
  • Innholdsteller

    592
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Jeg har det motsatt, kan aldri få nok søvn. Vet ikke så mye om dette, men tror nok ikke du har noe å bekymre deg over, det er flere som har det sånn: http://www.dn.no/magasinet/2016/02/19/1841/Livet/sover-kun-fire-timer-per-natt
  2. Ingen erfaringer selv, men flere i familien har testet seg for APC-resistens faktor V leidenmutasjon etter at en tante og et søskenbarn fikk påvist det. De har begge hatt blodpropper osv. Høyt blodtrykk i familien og mange som har dødd av slag/hjerteinfarkt. Burde vel egentlig tatt testen, og kommer sikkert til å gjøre det etterhvert. Det blir vel noe liknende den testen nr. 2 der. Usikker på om jeg ville ha gått for en hjemmetest da, de andre jeg kjenner som har testet seg gjorde det med blodprøve via fastlege.
  3. Flaut og fantastisk!
  4. Ja, kan vel karakteriseres som svak smerte, men mest ubehag, rett før kneet er fullt strekt ut. Merker at det er verre om morgenen eller etter en periode med stillesitting (stiger ut av bilen med venstre ben f.eks), da kommer det et skikkelig "popp" når jeg ekstenderer. Etterpå kommer det ikke nødvendigvis ett popp, men kjenner at det er noe som beveger seg unormalt når jeg strekker ut, og jeg kan da rotere litt på kneet for å "unngå" at det popper. Når jeg går vanlig kjenner jeg ingen ting, kjenner at det er noe rart når jeg går opp trapper. Har foreløpig begynt med øvelser for vastus medialis og gluteus medius, tøyer og ruller, så får jeg bare se om det har noen effekt etterhvert.
  5. Takk for svar! Så det er ikke nødvendigvis så enkelt som kun svak vastus medialis...Men har lest at det ofte kan ha sammenheng med svak/inaktiv gluteus medius også, som du nevner. Single leg stance kan jeg gjøre "uendelig" både med øya åpne og lukket (lekt litt mye med balansebrett), men Trendelenburg gait er noe jeg må undersøke litt. Fikk for ikke så lenge siden en kommentar a la "gud, så du vrikker på ræva når du går" så kan være noe i det. Om tibia stikker unormalt mye ut klarer jeg ikke å stadfeste...Men tenker jeg får undersøke om jeg er quad eller ham-dominant, og kjøre litt "rehab" på det og ovenfornevnte og se om det har noen effekt.
  6. Hei, er det noen som har peiling på knær her? Har de siste ca. 2 ukene fått en poppe-lyd i venstre kne når jeg strekker det ut. Kjenner ikke noe smerte til vanlig, men ubehag til minimal smerte hver gang jeg ekstenderer kneet slik at det "popper". Kan kjennes litt ut som en "luftboble" eller "noe som glir på plass" i kneskåla med et lite popp. Kjenner også litt ubehag når jeg sitter på huk/har kneet helt bøyd. Har ikke fått noe medisinskfaglig rådgivning ennå, men som mange ofte gjør har jeg googlet litt... Beskrivelsen i denne linken passer veldig godt på det jeg kjenner: http://www.floota.com/vastus_medialis_and_knee_popping.html Jeg gjorde "testen" som beskrives og innbiller meg at venstre kneskål er mer ustabil/kan rikkes på mer enn den høyre. "Nye" ting jeg har gjort i det siste, eller gjort mer av: Sittende leg extentions (min hovedmistenkte), leg curl, tåhev, svømming (bryst+crawl). Har ikke gjort noen av delene etter poppingen begynte. En ting som jeg gjør som fremprovoserer litt smerte er å ubevisst strekke meg i halvsøvne når jeg våkner om morgenen, kjennes nesten ut som kneet hyperekstenderes og låses og da våkner jeg skikkelig. Kan det være så enkelt at jeg bare må styrke vastus medialis? Noen som vet bra måter å gjøre dette på? (har googlet og funnet blant annet standing terminal knee extentions, step ups, ligge og løfte foten rett opp med tærne vendt utover). Er det ting jeg ikke bør gjøre foreløpig? Har egentlig kuttet det meste av beinøvelser (bøy, mark) pga litt ubehag når kneet bøyes forbi et visst punkt. Har løpt litt på mølle og det fungerer uten problemer og poppingen blir verken verre eller bedre. Takknemlig for alle innspill, erfaringer eller meninger. Og ja, jeg skal oppsøke fastlege/fysio e.l. dersom det ikke går over snart.
  7. Ja, det var ikke noe sjokk. Han veide vel inn på 199 lbs til helga. Bare trist når storhetstida til gode fightere synes å være over. Det må være vanskelig å bestemme seg for å legge opp, men det blir noe småtragisk med de som har gjentatte "comebacker" med kanskje 1 spektakulær win og så blir de knocket neste kamp. Gru-gleder meg til Silva vs Sonnen.
  8. Hendo </3 Kan jo ikke unngå å bli imponert av Cormier da...
  9. Jepp. Når jeg først begynte med bulgarsk utfall fikk jeg krampe i tærne hver gang, kjempeirriterende. Det har gitt seg etterhvert, nå får jeg ikke det lengre. Har også lett for å få krampe i leggene og oversiden av foten under kampsporttrening, grappling o.l. Blæh. Men det er mindre når jeg har gode perioder med mye trening og formen er på topp, så tipper det har en del med "formen" å gjøre.
  10. Holly Holm vs Allanna Jones:
  11. Har noen forsøkt dette? Tøysko, tenker et forsiktig 30 mins-program med med lav varme? Blir de ødelagt?? Evt. har noen andre tips til å freshe opp/vaske disse skoa?
  12. Jeg liker veldig godt hummus som tilbehør til mye rart, kan bruke det som dip til grønnsaker, for å få litt "mer" tilbehør til kylling eller fisk... Quick hummus : BBC - Food - Recipes i oppskriften står det jo olivenolje, men denne kan sløyfes eller bare bruk minimalt, også eksperimenter litt med resten av ingrediensene for å få det så sterkt eller surt (lime/lemon) og konsistens som du vil ha det. Chickpeas, bønner og linser kan man jo lage mye rart av, er ikke noe ekspert på slik matlaging, men det er jo matvarer som brukes mye mer i andre land enn i Norge tradisjonellt sett. Får du det inn i matlagingen så får du jo litt variasjon. Ellers er det godt å ha stående å ha en skål med fersk sitron/lime som man kan sprinkle på diverse mat som man føler for. Jeg ville søkt på litt mer "internasjonale" oppskrifter for å få inn variasjon. Ellers...kanskje teste ut litt tilbehør med andre matvarer som ikke er så innbakt i norsk kosthold, som søtpotet, cassava, squash, aubergine, andre ukjente frukter/grønnsaker på innvandrerbutikker, kanskje du finner noe du liker? Kan du bruke kokosmelk? Isåfall kan den jo erstatte mye av melk/fløte i matlaging. Karri-retter med kokosmelk er nam. Jeg har lagd karriretter der jeg bare steker kyllingen/kjøttet i litt kokosmelk, tar litt av vesken og det øverste "faste" laget i boksen og steker med det istedet for smør. Fisk bakt i ovnen i aluminiumsfolie sammen med med grønnsaker, krydder og kanskje litt sweet chili sauce eller pesto (en del olje i pestoen da)...men i aluminiumsfolie blir fisken veldig saftig uansett, synes jeg. Kylling blir også mye saftigere i stekeposer i ovnen! Bare noen tanker siden jeg brått ble sulten...
  13. En vanlig porsjon for meg hvis det er Häagen-dazs iskrem er 1 boks! Og har jeg mer enn 1 boks spiser jeg det og (ihvertfall hvis det er dulce de leche!)....Det gjør typen min og. Størrelsen på boksen er samme som Dream. Synes ikke Dream er like god, men den er vel litt "snillere" mtp kaloriene.
  14. Jeg synes dette er interessant, men har ikke satt meg så mye inn i det. Jeg støtter oppfordringen om at noen flinke skribenter lager en artikkel om dette temaet
  15. Børge Fagerli postet denne linken på facebook tidligere idag: Stop Doing Kegels: Real Pelvic Floor Advice For Women (and Men) | Breaking Muscle Kan det være noe i det?