All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres   

  1. I dag
  2. Her er det jeg gjorde for å øke i knebøy. Tre økter i uka. 3x5 Begynn med stanga og ta 10-20reps. Øk med 20kg i slengen til du kommer opp på arbeidsvekten. Reduser antall reps for hvert oppvarmingssett, men prøv å ligge mellom 5 og 10. Når du først begynner, start lett. Øk vekten med 2.5kg pr økt. Eksempel: 20x20 40x15 60x10 80x5 100x5x3 Neste økt øker du til 102.5kg, så til 105kg osv. Tilslutt kommer du opp på en vekt der du ikke klarer alle repetisjonene på alle settene. Da bruker du den vekten hver gang til du klarer det. Burde ta en deload uke hver sjette uke. Er ikke sikkert dette funker for alle, men jeg hadde ihvertfall stor framgang med dette. Gikk ifra 5x120kg til 5x160kg på bare noen måneder.
  3. I går
  4. Jeg kjøpte bcaa 6:1:1 400gr 6000mg. Så lurer jeg veldig på doseringen... Noen sier jeg ska ta kun en dose daglig noen andre sier på morran og før og etter trening. Hva er best/riktig?
  5. Folkens som har tarmproblemer (Chrons, IBS, UC). Hva spiser dokker for å holde vekta oppe? Sliter med tarmen masse (ikke funnet ut helt hva er galt enda) og holder meg på 52 kg på det tungste. Jeg er 170 i høyde så jeg er undervektig. Noe diett å anbefale? Det verste er at jeg får muskler veldig lett. Sliter veldig og vil gjerne se kvinnelig ut og ikke som tenåring. takk:)
  6. Siste uke
  7. Jeg har en utrolig stiv/stram bakside som jeg har store planer om å løsne opp i. Men det trenger jeg litt hjelp til. For å forklare hvor ille det faktisk er: jeg problemer med å sitte på bakken med rette ben og rett rygg uten at jeg begynner å skjelve når jeg presser overkroppen framover. Opplever det som at jeg er knytt hele veien - bakside knær, hamstrings, korsrygg og mellom skulderblad. Jeg har problemer med styrkeøvelser, som for eksempel markløft hvor jeg ikke klarer å følge hele bevegelsesbilde fordi ryggen er så knytt. Jeg får ikke til en svai i ryggen. Om dette er fordi jeg bare er sånn eller ikke, er ikke godt å si, og det er helt klart også mangel på styrke, men det er hvertfall sikkert at jeg er stokke stiv i ben og rygg. Så til spørsmålene jeg har helt konkret: Hvor ofte og lenge bør jeg holde på for å få gode resultater? Hvilke øvelser er best for å få resultater?
  8. Er du sikker på at synet i speilet gjør deg synonymt tiflreds med tallet på vekta ? For normalvektige/under normalvektige personer så er det veldig sjeldent slik at det å gå ned i vekt faktisk gjør dem mer fornøyde med seg selv. Just sayin`.. Du bestemmer selvsagt selv hva du gjør, men det å sultefore seg selv på 1200 kalorier for å gå ned noen kg fører neppe til noe bra.
  9. Tusen takk for svar! Skal prøve å faste 24 timer og gå opp litt i kalorier Jeg tror jeg har veldig lav produksjon av magesyre, kan det ha noe med saken å gjøre?(tok en test der jeg blandet 1ts natron med 2 dl vann og drakk det, da skulle man rape innen 3 min, hvertfall innen 5, men jeg rapet ikke i det hele tatt...)
  10. Er kvinne, vil ha bort et par/tre kilo for å føle meg helt fornøyd.
  11. Hvorfor skal du ned i vekt når du er 174/64 ? Kvinne eller mann ? 1200 kalorier er for lite kalorier uansett mann eller kvinne, trening eller ikke. Det er rett og slett skummelt lite mat.
  12. Det finns olika slags hunger, biologisk och vane hunger. Den sista är sånt vi gör mellan reklampauserna framför tv eller i sociala sammanhang. När din kropp är i ett stadie där du har mycket magsyra så kan vi uppleva det som hunger, men det behöver inte betyda att din kropp behöver mat. Pröva göra en 24 timmars fasta. Drick enbart vatten i 24 timmar, gärna på en helg där du inte behöver fysiskt eller psykiskt anstränga dig. Se hur du reagerar och vad din kropp säger till dig. Vad din bild av hunger är. Hunger är väldigt individuellt, vissa kan förtrycka sin hungerkänsla genom emotionella orsaker, tex att man tror att man är för överviktig. Fel självbild kan skapa ätstörningar. Du borde använda Myfitnesspal och tracka vad du äter på en dag. Jag tror du behöver ligga lite högre på kalorierna, 1200 är lågt för dina mått, har du räknat in vad du förbrukar genom aktivitet? 1200 kan vara din BMR men du måste räkna med PAL = physical activity level https://differentstrength.com/2017/06/27/cico-calories-in-calories-out/
  13. Problemet med många PT är att de jobbar för ett gym som tar majoriteten av summan kunden betalar. Gör man matematiken för en "normal" pt med programskapning, telefontid, och diverse så slutar det runt 70-90:-/timme FÖRE skatt. Om en kund betalar 800:- för en session så får en PT se runt 150:- av den summan.. sen tillkommer tiden som ska spenderas till för och efterarbete. De måste helt enkelt ha en enorm volym av kunder varje dag för att kunna komma någonstans och det går ut över kvaliteten! Det andra problemet är att mestadels av PT utbildningar är skräp. Ska man bli duktig och få resultat så får man söka kunskaper på annat håll och gräva djupt inom ämnet. De flesta PT vet faktiskt inte vad de håller på med, sorgligt nog. Jag jobbar för mig själv och har satt en max tak på antal kunder för att inte kompromissa på kvaliteten. https://differentstrength.com
  14. Vad är din dagliga aktivitet? Det finns ett grovt missförstånd om att man kan träna 2-3-4 gånger i veckan, gärna 2 timmarspass i tron om att detta ska ge en fight-club kroppen.. och sen sitta ner resten av dagen. För att bränna bort fett ska du INTE: stå på crosstrainer 1 timme eller gå ut å springa. Inte heller träna 6 pass i veckan https://differentstrength.com/2017/08/17/the-cardio-for-fat-loss-myth/ För att bränna fett ska du: se till att få 10k steg varje dag! träna Tungt till Failure och intensivt max 4 timmar totalt per vecka, bästa rekommendationen är 3 pass så kroppen får vilat ordentligt. Se till att du äter inom din BMR + PAL https://differentstrength.com/2017/06/27/cico-calories-in-calories-out/ Stressa inte för mycket runt det heller, stress = cortisol = fettlagring https://www.facebook.com/differentstrength/
  15. Jeg prøver å gå ned noen kilo og ligger på ca. 12000 kcal per dag. Jeg er 20 år, 174 høy og 64 kilo og har gått på diett i én uke nå. Spiser små, men mange måltider og drikker mye. Problemet er at jeg ikke er særlig sulten, jeg synes dette er veldig rart siden jeg for et år siden gikk på samme diett og var kjempesulten. Eneste forskjellen jeg kan se er at jeg spiser litt sunnere nå(ikke så mye sunnere). Noen som vet hvorfor jeg ikke er sulten?
  16. Halla! Tenkte jeg skulle begynne med doggcrapp igjen på mandag når skola starter. Kjørte programmet en liten periode ifjor, men vil kjøre det på nytt nå og ta det mer seriøst. Det jeg lurte på er om jeg kan gå rett på å trene programmet 4 dager i uken istedet for 3? Kjørte programmet 4 dager i uken sist etter at jeg hadde gjort det 3 ganger i seks uker. Men det er jo ett år siden sist og jeg har ikke trent så veldig mye og med høy intensitet den siste måneden. Bør jeg begynne med 3 dager i uken og så se an? Om jeg finner ut etter rundt kanskje 4 uker at det går greit med 3 dager i uken, kan jeg da gå over til 4? eller skal jeg vente til syklusen er ferdig og begynne å trene 4 dager i uken på neste syklus. Skal hvertfall kjøre programmet til jul, så rekker vel bare 2 sykluser (ikke at det er så lite, er jo tross alt 12 uker med doggcrapp trening). Setter pris på svar!
  17. Noen som kan anbefale en god og presis personvekt?
  18. Har noen tips om hvor en får kjøpt nøtter og krydder/urter i stor forpakning? F.eks hasselnøtter eller tørket gressløk.
  19. Det aller viktigste med en PT er i mine øyne de pedagogiske evnene. Stoffer er ikke så tungt, og mange som ikke har tatt PT-kurs kan mye mer enn folk som har tatt det. Evnen til å lære bort kan ikke nevnes ofte nok, det er mange jeg vet om som er ekstremt kunnskapsrike og erfarne, men som IKKE har evnen til å lære andre selv om de har tid og prøver.
  20. Ja, det er hele poenget. I motsetning til hva enkelte tror, og enkelte PT`er liker å fremstille det som, så lærer de ingen hemmeligheter og ingen magi på disse PT-kursene sine. PT er dyrt, og det er begrenset med tid du får sammen med de. Dersom du er kunnskapssøkende så har du all verdens anledning til å få fremgangen du søker og kunnskapen du vil trenge. Langt mer kunnskap enn en PT noensinne vil gi deg, og langt mer kunnskapsrik enn den gjennomsnittlige PT. Som sagt, det finnes mange dyktige PT`er, i mangel på erfarne venner kan en PT helt sikkert lære deg basic teknikk og utførelse, men utover det så må man ha en stor grad av egeninteresse og vilje og tid til å utdanne seg selv. Jeg har holdt på med dette siden tusenårsskiftet, jeg er på ingen måte "Utlært", man lærer noe nytt hele tiden, man diskuterer med andre, man leser siste nytt innen forskning, andres meninger, andres resultater, egen prøving og feiling. Det er en livsstil, som man må dedikere mye av sin fritid til å utdanne seg selv innen.
  21. Ja, du er inne på noe her NoBro. Jeg burde kanskje være enda mer kritisk enn det jeg har vært til nå. Noen av PT'ene jeg har hatt føler jeg at jeg har mer kunnskap enn dem. Men da synes jeg det er vanskelig å eventuelt bytte PT på treningssenteret, så da har jeg heller endt med å bytte treningsenter. Men får jo presset meg veldig bra nå jeg trener med PT, men det kunne jeg kanskje fått gratis av en venn.
  22. At en PT automatisk er kunnskapsrik og dyktig på dette feltet er en sannhet med store modifikasjoner. Majoriteten av de som driver på noenlunde seriøst innen styrketrening/kroppsbygging er nok i all hovedsak selvlærte. De som har tid og vil bruke penger på det benytter seg av coach/PT osv. i perioder, men det er ingen nødvendighet. Du er inne på det samme selv: Det er begrenset med tid ila. en uke og ila. et år du bruker sammen med PT`en din, med mindre du er rik og kan lønne en ekstra dyktig person for å ha deg som sin eneste kunde. Å bli "God" på dette krever mange år med prøving, feiling, igjen og igjen, man suger til seg kunnskap hele tiden, man prater med folk, man søker på nettet, man ser videoer. Hele emnet kroppsbygging/fitness/styrketrening er et gigantisk selvstudie. De mest kunnskapsrike menneskene jeg kjenner til på dette feltet har aldri vært utdannet PT. En PT kan for nybegynnere være nyttig, det skal jeg ikke benekte, spesielt om man ikke har venner med erfaring man kan trene med og lære av. Tenker da spesielt på det å lære seg best mulig teknikk i forskjellige løft osv. Men som en annen en er innpå: Over det lange løp har det neppe noen hensikt. Man må huske på at en PT i all hovedsak er kommersiell. Han ønsker å selge sitt "Produkt" og da er det naturlig at disse alltid fremhever viktigheten av å bruke PT for å lære seg styrketrening og kroppsbygging. Men sannheten er at en PT ikke besitter kunnskap på dette feltet som ikke er tilgjengelig for alle å lære gratis på internett og på gymmet og på kjøkkenet. I en debatt på norwegian athletic forum var det en PT som svarte en nybegynner som i en tråd spurte hva slags splitt over 4 dager han burde kjøre. PT`en ønsket å selge han en "Bra 4-splitt for 1500 kroner. Akkurat som om man ikke vil finne den samme 4-splitten gratis på 1000 nettsider ! Samme PT anbefalte en annen person i en tråd å lage seg hjemmelaget gainer med 7-8 råe egg og litt kunstig søtning, det var billig og enkle 12-1300 kalorier.. Han fikk svar på tiltale og svarte med at et egg inneholdt 146 kalorier.. Korrekte er vel 146ish kalorier pr 100 gram. Dette var han som PT og selvsagt ekspert på området altså ikke klar over. Vær kritisk. Mesteparten av kunnskapen på dette feltet må du uansett tilegne deg selv.
  23. Jeg ser poengen deres absolutt. Men som sagt har hatt en del forskjellige PT'er, både online og "fysisk". Det man kan begynne med der som nesten er felles på dem alle er at det starter jo egentlig ganske bra. Dem virker veldig på og motiverer at man skal klare å nå målet. Men etter en stund så dabber det nivået helt. Dem virker nesten umotiverte og ikke særlige intresserte. Når det kommer til idretsfolk som også har trenere så føler jeg det blir litt feil sammenligning. Som regel jobber dem i ett team der det er flere trenere, dem får også den samme lønnen om det har 1 eller 10 personer dem følger. PT'er får jo lønn pr time. Jeg kan forstå at dem gjerne presser inn noen ekstra kunder iløpet av uken for å tjene litt ekstra, men da går det også utover kundene mener jeg. Jo flere kunder man har jo vanskeligere blir det med tett oppfølging, få inn timer som passer alle osv. Da blir det igjen ett dårligere tilbud.
  24. Er jo ikke uenig i dette Men det vil nok være individuelt hvor mett man blir av forskjellig mat.
  25. Hei. Jeg har ikke sykt mye erfaring fra kroppsbygning, men har vært på landslag innen kampsport, så vil påstå at jeg har erfaring innen trening. For å svare på spørsmålet ditt: Om du er nybegynner kan sikkert en PT være fint for å sette opp et program, og hjelpe deg i gang. Om du er kommet litt lengre, tror jeg at du kan klare deg fint uten en trener. Det kommer ann på hva du vil med treningen. Hvis du ønsker å bli god/best, er det ingen vei utenom en trener. Selv de beste eliteutøverne i verden innen alle idretter har trenere. Og jeg vil påstå at ingen sv de hadde vært så god uten en trener som de er. Om din trener holder deg tilbake, kan være. Alle er ikke flinke nok til å se eleven sin. Men å si at en PT ikke er god p.g.a han har mange elever med samme program, blir litt rart. Om du leter etter tips her på forumet, vil du finne at mange av tipsene går igjen. Det kan jo jo hende at man ikke trenger en heksedoktor for å finne ett godt program? For en som ikke er alt for erfaren, vil tross alt nesten all trening være positivt.
  26. Tror ikke man klarer seg lenge som PT om man ikke bryr seg om kundene sine. Man tilbringer mange timer med dem, og det merkes fort om man ikke bryr seg. En PT må ha mange kunder for å kunne leve av det, og det er slik man får erfaring og blir god i faget. Det er forskjellige grunner til at folk samarbeider med en PT, men her er noen: 1. PTen har ofte brukt mangen år på å bygge opp kompetanse innen feltet sitt, både gjennom praktisk erfaring og utdannelse. Han/hun kan lære kunden om hvordan det er fornuftig å trene og spise for å få resultatet. Her er det veldig mye som folk flest ikke vet, og man lærer mange "tips og triks" med årene som gjør ting lettere. 2. PTen skal også hjelpe kunden å finne konkrete mål, ut ifra hva som er viktig for kunden. Om noen vil ned i vekt for å ha bedre selvtilitt og for å ha mer overskudd til familie og barn, kan f.eks. mål om å klare chin ups være et konkret mål som tar kunden dit han/hun vil være. 3. PTen støtter kunden gjennom prosessen. Å legge om livsstilen er veldig krevende. Å ha en dyktig coach som både støtter deg og holder deg litt i nakken kan gjøre underverker. Har litt vanskelig for å se hvordan PTen kan hindre fremgangen til noen, med mindre de rett og slett gjør en utrolig dårlig jobb. Det er heller ikke bare nybegynnere som har utbytte av oppfølging. De fleste gode utøvere innen idrett og de fleste gode trenere har egne coacher/trenere. Landslaget i styrkeløft har god peiling på sporten sin, men de har fortsatt en coach.
  27. yummie! høres ut som en fullgod frokost!
  28. Jeg vet ikke om det er til hinder eller ikke, da jeg aldri har hatt eller følt behovet for en PT. Jeg tror mange kan ha nytte av en pt over en kort periode. Selv kan jeg ikke se nytten over langen..
  1. Last inn mer aktivitet