Gå til innhold

Arel

Medlemmer
  • Innholdsteller

    52
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2
  1. Så du mener jeg går opp i vekt av det jeg spiser nå eller mener du at jeg bør gå opp i vekt etter cut? Bruker appen lifeaum til å føre opp det jeg spiser og den regner det slik fra matplanen min. Jeg har hørt at man ikke trenger å være redd for for høyt proteininntak når man ligger såpass i underskudd av kalorier pga muskelnedbryting. Ca 150 har jeg fått anbefalt hvis jeg ikke ønsker å bryte ned muskelmassen.. men noen sier 130-133 hvis man skal regne ut i fra min vekt.. Nå trener jeg kun styrketrening 5-6 ganger i uka. Jobber 100% med en del bevegelse og gåing + at jeg har et barn. Så jeg har kutta ut kardio helt da jeg synes at jeg beveger nok på meg i tillegg til å trene styrketrening. Jeg har gått litt ut ifra hva det står her; http://www.iform.no/prov-disse-diett-tipsene/ Så hva er egentlig riktig med tanke på mengde proteininntak når man ligger i underskudd?
  2. Hei. Ønsker tilbakemelding og evt veiledning når det kommer til kostholdet mitt. jente, 60 kg og 165 hm høy. Har som mål å gå ned i fettprosent og få mer markerte muskler. Slik ser dietplanen min: 08.00 Frokost: supergranola og gresk yoghurt 10.00: 1 eple, 1 proteinshaker og 10 g mandler 12.00: hjorteskav og grønnsaker 15.00: 1 eple før trening 17.00: 1 proteinshake 18.00: kjøtt, grønnsaker og fullkornspasta 21.00: en yoghurt og caseinshake før leggetid Totalt: 150,8 g proteiner, 114,5 karb, 53 g fett. Er det noe jeg bør justere? Og er det slik at jeg bør ha 1 gang i uka spise dag der jeg inntar mer karb, hvor mange gram f eks? Tar imot alt av råd og tips med stor takknemlighet 😁
  3. Hei. Jeg er en jente på 60 kg og er 165 høy. Jeg har startet med treningsprogrammet Arnold Blueprint To Cut og endret på kostholdet, for å gå ned i fettprosent og få mer markerte muskler. Jeg trener 4 til 5 ganger i uken og ligger rundt 133-140 g proteiner pr dag. Jeg kunne tenkt med litt veiledning på hvor hen jeg har kommet og eventuelt hvilke forandringer jeg trenger å gjøre for å komme meg i mål med ønsket mitt om cut. Når det kommer til kosthold ser en vanlig dag ut slik: Frokost: 2 speltlompe, en avokado og 2 eggehvite + ketchup uten sukker for å få smak. = 359 kcal Lunsj: 50 g fullkornspasta, 145 g laksefile, 140 g grønnsak wok. Bruker olje til steking = 508 kcal Midddag: 50 g fullkonspasta, 170 g svinefile, 140 g grønnsak wok. Bruker olje til steking = 498 kcal Småmåltid: havregryn+melk+banan=havregrøt til kvelds, fyldig gresk yoghurt, frukt eller bær = til sammen 671 kcal Småmåltidene spiser jeg i mellom måltidene hvis jeg blir sulten, ellers prøver jeg å holde meg til havregrøt til kvelds. ligger rundt 2000-2200 kcal pr dag. F eks i dag ligger jeg på: 134 g proteiner, 208,9 g karb, 58,2 g fett til sammen når dagen er over. Jeg bruker også kosttilskudd som cla, zma, bcaa, proteinshake etter trening. Jeg er usikker på om jeg får i meg f.eks for mye karb eller fett, og hvor mange kcal jeg bør ligge på om dagen? Etter å ha spist, frokost, lunsj og middag har jeg nesten fylt opp max proteiner gram pr dag og sliter da med å finne ut hvilke mat som jeg kan spise som mellommåltid eller kveldsmat som jeg liker og metter. Til nå har det gått greit med frukt f.eks og havregrøt til kvelds. Men som sagt, kom gjerne med noen råd slik at jeg kan se resultater ettterhvert.
  4. Hei. Jeg begynte i januar å trene styrketrening aktiv. Jeg er snart ferdig med 9 uke med trening. Trener ca. 5 ganger i uken. Jeg mistenker at jeg tar for mange serier og tror jeg har missforstått det med serier og repetisjoner. Jeg kan for eksempel gjennta slik som under 4-5 ganger. Altså at jeg har 5 serier gange 3 (?) og bruker lang tid på bare å bli ferdig med en øvelse. Jeg føler jeg ikke trener riktig eller blir ordentlig sliten i muskelaturen når jeg bare tar f.eks 10 repitisjoner og gjennomføre 5 ganger. 50 kg - 10 rep 50 kg - 10 rep 50 kg - 10 rep 50 kg - 10 rep 50 kg - 10 rep Hva er egentlig riktig for å få best resultat? jeg er ute etter volum og styre og ønsker bedre resultater. Er så usikker på om jeg bruker for lang tid og for mage serier på øvelsene og for lite tid til å hvile? Hva er egentlig optimalt? Vil det være nok om jeg tar det tyngste jeg klarer for eksempel på skulderpress, med 10 repitisjoner og 5 serier, pause og 5 serier til eller?
  5. Akkurat nå føler jeg meg forbanna, frustrert og irritert. Derfor velger jeg å skrive ned all frustrasjonen min og fordi jeg ønsker å høre hva andre mener/tenker om saken. Jeg fikk meg medlemskap på treningssenter for 3 uker siden. Jeg tok kontakt med en tidligere beskjent, eller en jeg har gått på barneskole med og som kom fra samme plass som meg når jeg var å så på gymmen før jeg ordnet meg medlemskap.. Jeg ønsket og begynne å trene styrke og tenkte at han kunne vise meg litt ang trenings maskinene, teknikker og øvelser. Hørte litt angående hvordan det var å trene osv med han også når jeg var der. Etter det har det bare blitt til at vi trener i lag. Han er ingen personlig trener, men jeg synes han er veldig flink å følge opp på treningen, vite hva og hvor mye man skal spise. alt som kreves for å bygge muskler. Han lager blant annet program til meg som jeg følger når jeg kommer på trening. Han pusher meg og støtter meg, slik at jeg får fremgang i treningen min og klarer å øke i stryke,rep osv. Ja, han kan være noe bestemt og sjefete med meg ang hva jeg skal spise og hvor mye jeg skal løfte osv, Men det han vil er at jeg skal øke i styrke og nå mine mål. Han vil bare mitt beste. Noe som er bra! Han kan dirigere meg og "kjefte, og bestemme litt over meg, men han er super dyktg. PÅ disse 3 ukene jeg har trent har jeg oppnådd ting jeg aldri kunne tru jeg ville klare. Jeg har løftet så tungt jeg aldri har gjort før. Jeg har forstått hva som krever for at jeg som jente skal klare å bygge muskler. Det kan være noe drit at han pusher meg der og da når vi er på trening, når jeg syter og ikke orker meg, presser han meg til å klare enda mer. Så går jeg ut fra treningssenteret hver dag å tenker "yes, jeg overlevde denne økta også" og er super stolt av meg selv. Vi trener 5 ganger i uken og har 2 hvilepauser. Vi trener ben, bryst, armer, rygg, mage osv. (Bare sjekk loggboken min om mer info om treningen min). Poenget er at de jeg bor meg, eller min samboer og min svigermor skjønner ingenting. Det er ingen rundt meg som forstå noe som helst ang trening og kostholdt. De er kritiske mot meg hele tiden når det kommer til treningen og kostholdet. Jeg kjøper min egen mat, og jeg lager den, som oftest er det masse grønnskaker, laks, kylling osv. Men de mener jeg er for ekstrem..... Enda får jeg i meg massevis av karbohydrat osv i maten jeg spiser. Jeg ønsker å spise slik for å kunne øke i stryke og oppnå mine mål innen treningen. Jeg bruker også kreatin og proteinpulver. Noe alle rundt meg mener er tull. Hvorrfor gjør jeg det liksom? Kommer alltid meg kommentarer "slutt med det pulveret, spis ordentlig mat blablabla", men jeg spiser jo hele tiden. Jeg tar disse tingene fordi kroppen trenger det for at kroppen skal reparere seg, for å klare prestere bra. Jeg tar disse tingene uten om kostholdet liksom... Jeg tror de er fordomsfulle fordi han jeg trener meg har tidligere vært innen rus osv. Men de kjenner han jo ikke, men de mener han påvirker meg for mye og at jeg bør holde meg unna han. de gjør alt for at jeg ikke skal komme meg på trening om dagen osv... Han er selvfølgelig rusfri nå og jeg har virkelig troen på han. Ja han har litt rar oppførsel, men jeg stoler på han og har troen på han. Jeg kjenner han sånn som han er, og bryr meg ikke noe om fortiden hans, så lenge han er grei med meg på trening og oppfører seg ordentlig, og selvfølgelig er rusfri...Han har virkelig ståpå vilje og jeg ser opp på han for alt det han tidligere har vært igjennom, og at han har kommet ditt han er i dag... Men hvorfor skal alle rundt meg bestemme over hva jeg skal spise? Kan de ikke godta at jeg ikke vil spise potet, brødskive, pølse i mos hver dag, kjøttboller i brunsaus osv?? jeg liker det ikke, har aldri likt det og jeg velger å spise sunt. i går for eksempel fikk jeg beskjed om å spise så og så mye mat før jeg kom på trening. Men gjorde det ikke i dag før jeg kom i gymmen. Jeg klarte ikke en neste øvelse. jeg klarte ikke ta det jeg har gjort før. Fikk beskjed om å løpe på butikken og kjøre brus,banan osv og spise det med engang. Eetter jeg hadde spist det tok jeg det dobbelte av det jeg prøvde meg på først og feilet på.. Jeg skjønte liksom da hvor viktig det er å spise tilstrekkelig, sunn og næringsrikmat 3 timer før trening for å klare å gjennomføre alle øvelsene og for å klare å øke i styrke... Men det er ingen rundt meg som forstår noe og mener som sagt at det er helt tullete det jeg holder på meg..De sier jeg ikke kan leve sånn osvosv.... såååå...nå trenger jeg å høre hva andre mener og synes? Er det ekstremt det jeg holder på meg? er det dumt å trene og spise sunt? Jeg må spise mye, jeg må spise sunt, og jeg må spise tilstrekkelig for å klare løfte og øke i styrke... hva er problemet? Hvorfor skal alle rundt meg forby meg å trene og spise slik??? (Beklager for mye skrivefeil og noen rare formuleringer.. Håper noe av det jeg har skrevet er forståelig :D)
  6. Okei men da er det jo greit 😊 Da går det kanskje ant å kutte ned på proteininntaket litt 😊
  7. Kommet frem til at jeg ligger på ca: 213 proteiner, 47,9 karb og 72,4 fett. +++grønnsaker, olje osv.. er dette for mye eller for lite?? Det høres ganske mye ut for meg som er vandt med å knaske i meg knekkebrød. Nå spiser jeg jo kun grønnsaker, kylling, laks, reke, egg og av og til 2 knekkebrød for dagen. Enda jeg spiser så sunt som mulig så får jeg i meg så mye fett, karb og proteiner..
  8. Hei. Jeg trener styrketrening 5 ganger i uken med to dager fri. Mitt mål med treningen er å øke i styrke og bygge muskler. Når jeg trener konkurrerer jeg med meg selv, som vil si at jeg prøver stadig å nå nye mål. Som å øke vekt eller repetisjoner. Jeg har ført opp i loggboken her inne hvilke øvelser, hvor mange kg osv jeg tar. Men til poenget. jeg har kjørt meg litt fast med kostholdet og er ikke sikker på om jeg spiser riktig, for mye eller for lite.. Men typisk dag for meg ser slik ut: frokost: fiskeburger 86%fisk (en fiskekaker iinnholdet: 19 g proteiner, 2,8 karb og 2,7 fett) lunsj: En laksefile (en innholdet: 25 g proteiner og 20 g fett) med mye grønnsaker.. Grønnsakene har jeg ikke tatt med i tellingen= er det noe vits? Gjør vel ikke noe om jeg spiser mye grønnsaker til, det har vel ikke så mye å si når det kimmer til hvor mye kalorier, karb osv? Jeg blander dette med olje og litt sojasaus og har i ovnene i folie. middsg: en kyllingfile (34,6 proteiner og 3,2 fett + Grønnsaker. Blander dette også med olje og sojasaus og har i ovnene. Itillegg drikker jeg kanskje 3 glass ekstra lett melk: 21 proteiner, 27.6 karb og 4,7 fett. noen ganger drikker jeg og bytter ut ekstra lett melk med styrk melk m sjokoladesmak:) før og etter trening tar jeg proteinshake. Også spiser jeg 4-5 egg til kvelds. Blir jeg sulten i mellom måltidene eller noe spiser jeg 2 knekkebrød mex chootes chees og litt jordbær på eller mager kesam med bær. jeg spiser jo stort sett sunt men jeg sliter litt med å tenke at det jeg spiser er usunt likevel, f eks kesam. Men jeg klarer å vri det litt med å tenke at heg trenger litt ekstra fett på kroppen nå når jeg trener tungt og for å øke i muskelmasse.. Men jeg vil ikke legge på meg for mye fett liksom. Så jeg trenger litt veiledning om hva som er bra og ikke bra og om jeg må bytte ut noen av måltidene med noe annet som er bedre??? jeg fikk anbefalt å spise 300 G protein, 160 g karb og 26 g fett om dagen. Men når jeg regner på det jeg spiser er jeg jo langt over f eks fett og karb som jeg har fått anbefalt. Og jeg aner ikke hva jeg skal spise for å få i meg masse masse proteiner uten å få i meg for mye fett eller sukker. Jeg spiser jo allerede egg, kylling, og fisk om dagen som utgjør en del av proteininntaket mitt. Men hva annet skal jeg spise og hvor mye??
  9. Jeg er ute etter å konkurrere med meg selv, og ikke andre. Jeg har gått ned 15 kg siden okt 2015. Ganske aktiv de siste 5 ukene. Har trent både stryke og cardio 5-6 ganger i uka, siden jeg ønsker å komme inn i en kjole nå snart. Begynner å bli lettere og i bedre form nå. Ønsker å bli enda bedre i form enn det jeg var før graviditet for ca 2 år siden. Har aldri likt å trent på tredemølla , men det har kommet seg den siste tiden med at jeg har gått rask gange i motbakke, i stede for jogging. Har aldri vært noe særlig glad i jogging...men gjør det av og til nå, i veldig korte korte intervaller da jeg har 15 gr stigning på tredemølla...
  10. Hei. Trenger litt hjelp fra de som har litt peiling på treing på tredemølle. Bruker ofte å trene utholdenede/cardio og da rask gange på tredemølla. I dag trente jeg f.eks med rask gange, med 15 gr stigning og for det meste ca 6 i hastighet. Oppvarming ca 15 min med 15 gr stigning og 4 i hastighet. Dette gjennomførte jeg på 1 t og 40 min, ca 8 km og forbrukte da ca 1060 kcal. Jeg lurer på om dette er bra eller dårlig? Om jeg er i dårlig form? Prøvde å google litt ang trening på tredemølla for å se hvordan jeg ligger ann, å da kommer det opp at folk godt kan jogge 10 km på 1 time..føler jeg da ligger langt etter selv om jeg går raskt i motbakke med den høyeste stigningen og svetten renner...
  11. Trene styrke hver dag?

    Hei! Er det riktig at jenter kan trene styrketrening hver dag, pga jenter trenger mindre hvile enn gutter etter trening. Jeg har en venninne som trener hver dag. hun trener på forskjellige måter og trener hele kroppen.. Hun har fri fredag til søndag, og ellers trener hun hver dag i uka.. så, Er det noen som virkelig har peiling og som kan fortelle meg om det er galt eller riktig?
  12. Jeg begynte i dag på creatine monohydrate som jeg har bestilt fra gymgrossisten.. Og etter å lest en del skrekkhistorier om at man blir feit av det osv, vurderer jeg nesten å slutte på det med engang.. jeg ser for meg at man blir å se ut som en bolle til slutt, at alle musklene vil forsvinne og ikke være synlig/markerte lenger. Så lurer på om det er noen jenter som har brukt/bruker kreatin og har erfaring de vil dele? Er det slik at man blir mindre markert og legger på seg en masse? eller er dette bare tull?
  13. gf

    I mitt tilfelle merker jeg at puppene forsvinner litt etter litt, etter at jeg begynte med styrketrening. Velger å ikke legge så mye fokus på akkurat dette, siden jeg har andre verdier. Jeg synes det er mye viktigere å holde seg i form og ha ei god helse. Men jeg irritere meg over trenden som sier at jenter helst bør ha store pupper. Er det noen jenter der ute som plager seg over at puppene krymper ved trening? Er det så veldig viktig å ha store pupper egentlig? Hva synes dere gutter om akkurat dette? legger dere mye fokus på pupper oss jenter? framfor personlighet eller en veltrent kropp?
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her